style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

מה זה SoLoMo ולמה כדאי לך לדעת

אנחנו חיים בתקופה של שינויים טכנולוגיים תכופים. עד שאנחנו לומדים ומצליחים להשתלט על פלטפורמה אחת והנה כבר מודיעים על פלטפורמה יותר משוכללת, עם הרבה יותר אפשרויות (אבל גם הפלטפורמה החדשה אינה יכולה להכין קפה!). הסתכלות על תמונה הגדולה מגלה את הכיוונים העיקריים והם: רשתות חברתיות (Social), מיקום (Location), טלפון חכם/סמארטפון/מובייל (Mobile) וכך נולד המושג SoLoMo.

מה זה SoLoMo?

המונח SoLoMo מורכב משתי האותיות הראשונות של 3 מילים: Social Local Mobile להלן SoLoMo. המונח הזה משוייך ל- John Doerr אבל הוא לא היה היחיד. לפי פוסט שפירסם SETH FIEGERMAN באתר mashable.com המונח קשור לשלושה חברה שישבו והכינו מצגת איי שם באמצע שנת 2010 לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות שקרו באותה שנה. דרך אגב, הם חשבו על Local במובן של Local e-commerce.

אז מה זה SoLoCo?

ראנד פישקין האיש והזקנקן מ- MOZ טוען שצריך להחליף את ה- Mobile ב- Content ובכך במקום SoLoMo יותר נכון לומר SoLoCo. הטענה של Fishkin היא שמובייל לא ישנה את העולם, זאת עוד טכנולוגיה שמאפשרת לנו להסתובב עם מחשב ביד או בכיס המכנסיים, אומר פישקין ומוסיף כי לא המובייל (המכשיר עצמו) עושה את השינוי אלא היכולת להחזיק במכשיר במיקום Location.

כמה מספרים על SoLoMo שאולי לא ידעת

So:

80% ממשתמשי מובייל ניגשים לרשתות חברתיות (וגם לדואר אלקטרוני, זהר עמיהוד)

Lo:

94% ממשתמשי מובייל מחפשים מידע מקומי ו- 70% מהם גם מצלצלים לבית העסק כתוצאה מהחיפוש.

Mo:

50% מהקונים נעזרים במובייל במהלך הקניות שלהם (להשוואת מחירים, לקבלת מידע על המוצר…), לעומת 44% של בעלי חנויות שעדיין לא התאימו את האתר שלהם למובייל.

מחקר אתר שבוצע על ידי Glogou מצא כי 67% מהאתרים אינם מוכנים מובייל וב- 89% לא מוטמעים רכיבים של רשתות חברתיות.

אני לא רוצה להלאות אתכם במספרים נוספים שכולם אומרים אותו דבר: יש פה החמצה מצד אחד והזדמנות מצד שני:

  • החמצה מצד אותם עסקים מאחר ואנשים נעזרים במובייל כדי למצוא בתי מלון, מסעדות, חנויות, מקומות בילוי ובמקביל לחלוק עם חבריהם ברשת החברתית את הקורה אותם בזמן אמת.
  • והיכן ההזדמנות? בעלי עסקים צריכים לנצל את הימצאות המובייל בידיהם של הלקוחות כדי לתת ללקוחות שירות טוב בחיפוש ובהגעה לעסק ולעודד אותם להמשיך בתהליך ההמרה: מילוי טופס/טלפון ולשתף את חבריהם במהלך שהותם במקום הפיזי של העסק.

מה בעלי עסקים יכולים לעשות עם SoLoMo?

  1. לדאוג לנוכחות במובייל. צריך שיהיה לך אתר מותאם מובייל או יותר מדוייק: אתר מותאם לכל גדלי המסכים. זה שאפשר לראות את האתר הרגיל במובייל כולנו יודעים, אבל זה לא מותאם מובייל אם צריך להגדיל ולהזיז ימינה ושמאלה – זה הדבר הראשון.
  2. להטמיע לחצנים של רשתות חברתיות באתר שלך כדי לתת הזדמנות לגולשים באתר שלך לשתף את חבריהם בתכנים שלך,
  3. בצד הטכני, לאחרונה, גוגל ניסחה מחדש את דרישותיה לגבי אתר מותאם מובייל והגדירה מחדש את הקשר שבין מוכנות האתר למובייל לבין דרוג האתר בתוצאות החיפוש.

לסיכום

בעלי עסקים שיאפשר יותר מעורבות של לקוחות בגלישה באמצעות המובייל, יחשפו לקהלים רבים. מחקרים עדכניים מראים כי יש התאמה בין שיתוף תכנים ברשתות החברתיות לבין נראות האתר בתוצאות האורגניות. ככול שבעלי עסקים ישכילו לנצל את הצמידות של מובייל ו- רשתות חברתיות, הם יראו גם עלייה במיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל.

האם גם העסק שלך ערוך ליצירת דו-שיח עם המשתמשים ברשתות החברתיות תוך כדי ניצול מכשיר המובייל? אם כן, שתף אותי בפעולותיך ואם לא, אשמח לשמוע כאן בתגובות במה אתה מתלבט.

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

7 comments

  1. חייב לחלוק על תגובת איתן –

    אם כי החשיבה האסטרטגית נכונה וככל שזה נוגע להתאמה אישית ובהתאם לאופי הספק, המוצר והשירות – הרי שליבת הפעילות הרשתית, הנה אתר אינטרנט!

    האתר יכול להיות של עמוד בודד או יותר, לכלול מסחר מקוון או עשיר במידע מקצועי וכו׳ … אבל בלי תשתית פתוחה ובסיסית לא ניתן ליישם את עקרונות ה- SoLoMo הנכונים שהוצגו.

    למעשה, אני מאמין שלהמליץ ללקוח להקים עמוד נחיתה היום לדיוור ומחר למסרונים ומחרתיים לקמפיין מודעות זאת חשיבה קצרת טווח הפוגעת ביכולת לבנות ולמצב מותג בטווח הארוך, שלא להזכיר את ההוצאה הכפולה.

    כל פעולה ברשת, תורמת עוד קצת לביסוס מוניטין ולבזבז אותה על עמוד נחיתה אד-הוק זו ממש רשלנות.

  2. אני חושב שאלי כאן לפני, בדיוק הסיק את המסקנה השגויה מהמאמר המחכים הזה.
    קודם כל כצעד ראשון כל בעל עסק צריך להבין ולקבוע מהי אסטרטגיית השיווק הנכונה לו.
    קיימת היום איזו ידיעה שגויה בנושא שיווק באינטרנט שאומרת – בנה אתר, הטמע בו מגנט, צור לך רשימת תפוצה ותתחיל לדוור אליה עד שיכירו בך כמומחה ואז יבואו אליך לקבל שירות.
    אבל אסטרטגיית הקהילה מתאימה רק לאחוז קטן מבעלי העסקים ולרוב העסקים ולמוכרי מוצרים בפרט זו ממש אסטרטגיה שגויה.
    אף אחד לא מחפש לקרוא מאמרים על רפואת שיניים מרופא השיניים (אלא אם הוא רופא בעצמו) או לקרוא מאמרים על המוצרים החדשים של סופרסל דיל – לשם כך יש אסטרטגיות שיווק אחרות.

    גם חשוב להבין שלא חייבים לרוץ לבנות היום אתר, אפשר להשתמש בפלטפורמות של דפי נחיתה כמו מערכת רב מסר שמספקת הן את שירות הדיוור והן מערכת מעולה של עמודי נחיתה.
    אפשר להתחיל לבנות את הנוכחות האינטרנטית גם בעמודי נחיתה.

    מה שלא ניתן לוותר זו הנוכחות במובייל, לשם כך חייבים ליצור עמודים מותאמי מובייל.
    במיוחד לעסקים מקומיים כמו מסעדות, בתי קפה, בתי בילוי וחנויות שונות.
    כאן יש ממש פיספוס רציני – במיוחד כשאני רואה אתרים של מסעדות שלא מותאמים למובייל, אתרים עם תפריט שמכיל גלילה בתוך העמוד, תמונות גרנדיוזיות שלוקח להם מלא זמן להיטען, עמודי מלל עמוסים שצריך להגדיל אותם בצורה משמעותית במובייל כדי לקרוא משהו, ללא ציון ברור של מספר הטלפון או כפתור לחיוג מהיר.
    ולכן ההמלצה הכי חמה היא בידקו את האתר שלכם במובייל – היכנסו מהסמארטפון שלכם ותראו האם ניתן למצוא את העסק בקלות, האם יש כפתור חיוג עכשיו שיוביל ישירות לחיוג לעסק, האם יש כפתור של מפות גוגל או וויז, האם יש מידע קצר ותמציתי שיוביל את גולש המובייל לעבר הפעולה הרצויה.
    אם התשובה היא לא, אז אל תבזבזו אפילו דקה וטפלו בזה.

    • שלום איתן ותודה שהצטרפת לדיון ושיתפת אותנו בדרכי הפעולה שלך.
      בתגובתך כרכת שני דברים: רשימת תפוצה ויצירת תכנים.
      אני לא חושב שבניית רשימת תפוצה מתאים לחלק קטן מהעסקים. אין לי נתונים כי לא ערכתי מחקר, אבל לי ברור ששמירת הקשר עם לקוחות יכולה להעשות בחלקה דרך רשימות תפוצה בצד כלים אחרים כמו sms, דיוור ישיר, דף פייסבוק, טלמרקטינג ועוד כלים נוספים און ליין ואוף ליין כדי שלהיות לפניהם ברגע שהם החליטו שהם צריכים את המוצר או השירות שלך.
      בתהליך המיתוג יש מקום של כבוד לרשימת התפוצה. נכון שיש רשימות תפוצה שהם קצרות מבחינת אורך החיים שלהם, לדוגמה: רשימת תפוצה של המתעניינים ברכישת מכונת כביסה היא של 12 שעות עד 48 שעות כי אחרי זה הם כבר קנו ואין טעם לפנות אליהם ולהציע להם מכונת כביסה. אולי אפשר להציע להם טלויזיה, אבל זה לא מה שהם ביקשו והסיכוי שיצא מזה משהו קלוש ביותר.

      לגבי כתיבת תכנים, פה צריך להיות יצירתי ותתפלא, יש כל מיני סוגי לקוחות כמו שיש כל מיני סוגי אנשים. אתן לך דוגמה מתחום של משא ומתן. יש מי שאתה יכול להתבדח איתו, יש מישהו שחיב לרדת לעומקם של המספרים עד שתי ספרות מימין לנקודה העשרונית ומולו יש מישהו שמספיק לו להבין את התמונה הכללית ועוד. במילים אחרות, אני רוצה לומר שיש צרכנים שונים של תוכן, לא רק במדיה (טקסט, וידאו, תמונה) אלא גם בסוג המידע: עדויות, תהליכים, סיפורי מקרה, שאלות/תשובות ועוד.

      גם אני, כמוך, רואה עסקים שמפספסים ובגדול את ה- SoLoMo. לדוגמה, סעדתי במסעדה מפורסמת בתל אביב ולא אזכיר את שמה כי אני לא עומד לעשות לה פרסומת אבל אוכל לציין שהשף במסעדה מוכר וידוע לכולם ממסך הטלוויזיה.
      היינו 5 איש, לכל אחד הרבה מובייל ביד (4 X אייפון, 1 סמסומנג) עם יכולת אינטרנט מלאה, גלישה ללא הגבלה, ואלפי חברים בפייסבוק. צוות המסעדה חביב, יעיל ונותן שירות כהלכה, אבל… אנחנו נכנסנו, הזמנו, שילמנו ויצאנו והמסעדה? היא לא זוכרת, לא מכירה ולא יודעת מי אנחנו. אם הם היו קצת חושבים, הם היו יכולים לנצל את השהות שלנו במסעדה ואת ההמתנה למנות שיוגשו ואת זה שיש לנו ובייל ואלפי חברים בפייסבוק כדי שאנחנו, כן אנחנו, נעשה שיווק למסעדה, אבל שום דבר מזה לא קרה וזה פספוס גדול, גדול מאוד.
      אז איך בודקים האם האתר שלכם מותאם מובייל? כנסו לקישור הזה

    • תודה ל- Ahoy שהזכיר לי כי לא התייחסתי לאמירתו של איתן, כי לא צריך אתר אינטרנט.
      אז אני רוצה להבהיר את עמדתי: אתר אינטרנט זה חובה! כל בעל עסק צריך שהנכסים שלו יהיו ברשותו ובשליטתו המלאה. אפשר שיהיה לך דף עסקי בפייסבוק, בלוג בתפוז, בלוג ב- WordPress.com ועוד נכסים בפלטפורמות חינמיות, אבל כל אלה הם נכסים שלך שלא בבעלותך.
      מה יקרה אם יום אחד פייסבוק יסגרו לך את החשבון? מה יקרה אם בנית בלוג חינמי בבלוגר ויום אחד גוגל יחליטו לגבות על זה כסף, והרבה? מה יקרה אם יום אחד… הדברים האלה קורים כל יום, שעה, שעה.
      בעל עסק חייב אתר שהוא שלו, בבעלותו ובשליטתו המלאה והוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה: Master of my domain
      הנה קטע וידאו שממחיש מה זה master of my domain בעזרתו של סיינפלד וחבריו. דקה 02:16
      http://www.youtube.com/watch?v=89Ob_QmJu2o

      • הערה קטנה, דף נחיתה ברב דף הוא כן בבעלות יוצר הדף והוא יכול להיות כמובן מאוחסן בדומיין שלו. נכון שהוא חייב להיות לקוח רב מסר כדי שהדף שלו ימשיך להיות באוויר אבל זה נכון גם לגבי דומיין או אכסון של האתר שלך.

        • שלום רוני ותודה על הערתך הקטנה. שיניתי את תגובתי כאן למעלה. כוונתי היתה לציין רשימה של פלטפורמות חינמיות, כמובן, כשאתה רוכש שירות הוא שלך ובבעלותך, כל עוד אתה משלם, ממש כפי שציינת.
          ושוב תודה על תשומת הלב

  3. נכון מאוד, לדעתי זו הוכחה נוספת שהכל מתחיל ומתבסס על אתר אינטרנט יעיל ובריא שכל עסק אמור להחזיק ולקדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן