style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

בניית אתר אינטרנט חדש או שיפוץ אתר קיים

בניית מחדש של אתר אינטרנט או שיפוץ האתר הקייםכאשר התחלתי בשנת 2007 לשווק את הרעיון שעסק באבחון אתרים, קראתי לו SEOreport. הדבר דומה לדוח אבחון על מכונית לפני קנייה, על הבית שקיים או שברצונך לרכוש, על חשבונות החיסכון או הפנסיה שלך, וכדומה. הדבר לא היה ברור כלל ועיקר שתהליך דומה אפשר ואולי גם צריך להחיל על אתר אינטרנט.

בשנת 2007, עשר שנים זה המון זמן במונחי אינטרנט, מערכות התוכן לבניית אתר לא היו ידידותיות, בלשון המעטה. כל שינוי באתר מעבר להזנת תכנים דרש התערבות של תוכניתן, הדבר גם נמשך זמן וגם עלה בכסף רב. על כן, בעלי עסקים שקלו בכובד ראש תכנון ובנייה מחדש של האתר ולא שיפוץ אתר הקיים.

בשנים האחרונות חל שיפור עצום במערכות התוכן לבניית אתרים. הדבר גרם לכך שהמערכת גמישה וקלה לשינויים, ולכן שדרוג אתרים נראה אפשרות סבירה, שלא חייבה ברוב המקרים מהפך כללי באתר עד כדי בנייה מחדש.

בניית אתר מחדש (ReDesign) מול שדרוג אתר קיים (ReAlign)

לפני שנכיר את המושגים האלה לעומק, ברשותכם אומר כמה מילים על הסיבות הנכונות שראוי לשקול בדבר בניית אתר מחדש או שדרוג אתר קיים. למעשה לפנינו שתי סיבות:

האחת, חשיפת האתר בפני קהלים רחבים, כמו למשל בתוצאות החיפוש של גוגל, בלוגים, פורומים, רשתות החברתיות, אתרי חדשות, סרטי וידאו וכדומה. חשיפה של המוצרים ו/או השירותים יכולה להיעשות בניו-מדיה על ידי הבאת תנועה רלוונטית של מתעניינים או בשמם האחר "לקוחות פוטנציאלים" לאתר העסק.

הסיבה השנייה כרוכה ביותר המרות, כאשר הכוונה היא לשינוי התנהגות של הגולש בדרך להפיכתו ללקוח. "המרה" פרושה שהלקוח פנה באמצעות מילוי טופס צור קשר, נרשם לרשימת התפוצה באמצעות מילוי טופס, השאיר תגובה, וכמובן – ביצע רכישה. זהו הצד העסקי של האתר שלכם. יש לאתר שלכם מטרות והוא צריך לתמוך בהן.

אם אתם שוקלים פעילות כלשהי באתר, אתם חייבים לוודא שהפעילות הזאת תגדיל את התנועה או תשפיע על ההמרה באופן ישיר (עדיף) או עקיף (גם זה בסדר). על כן, לפני כל ביצוע פעולה שאלו את עצמכם שתי שאלות:

  • האם [הפעולה] תביא יותר תנועה?
  • האם [הפעולה] תגרום ליותר פניות?

רק אם עניתם כן וודאי לאחת השאלות, בצעו את מה שתיכננתם.

אם עניתם בשלילה לשתי השאלות, תוכלו לבצע את הפעולה שהתכוונתם לעשות, רק אל תצפו שתבוא יותר תנועה ו/או יהיו יותר המרות.

בנייה מחדש – ReDesign

בנייה מחדש של אתר, פירושה הוא שיש להתחיל… מההתחלה.

הנה 3 סיבות למה ומתי כדאי לבנות אתר מחדש:

אין לכם מערכת לניהול תוכן, או שיש לכם מערכת לניהול תוכן פשוטה, לא נוחה לעבודה, לא ידידותית לגוגל

זהו המקרה הקלאסי לצורך בניית אתר מחדש. ואיך אתם יודעים שיש לכם מערכת תוכן לא טובה? בכל פעם שאתם מתכוונים להעלות מאמר לאתר ו/או לתקן משהו באתר, אתם מוצאים את כל הסיבות להתחמק מפעולות אלו.

אם אין לכם מערכת ניהול תוכן, אז בוודאי שאתם צריכים תכנון ובנייה מחדש של האתר – אין כל ספק בכך!

האתר שלכם בנוי רק מתמונות, או שיש לכם אתר שכולו מבוסס-פלאש

מנועי החיפוש ובראשם גוגל אינם יכולים לקרוא טקסט שנמצא כחלק מתמונה. ולא רק הם, אלא גם גולשים שלא מאפשרים הצגת תמונות על ידי הדפדפן שלהם.

ומה רע בפלאש? אתם שואלים. כאשר משתמשים בפלאש, מוותרים למעשה על כל הגולשים המשתמשים במכשירי iPad, iPhone, או iPod touch. על כן, כדאי לשקול באופן מיידי בנייה מחדש של אתרי פלאש. מעבר לזאת, Adobe יצרנית Flash גם הפסיקה את התמיכה שלה במכשירי Android (אוגוסט 2012).

מהירות תגובה של האתר

משך טעינה ארוך של האתר אינו אהוד על הגולשים. זמן טעינת הדף הוא ללא ספק מרכיב חשוב בחוויית המשתמש של כל אתר אינטרנט. אני רואה הרבה בעלי עסקים המקריבים את מהירות הצגת האתר במסך על מזבח העיצוב או על הוספה של מרכיבי עיצוב שונים, הוספת תוכן לדפי אינטרנט שמוצגים, ועוד.

למרבה הצער, המבקרים באתר נוטים לדאוג יותר למהירות קבלת המענה לפנייתם ואינם נפעמים מכל "הרעשים והצלצולים" שבעלי האתר מוסיפים לאתרים שלהם כדי להרשים את הגולשים. זמן טעינת הדף הינו גורם חשוב בנוסחת הדירוג של מנועי החיפוש.

בסיכום אפשר לראות שמה שתשלמו עבור תכנון ובנייה מחדש של האתר שלכם ישתלם לכם עשרת מונים לאורך חיי האתר, יהיה לכם שקט נפשי, תחסכו כסף והעיקר, תשיגו לקוחות מתעניינים שפירושו – מכירות. בכל פעם שאתם מבקשים "רק שינוי קטן באתר", הדבר עולה לכם בכסף רב ובסופו של דבר עתם עלולים ליצור טלאי על טלאי.

אם יש לכם אתר שנבנה לאחרונה, סביר להניח שיש לפניכם אפשרויות נוספות לשקם אותו, כמו למשל שדרוג

שדרוג – Realign

המשמעות של Realign יכולה להיות רב משמעית ויכולה להתבצע בדרכים שונות. לפעמים אפשר לעצב מחדש את האתר מבלי לגעת בדפי האתר, התכנים והקוד עצמו. זהו מצב נדיר, אבל בהחלט ייתכן. עם זאת, הביצועים הטובים ביותר יתקבלו כאשר תהיה "נגיעה" בכל אחד מחלקי האתר ובכל מרכיביו, כמו למשל בקוד HTML, בעיצוב, בניווט ועוד, אבל עם שימוש חלקים אחרים בשלמותם.

הנה כמה דוגמאות שמצביעות על הצורך לשדרג את האתר (הרשימה המלאה עם כל הסימנים שיכולים להעיד שהגיעה העת לבצע שדרוג לאתר שלכם):

אין לכם בלוג

בלוג היא הדרך הקלה והמהירה שלכם להוסיף תוכן לאתר שלכם, לאפשר ללקוחות שלכם להגיב למה שכתבתם באמצעות מערכת תגובות, ובכך לקחת חלק ברשת החברתית. אם באתר שלכם אין בלוג, אתם חייבים לשדרג אותו.

אין באתר שלכם לחצנים של מדיה חברתית

עם מעל מיליארד לקוחות בפייסבוק שמתוכם 3.7 מיליון ישראלים, אתם, בעלי עסקים, אינכם יכולים להתעלם מהמדיה הזאת. הלקוחות שלכם נמצאים שם. אתם חייבים שיהיו באתר לחצנים של פנייה למדיה חברתית כמו פייסבוק ו/או טוויר ו/או אינסטגרם. פנייה זו תאפשר לכם לחשוף את התכנים שבאתר שלכם בפני קהלים רבים באינטרנט. אם באתר שלכם אין לחצנים למדיה חברתית, כמו פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס, עליכם לשדרג את האתר.

יש באתר שלכם "מונה מבקרים" הגלוי לעיני כל

"מונה מבקרים" נמצא בדרך כלל בתחתית האתר ומציג כמה מבקרים היו באתר שלכם. המונה הזה שייך לשנות ה-90 של המאה הקודמת, אבל היום הדבר עלול לפגוע בקידום האתר שלך. בעבר, בזמן של GeoCities, המונה הזה היה הדבר הכי "מגניב" לכלול באתר, אבל זהו גם המקור לקישורי זבל ופגיעה באמון האתר בעיני גוגל. אם יש באתר שלכם מונה מבקרים, אתם חייבים לשדרג את האתר שלכם ולבטל אותו.

יש יותר מדי צבעים וגופנים באתר שלכם

שימוש מוגזם בגופנים, גדלי גופנים, צבעים ושילובי צבעים גורם לכך שקשה לקרוא את התוכן באתר עד כדי פגיעה בחוויית המשתמש אשר מגיב בנטישת האתר. אם האתר שלכם נראה כמו שלט קאזינו בלאס וגאס, כולו אורות נוצצים ומילים מהבהבות, אתם גורמים לחוויית משתמש גרועה ופוגעים בלקוחות שפנו אליכם. כדאי שתחשבו ברצינות על שדרוג האתר שלכם.

אם יש לכם אתר שבבסיסו מתפקד כראוי, היו לו ביצועים טובים בעבר, אבל עכשיו הביצועים שלו מבחינת הבאת תנועה או המרת לקוחות לוקים בחסר, ניתן לשקם אותו כדי להשיג את תוצאות טובות יותר. לשם כך צריך לסקור את "הנכסים" הקיימים ולראות איך אפשר למצות את יכולותיהם. עם זאת, לא תמיד דרושה בנייה מחדש של האתר, כי לפעמים דרוש שיפוץ ממוקד..

רוצה לשפר את האתר שלך ולא יודע מהיכן התחיל?

זה בדיוק המקום שבו אני ניכנס לתמונה עם דו"ח אבחון אתר. אני אבחן את האתר שלך ואתן לך תוכנית פעולה מוכנה אשר תוכל להנחות אותך ואת מפתח האתר שלך בדרך ליישום ההמלצות.

לאבחון אתר האינטרנט שלך, צלצל עכשיו 09-8910462

26 comments

  1. מאמר מקיף שעונה על שאלה שרבים ללא ידע מקצועי מספיק שואלים עצמם.

    • שלום יואב ותודה,
      בשאלה לשדרג או לבנות מחדש יש הרבה ידע טכני אבל גם הרבה שיקוליים עסקיים. הדינמיות של עסקים היום גורמת להם לשנות את התוכניות העסקיות שלהם ואת האתר שלהם. גם אני שתכננתי/בניתי ללקוח אתר לפני קצת יותר משנה אומר לו היום כי צריך לבצע התאמה למובייל. למה? כי לפני שנה וחצי אחוז הלקוחות שנכנסו לאתר באמצעות מובייל היה 5% והיום כבר 25% ואולי 48% וזה מצריך להשקיע סכומים נוספים בהתאמה.
      לקוחות שנכנסו לפלחי שוק חדשים, שהרחיבו קווי מוצרים נדרשים שגם האתר יתמוך בהם. איך אמר לי לקוח: "זהר, נמאס לי לפנות למפתח האתר בכול פעם שאני צריך להוסיף תמונה או מוצר חדש באתר שאך זה סיימתי את בנייתו…"
      יש הרבה סיבות לבנייה מחדש ויש הרבה סיבות לשדרוג.

  2. זהר,
    כתמיד, המאמרים שלך מקצועיים, ממצים, בעלי ערך ויישומיים.
    נהנתי לקרוא את המאמר ואת ההסברים וההכוונה – וברשותך כמובן אשתף אותו בשמחה גם לעוקבים אחריי.
    גם חלק מהמגיבים תרמו ערך – ותודה גם להם.

    שמח להוסיף עוד 3 דגשים קצרים ונקודות לאבחון ולאפיון – ומן הסתם תוכל להרחיב ולהאיר עוד:

    1. סיבה משמעותית וקריטית הן לשדרוג אתר ובוודאי לבנייה מחדש – הינה אסטרטגיה.
    שינויים באסטרטגיה השיווקית (במיתוג, בבידול, במיצוב, במודל העסקי), בהדגשים העסקיים (מוצרים, שירותים, קהלים, מטרות) ובסביבה התחרותית – מחייבים שינוי והתאמה גם בערוצי השיווק והחשיפה, לרבות אתר.
    שינויי מיתוג גרפי וטקטי – מחייבים רק התאמה גרפית וטקטית; שינויים אסטרטגיים – מחייבים שינוי אסטרטגי.

    2. רמת המעורבות והיישום/הניהול השיווקי – המשפיעה על אופי ונראות האתר ועל איכות התוכן שבו.
    אם בעלי העסק, או אנשי מקצוע מטעמו, מצפים להשקיע בתוכן, לעדכן ולרענן, לפעול ולקדם – הרי שנכון להשקיע באתר עתיר פונקציות ופיצ'רים ואלמנטים מקדמים (סרטונים, בלוג, גלריה, רשתות חברתיות, הרשמה לניוזלטר ועוד). אולם אם בעלי העסק או מי מטעמם, לא מתכוונים לתמוך באתר באופן עקבי ושוטף, לא יחזיקו ערוצים תומכים (פייסבוק, יוטיוב וכו') ולא ישקיעו בכתיבה או ניהול עוקבים – הרי שנדרש להם אתר אחר העונה על צרכים אחרים.
    לא כל עסק או חברה זקוקים לאותו אתר, באותו הגודל או בעל אותן אפשרויות ואפליקציות.
    לפיכך, לא כל אחד "חייב" או "צריך" לשדרג או להקים אתר מחדש – אלא רק אם זה כדאי ונכון לו. לעיתים עדיף אתר ישן ומלא תוכן, מאתר מחודש וריק…

    3. עניין כתובת הדומיין/שם המתחם – שרבים נאחזים בזה כתירוץ.
    זהות כתובת URL כבר אינה דבר חיוני ומהותי כפעם, ואינו אלמנט ראשון במעלה בקידום.
    ולכן, זה בוודאי אינו סיבה להתקע עם אתר מיושן ("בכתובת מעולה!"), או להמנע מלהקים אתר חדש/נוסף (כי "השם שלי תפוס!").
    מה גם, שניתן לשדרג אתר על אותה הכתובת או למצוא שמות דומיין מתאימים, גם אם עקיפים.

    זוהר,
    שוב – נהנתי ואשמח לשתף,
    ומקווה שתרמתי מעט – זאת, מעבר לדגשי ניהול התוכן, הקידום, המראה, התאמה לסלולר ורשתות חברתיות ושאר הנושאים שכבר ציינת בפוסט ואחרים הזכירו בתגובותיהם.

    • שלום ערן ותודה על תגובתך המפורטת והמאירה עיניים בנושאים האסטרטגיים. אכן, הטכנולוגיה בין השאר גרמה לשווקים להיות דינמיים והארגון צריך להסתגל לשינויים אלה במהרה וכך גם האתר.
      גם אני רואה חברות שמייצרות מוצרים ומוסיפות/מורידות שירותים, אבל האתר כאילו קפא. יש איזה "פחד" לגעת. השקעות גדולות נעשות בפיתוח מוצרים אבל שזה מגיע לאתר, שם איכשהוא זה נעצר.
      טוב שהעלאת את הנקודה של חוסר התיאום בין האתר לבין התוכנית העסקית, המוצרים והשירותים של הארגון.
      לגבי הנקודה השלישית, הרשה לי להאיר. כתובות URL היו חשובות ועדיין חשובות ויש להתייחס במשנה זהירות לכל שינוי בהן, בטח שינוי של שדרוג או בנייה מחדש של האתר.
      מבחינת גוגל, כתובת URL חדשה זה דף חדש וגוגל מתחיל להתייחס אליו בהתאם. גם אתרים ותיקים שיש להם מיקומים טובים בגוגל, שינוי בכתובת והדף נזרק לאחור.
      צריך לנהוג משנה זהירות בכל שינוי הכרוך בשינוי כתובת האתר. יש כלים להתמודד עם שינויי URL הדורשים תכנון ואז לא תהיה פגיעה במיקומים או ירידה קלה ומיד הדפים יחזרו למיקומם הקודם.
      ושוב תודה ערן על זמן ועל שחלקת איתנו את ניסיונך בארץ ובחו"ל בעבודה עם עסקים

  3. כמו שאני רואה את הדברים בשנים האחרונות, לדעתי בשנים הקרובות בישראל אחוז החדירה של מערכות כמו וורדפרס וגומלה יתפסו נתח מכובד באתרים, וזה אמור לפתור הרבה בעיות בכך שלא נתקעים עם מערכות מיושנות ושלא משודרגות ואז צריך להתחיל אתר מאפס, הגמישות באתרים אלו לדעתי הכי נכונה לאורך זמן, אני אישית מרגיש את זה היום שאני "תקוע" עם מערכות ישנות כאשר השוק נמצא כבר במקום אחר…

    • שלום עומר ותודה ששיתפת אותנו בקשיים שיש לך עם מערכצת ניהול התוכן של האתר שלך.
      כאשר האתר שלך מתארח במערכת תוכן קיניינית או עם תרצה בבעלות פרטית של מישהו, כל שינוי יכול להתבצע רק שם, בחברה המפתחת, אף אחד אחר לא יכול לטפל באתר שלך. זאת עשוייה בהחלט להיות מגבלה.
      הטכנולוגיה משתנה – אני לא צריך לספר לך על המהירות בה הטכנולוגיה משתנה. אני מדבר על כך שפעם היה מספיק לתכנן אתר למחשב שולחני והיום יש מיגוון של מכשירים שמהם ניתן לגלוש: סמארטפונים, טאבלטים ועשרות אם לא מאות גדלים של מסכים. היום אתה רוצה מערכת גמישה לשינויים ותוספות.
      מגמות עיצוב באות והולכות – לפני שנים המגמה היתה לשפוך צבע, לעצב אתר מקושקש, עם תמונת רקע מאחור – הימים האלה חלפו. תסכל על גוגל, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ותבין שמגמת העיצוב עכשיו היא מינימליזם.
      האופן בו הלקוחות משתמשים באתר גם היא משתנה – אני זוכר את הימים בהם המודם היה בקצב 19,600 סיביות לשנייה ומרבית הזמן שגלשתי למעשה הייתי בהמתנה: בהמתנה לתמונה שתטען, למצגת פלאש (זוכר פלאש?) שתעלה, איפה זה היום? למי יש זמן לחכות?
      קשר עם הקהילה משתנה – בהמשך לנקודה הקודמת, פעם, אתר היה כמו פלאקט, כמו שלט חוצות, כמו מודעה בעיתון – היום זה כבר לא עובד, לקוחות רוצים לקחת חלק בשיחה, הם רוצים להגיב, לשאול שאלות ולקבל תשובות, לעורר שיחה ומערכת התוכן של האתר שלך צריכה לתמוך.
      אז אם אתה מרגיש שהגיע הזמן לבנות אתר חדש, אז כנראה שהגיע הזמן ואשמח לעזור לך לעלות עם אתר חדש ולשמור על כוחו של האתר הקיים בדירוגים בגוגל.

  4. שלום זוהר,
    תודה על סקירה כל כך מקיפה על הנושאים לבדיקה באתר קיים. זה מבהיר את הנקודה למה גם כאשר יש כלים חינמיים אין תחליף לבעל מקצוע לאפיון האתר.

    יש נקודה שחסרה בניתוח שלך והוא ההתאמה של האתרים לסלולארי. כאשר כ- 20% מהגולשים גולשים בעזרת הטלפון הסלולארי, חבל לאבד את הפניות שלהם.

    • שלום רותי ותודה על תגובתך,
      אכן התאמת האתר למובייל הוא נושא חשוב שעל הפרק. החודש התפרסמו תוצאות סקר שמצא שאנחנו מעצמת מובייל ול- 57% מהאוכלוסיה של טלפון חכם עם אפשרויות גלישה, יותר מהאנגלים, הצרפתים ואפילו האמריקאים – אנחנו מספר 1 בשימוש במובייל.
      נושא המובייל יכול להיות סיבה לבנייה מחדש וגם לשיפוץ כתלות בדרך בה נבחר אופן היישום.
      הנתונים באתר שלי ובאתרי הלקוחות שלי מראים שאחוזי הגלישה באמצעות מובייל כבר מזמן עברו את ה- 20% והם עכשיו בין 30% ל- 48% כתלות באופי המוצר/השירות והלקוחות. למשל, ככול שהלקוחות צעירים יותר, כך אחוז השימוש במובייל גבוה יותר. לקוחות שמגיעים דרך הפייסבוק, מרביתם גולשים במובייל.
      תודה על ההערה, אני בהחלט חושב לעדכן את המאמר 🙂

  5. מאמר מענין, כמו תמיד,

    אני כבונה אתרים וכאיש שיווק רואה כל יום אתרים של לקוחות או של מתחרים של הלקוחות. הטכנולוגיה נמצאת היום במקום שונה ממה שהיה לפני שנה, וללא ספק בעוד שנה היא תהיה במקום אחר.

    השלב הכי קריטי בכל אתר לדעתי הוא המנוע, מנוע לניהול תוכן. ברגע שבסיס זה תקין ו-"מאושר" על ידי גוגל או מנועי חיפוש אחרים, לא אמורה להיות בעיה רצינית באתר. במילים אחרות: אסור לשכוח … לב ליבה של כל אתר הוא מנוע ניהול התוכן שלו. אם המנוע עובד כמו שצריך ומתעדכן מעת לעת אז אנחנו כבעלי אתרים או כבוני אתרים צריכים להיות רגועים (למערכת ניהול תוכן וורדפרס יש מנגנון עדכונים שוטף).

    זה שלב שכל אתר אמור לעבור ואין מה לעשות זה יכול להיות תהליך כואב אבל חייבים לבצע אותו.
    אך ברגע שמסיימים את ההמרה ואת הפיתוח מחדש, חלק גדול מן הדאגות יורדות מהראש ורוב השיקולים או פיתוחים עתידיים יתמקדו בנושאי שיווק וניהול האתר.

    שינוי או שדרוג המנוע או שינוי האתר בגלל המנוע לא אמור להדאיג את בעל העסק (אולי חוץ מעלויות החד פעמיות) כי השינוי מסייע מאוד בתחזוקה עתידית, ניהול נוח וזול, ניהול עצמאי וללא צורך במנהל האתר והכי חשוב: שיפורים ושינויי באתר ושיווק וקידום יעיל יותר לאתר.

    • שלום אלי ותודה על האור ששפכת על מערכת ניהול התוכן וחשיבותה.
      אכן, בעלי עסקים שבנו אתרים לפני שנים וכול עדכון/שינוי באתר דורש מהם פנייה למפתח האתר שרק הוא יכול לבצע את השינוי – נראה להם אך טבעי. מי שלא התנסה במערכת ניהול לא יכול לדמיין איך זה עובד. בקורסים שאני מעביר אני נותן לתלמידים להתנסות על מערכת ניהול כדי שיבינו במה מדובר.
      אבל, זה לא מספיק.
      אני רואה בעלי עסקים שמחפשים את הפתרון הזול שהוא לא תמיד הפתרון הטוב או המתאים ואני אסביר. יש לא מעט אתרים המציעים לבעלי עסקים לבנות בעזרתם אתרים במחירים מצחיקים על מערכת תוכן שהם פיתחו. המחיר מאוד מפתה וכל השאר כבר לא חשוב וזאת מתבררת להיות טעות. למה טעות? מאותן סיבות שאתה אמרת: המערכת לא מתעדכנת באופן תדיר, הניהול לא נוח, לא ניתן להחיל את כל דרישה או שינוי ו/או שעלותו גבוהה במיוחד.
      בניית אתר דורשת תכנון ומחשבה ובחירת מערכת ניהול התוכן המתאימה, כי אחר כך, זאת בכייה לדורות, טוב לא דורות, אבל שנים.
      גם אני שבניתי את האתר הזה לפני שנתיים וחצי נמצא בתהליך בנייה מחדש שאני מעריך שתסתיים בסוף יולי שנה זאת, גם אני הטכנולוג לא "רץ" לבנות אתר כל שנה, כל שכן בעלי עסקים. לבנות אתר זה מעמסה אדירה שצריך לנוח אחריה, כך מרגישים הלקוחות ולכן אם נבחרה מערכת הניהול הלא נכונה והאתר לא מספק את הסחורה יעברו כמה שנים עד שבעל העסק, המוטש, יבנה אתר חדש ובינתיים, הוא לא שם, הוא מפסיד לקוחות, מפסיד הרבה כסף.
      בטח יהיו כאלה שישאלו אותי: "אז איזה מערכת ניהול אתה ממליץ?" והתשובה שלי היא: "תלוי מה העסק/המוצר שלך? מהן המטרות העסקיות שלך? תלוי מי הם הלקוחות שלך?" – קודם מתכננים אתר ואחר כך מתאימים את מערכת ניהול התוכן. על זה אשמח לענות בהרחבה למי שיפנה אליי בפרטי.

    • אני חייב לתת דוגמא מאוד מעניינת בנושא ה-"כאב" שבפיתוח האתרים, שכרגע אני מתמודד איתה מול שני לקוחות "מסכנים" שלי.
      בבחירת המנוע לניהול האתר כפי שאמרת זוהר לפעמים מתפתים ובוחרים מנוע זול וקצת עלום שם.
      הרבה פעמים עוד לפני סיום האתר או כבר בשלב תיקוני הבאגים המפתח פשוט "נעלם": לא מגיב לטלפונים, לא מתקן את מה שנדרש, כי לא כדאי לו יותר כלכלית להתעסק עם המערכת ואף לפעמים מתברר שהוא פשוט הפסיק את הפעילות שלו, סתם כך.
      ואז מתחילה הסאגה, וצריך לחשוב מה עושים.
      לפי הניסיון שלי, אם התוכניתן "ברח" אבל מערכת התוכן היא מערכת גלובאלית כמו וורדפרס, פשוט לוקחים תכניתן אחר או חברה שמתמחה בנושא ומפעילים אותם כדי להעלות לאויר מה שאפשר. וכן … מוסיפים כסף ומסיימים את העבודה.
      אם התוכניתם "ברח" והאתר פותח באמצעות מערכת שפותחה על ידי אותו תכניתן או שזו מערכת שכמעט לא שמעו עליה, אז אין מנוס, לדעתי, מלהתחיל לבנות את האתר מהתחלה. בוחרים מחדש תכניתן ומפתחים מערכת מחדש. זה כואב לשלם פעמיים אבל להמתין ולנסות לשכנע את התכניתן המקורי לחזור יעלה לכם הרבה יותר. הרבה יותר כסף, הרבה עצבים, סיכון גדול מאוד וסיכוי רב שהאתר לא יעלה לאוויר, בהפסד למתחרים, באיבוד זמן יקר ועוד ועוד ועוד.
      בחירת מערכת ניהול התוכן לאתר היא נושא קריטי שאין להקלו בו ראש.

      • "אין חכם כבעל ניסיון". אתה ואני מכירים את הנושא כי תכננו, בנינו עשרות אם לא מאות אחרים, ראינו אחרים עושים בחירות לא נכונות וכבר לא נשארו לי שערות למרוט בראשי מרוב טעויות גסות שראיתי בבחירה.
        בחירה לא מתאימה של מערכת ניהול אחר בין אם הוא אתר תוכן או אתר מסחר אינה נחלתם הבלעדית של עסקים קטנים או עסקים מתחילים. בעלי עסקים בתחילת דרכם מנסים לחסוך והחיסכון הזה יכול להיות חסם להכנסות שלהם, כי אם האתר שלהם לא עוזר להם, לא מביא להם לקוחות, אז מה שווה אם האתר עלה חינם או 50 שקל לחודש. ממש מציאה!
        אתר אינטרנט צריך לתכנן ואז כשיודעים מה רוצים, אפשר לבחור את מערכת הניהול ואת מרכיביה השונים.

  6. הי זהר,

    תודה עבור המאמר המעניין המעלה סוגיה חשובה.

    הייתי מוסיף ואומר כי ישנה לאורך הזמן התקדמות טכנולוגית
    מתמדת היוצרת אפשרויות חדשות ושיפור בביצועים המקלים
    הן על ביצועי האתר, שיפור הגמישות בעריכת שינויים וכן תחזוקת
    אתר קלה יותר החוסכת זמן וכסף, למשל המעבר לכתיבת אתר
    ב- HTML-5 או שימוש בפלטפורמה ליצירת אתרים כפי שמציעה Wix

    לכן מידי כמה שנים כדאי לדעתי לרענן את הבסיס הטכנולוגי
    והעיצובי העכשוי של האתר ועל ידי כך לשפר את חוויית המשתמש
    וכתוצאה מכל גם את דירוגי האתר בגוגל ושיפור עלות תועלת מהאתר.

    מעבר לכך שימוש מושכל בכלים כגון Google Website Optimizer
    מאפשר עריכת ניסויים בין גירסאות עמוד שונות, המעוצבות קצת
    שונה, צבעי הכפתורים שונים או מיקום של אלמנטים בדף שונה
    כאשר גוגל מציג לגולשים כל פעם גירסה שונה ומספק את התשובה
    הסטטיסטית מי מבין הגרסאות ממירה יותר גולשים לרוכשים.

    שבת שלום

    • שלום עמית ותודה על התשובה המושקעת,
      אני מבין את הנטיה לשדרג בגלל טכנולוגיה חדש, אבל לדעתי לא הזרז הראשי. למה הדבר דומה? אנשים לא רוכשים מכונית חדשה רק בגלל שיפור טכנולוגי כזה או אחר, אתה לא מחליף מטבח בבית בגלל טכנולוגיית פרזול חדשה וכדומה.
      הייתי מקבל פה החלטה בשני שלבים: החלטה ראשונה היא החלטה שקשורה בעמידה ביעדים עסקיים (יותר המרה), ו- יותר תנועה ואם תוך כדי המהלך יש גם שיפור טכנולוגי והוספת יכולות אחרות, אז מה טוב.
      לפי הנתונים בעולם, עסקים משדרגם את אתר האינטרנט שלהם כל שנתיים/שלוש כי חלים שינויים בעסק, בלקוחות, במוצרים/שירותים וגם כדי להתאים את האתר למובייל ויש גם סיבות אחרות שרובם עסקיות ולאוו דווקא עיצוביות, אם כי גם בזב צריך להתחשב.
      פעם היה נהוג ל"מרוח" אתר בצבע והיום אתר מינימליסטי הוא הטרנד השולט, ראה פייסבוק, לינקאין, גוגל, אמזון ואחרים.
      למערכות תוכן חדשות יש אפשרויות רבות אחרות כמו אלה שמנית שקשה עד בלתי ניתן להחילם בפלטפורמות ישנות.

      • הי זהר, תאר לך שתגיע לשוק מכונית חשמלית או בהנעת מימן
        שתהיה חסכונית משמעותית בעלויות האחזקה, תגדיל את טווח
        הנסיעה בין הטעינות או מילוי ותזהם הרבה פחות את הסביבה
        לא תחליף מכונית?
        וכשיגיע הגוגל גלאס לשוק לא תחליף את הגלקסי S4 שלך?

        • התשובה האם אחליף מכונית או לא תלוייה במטרה. המטרה במכונית היא לא רק חיסכון כספי כי אם זאת היתה המטרה, כולנו היינו מדוושים, רצים או הולכים ברגל או מתגלגלים.
          ולגבי הגאדט החדש, אני אבחן אותו במונחים עסקיים. אם אני אחשוב שבעזרת הגאדט החדש אני אספיק יותר, אוכל לפנות זמן לדברים חשובים, אז אשקיע ואתן לך דוגמה שכזאת.
          בזמן האחרון שמתי לב שהרבה זמן שלי מתבזבז מול המחשב בהמתנה. אני אוהב לעבוד עם עשרות חלונות פתוחים. ביום רגיל, שולחן עבודה שלי מכיל 10 חלונות דפדפן, 12 תיקיות, 2 תוכנות גרפיות, 2-3 מסמכי וורד וברקע רצות כול שאר התוכנות כמו אנטי וירוס, ooVoo, dropbox ולאחרונה גם hangouts. מעבר בין חלון לחלון אורך זמן רב ומבחינתי מבוזבז.
          השקעתי במחשב: הוספתי עוד 2Mb לזיכרון הפנימי, רכשתי כרטיס מסך חדש. כמה מאות שקלים והמחשב שלי טס ואני מספיק לעשות יותר ומנצל את זמני ביעילות.
          מה שאני רוצה לומר, שינוי באתר בין בנייה או בין שיפוץ, צריך להגדיר את המטרה. מטרה כמו אתר מהיר יותר, היא מטרה ראוייה, כי היא תביא לשיפור חוויית המשתמש ותתרום להמרה טובה יותר וגם לקידום בתוצאות החיפוש של גוגל. שיפור התכנים באתר, זאת השקעה כי הצפי הוא שתוכן שכתוב טוב יותר יתרום לגידול בהמרה.

  7. אני תמיד אומר ללקוחות-
    את המחשב אתם מחליפים כל כמה שנים?
    את הרכב מחליפים?
    כך גם את האתר!
    שדרוג הוא הרבה פעמים "תיקון במוסך" או פלסטר. אכן בנייה מחדש היא הפתרון הנבון – בבניה מחדש נכונה, מתחשבים במילות המפתח ובכל האלמנטים שציינת ורבים נוספים וקוטפים את הפירות!

    • היי רמי,
      לך יש ניסיון רב כמי שבנה מאות אתרים ואתה וודאי יודע שהלקוחות "מתאהבים" באתר שהם בונים ומאז הם לא מאפשרים לאף אחד לגעת בבייבי שלהם. הם רואים באתר יצירה שצריך לשמר וגם כאשר מישהו אומר להם "התינוק שלכם מכוער" הם מבטלים אותו בנפנוף יד.
      במקום לדבר מה"בטן" או מהרגש צריך לדבר במספרים. אם המספרים בירידה, הלקוחות מדלדלים ונוטשים אין טעם ל"האחז בקרנות המזבח".

  8. וואו זהר – כמה אני מזדהה עם מה שכתבת!
    תכנון מחדש של אתר זו הזדמנות נהדרת לבחון כמה דברים חשובים שאולי לא ניתנה עליהם חשיבה בהקמת האתר הראשון או שפשוט עבר מספיק זמן כדי שדברים בעסק ישתנו:
    1. מוצרים – מהם ואיזה מהם אנחנו רוצים להדגיש
    2. קהל יעד – למי מכוון האתר והאם אנחנו באמת מגיעים לקהל הזה?
    3. מה מטרת האתר? מכירה / איסוף פניות 'לידים' / לגרום לאנשים להתקשר? או אולי להרשם לניוזלטר שלנו?!

    בקיצור – בניית אתר חדש כל כמה שנים זה הכרחי וכמו שציינת זו השקעה ולא הוצאה!
    יישר כוח 🙂

    • שלום ורד ותודה על הפנס שכיוונת על ההיבטים העסקיים. במידה מסויימת אני שמח שלא העלת את נושא העיצוב והסיבה היא שאני רואה בעלי עסקים שבונים ו/או משפצים את האתר שלהם עם מעצב – דבר שיכול להתברר כטעות גדולה שתעלה להם בכסף רב.
      הסיבה לטעות היא שמעצב אתרים יודע לעצב. זה לא מפתיע.
      תראי, למעצב, לקופירייטר ולמאחסן אתרים אין השכלה עסקית, אין להם תואר שני במינהל עסקים ואולי אין להם בכלל הבנה בשיווק וזה בסדר.
      האקדמיה שנתנה להם הכשרה ואולי גם תואר, לימדה אותם מקצוע: הגרפיקאי למד פוטושופ, לא שיווק. הקופירייטר למד כתיבה עיתונאית אבל לא למד ניהול קשרי לקוחות.
      בניית אתרים דורשת נגיעה בהרבה תחומים: עיצוב, תוכן, הדרכה, תכנות, מאפיין אתר, בדיקות איכות, ממשק משתמש, אחסון, קידום אתרים ומעליהם מנהל פרוייקט ועדיין לא דברנו על היבטים פסיכולוגיים כי בסופו של ענין האתר צריך למכור, גם את הדברים הקטנים לכאורה: גם לחיצה על קישור צריך למכור.
      כאשר אני ניגש לתכנון / אפיון אתר אני מתחיל משאלון עומק להכרת החברה, מוצריה, לקוחותיה (ממש כמו שכתבת), מעלה שאלות שדורשות תשובה שלא תמיד נמצאות בשליפה, דבר שמכריח את המנהל למחשבה מחדש. כמו שאמר לי פעם לקוח: "דרכך ראיתי את האינטרנט בדרך שונה".
      הנה השבוע פנתה אליי חברה וביקשה ממני הצעה לתכנון אתר. שלחתי להם שאלון מקדמי קצר ובו, בין היתר, השאלה: "מהו ה- USP שלכם?". עברו כבר 3 ימים ותשובה אין.

  9. אהבתי – כמו תמיד מאמר מקצועי וחשוב מבית היוצר של זוהר

  10. זוהר, כרגיל מאמר מקצועי וראוי. אתה מכיר אותי צר עולמי כעולם נמלה, ולכן קשה לי להתאפק מלומר שאתר אינטרנט הוא תמיד אמצעי להשגת מטרה עסקית או שיווקית עבור העסק. לכן, הייתי מוסיף לשיקולים את השיקול השיווקי והעסקי ומגדיר מחדש בצורה ברורה ומדידה, בין אם מחדשים ובין עם בונים מחדש, לקוחות, שווקי יעד, מטרות ומדדים. די בדומה לצורך להשתמש במעצב פנים בין אם משפצים או בונים.

    • אכן דני לא נותר לי אלא להסכים איתך.
      בעלי עסקים בונים אתר בעת הקמת עסק, עוד לפני שיש להם לקוח אחד. בדינמיות של העולם הכלכלי היום, גם עסק ותיק שבנה אתר עשוי למצוא שהאתר שרק נבנה לפני שנים כבר לא מתאים. המציאות חזקה מכול דבר והדברים משתנים. בעל עסק שהתכוון למכור שירות א' מוכר גם שירות ב' ואולי ג'. מעבר לכך, בעל העסק מכיר עכשיו את הלקוחות שלו, יודע מה מעניין אותם, מה הם רוצים ואיך הוא יכול לפנות אליהם – דברים שלא היה לו מושג לפני שנים בעת הקמת העסק א האתר.
      הטכנולוגיה השתנתה. לפני שלוש שנים מי חשב שכמעט מחצית מהתנועה באינטרנט תהיה באמצעות מובייל. אני בכל אופן, לא חשבתי!
      בעל עסק צריך לשאול את עצמו, האם, גם עכשיו, האתר תומך ביעדים העסקיים העכשיוויים של העסק? האם הלקוחות השונים מוצאים בו את הפתרון לבעיה שלהם? האם כול המוצרים ו/או השירותים מוצגים באתר?

  11. לזהר
    תמיד שמח לקרוא את הפוסטים שלך מאד מעניין ומועיל
    ארז כלב
    מלווה עסקים להצלחה, מאסטר ביזנס

  12. היי, לא יודעים אם לבנות אתר חדש או לשפץ אתר קיים, מה שבטוח רוצים לשדרג לנתונים נוספים שיופיעו באתר

    • שלום קובי מזרחי ותודה על הערתך,
      אכן, האתר שלך צריך להיות מעודכן, התכנים שבו ייחודיים וגם מעת לעת צריך להוסיף תוכן באתר.
      בלוג באתר באמצע שנת 2013 זאת כבר חובה להוספת תכנים, הבאת תנועה מגוגל ובכלל, וליצירת קשר עם הל'קוחות הפוטנציאליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן