דף הבית » בלוג » גוגל לא מציג מודעות פרסום צד בדף תוצאות החיפוש

גוגל לא מציג מודעות פרסום צד בדף תוצאות החיפוש

גוגל הודיעה שהחל מה- 22 לפברואר, 2016 לא יוצגו מודעות בצד דף תוצאות החיפוש במחשבים שולחניים בלבד, פרט לשני יוצאים מהכלל.

השינוי כולל: אי-הצגה של מודעות בצד וגם בחיפושים תחרותיים במיוחד, גוגל תבחר להציג 4 מודעות מעל התוצאות האורגניות במקום 3 עד כה.

אין מודעות ממומנות בצד תוצאות החיפוש בגוגל

דף תוצאות החיפוש של גוגל במחשב שולחני הציג עד כה 11 מודעות: עד 3 מודעות מוצגות מעל התוצאות האורגניות ועד 8 מודעות מוצגות בצד.

השינוי נועד לקרב את התוצאות הנראות במחשב שולחני למה רואים היום במכשיר נייד (מובייל), שם מוצגות 2 עד 3 מודעות מעל התוצאות האורגניות ומספר זהה מתחת לתוצאות האורגניות.

האם צד ימין של תוצאות החיפוש במחשב שולחני יישאר ריק, ללא מודעות?

לשינוי הזה בנראות של דף תוצאות החיפוש של גוגל במחשב שולחני יש יוצא מן הכלל אחד ויש אומרים שניים.

היוצא מן הכלל הראשון על-פי גוגל הוא שתוצאות מסוג Product Listing Ads – PLA ימלאו את הצד, כמובן בחיפושים שיש מקום להציג תוצאות Shopping (בישראל עדיין לא רואים רשימות PLA).

PLA - Product Listing Ads

היוצא מן הכלל השני הוא שבצד ימין תציג גוגל את גרף הידע Knowledge Graph בחיפושים שהם יותר ערכים סוג "ויקיפדיה" כמו שמות אנשים, ערים, ודברים אחרים.

כמה מודעות יהיו מעל התוצאות האורגניות?

עד עכשיו גוגל מציגה 3 מודעות פרסום מעל התוצאות האורגניות. יש לציין שמודעות אלה גדולות במיוחד לאור כל התוספים שניתן להוסיף עליהן ושגוגל יכולה להחליט האם להציגן או לא כמו: Sitelinks, Location, Callouts ואחרים.

בגוגל אומרים שרק בחיפושים תחרותיים במיוחד במחשב שולחני, גוגל יכולה להציג גם מודעה רביעית או במידה ותהיה לגוגל "הרגשה" שמודעה רביעית יכולה לספק חוויית גלישה טובה יותר.

מה זה ביטוי תחרותי, לא נאמר במפורש, אבל אפשר להניח שבחיפושים בנושאי תיירות, ביטוח, השכרת רכב יופיעו 4 מודעות ממומנות מעל התוצאות האורגניות.

למי זה טוב ולמי רע כשאין מודעות טקסט בצד?

המפרסמים בגוגל אדוורדס Google AdWords מרוצים, גוגל מקצה יותר מקום ויותר טוב למפרסמים.

בעלי עסקים שקיוו לקבל תנועה חינם מגוגל רואים במהלך עוד נגיסה של גוגל במאמציהם להעלות את האתר מעלה בתוצאות החיפוש. גוגל דוחפת את התוצאות האורגניות כלפי מטה באופן עקבי מאז שהחלה להציג מודעות מעל התוצאות החיפוש ולא רק בצד. גם אם הם, בעלי העסקים, יצליחו לקדם את האתר הרי בסופו של עניין האתר יישאר Under the Fold והתנועה האורגנית צפויה להיפגע.

בעלי העסקים עדיין לא הבינו מה "נפל" עליהם. המעבר בין עד 11 מודעות לעד 7 מודעות גורם להקטנת היצע המקום בדף תוצאות החיפוש.

בביטויים בעלי תחרות גבוהה שם יש יותר מפרסמים מאשר מיקומים שגוגל מקצה, הביקוש גדול מההיצע ועתה הוא יהיה עוד יותר גדול, דבר שבהכרח יביא לכך שמפרסמים שירצו שהמודעה שלהם תיחשף יאלצו להעלות את המחיר כדי לנסות ולשמור על נתח החיפוש שלהם מול המתחרים.

לבעלי עסקים קטנים שיכלו עד היום להתמודד, בקושי רב, בתחומים תחרותיים בכך שהסתפקו במקומות 7, 8 ואולי 11 במחירי הקלקה שהתאימו להם, הרי שצפוי שהם יצאו מהתחרות בביטויים סופר תחרותיים וישאירו את המגרש למפרסמים הגדולים ובעלי הכיסים העמוקים.

ואכן, מחקר שפורסם לאחרונה שנערך בניהול Adobe Media Optimizer team, מקור מהיימן לכול הדעות, מצא שאכן בעלי עסקים קטנים הם הנפגעים העיקריים של המהלך. על פי הדוח, המפרסמים הקטנים, אלה שמתחרים על ביטויים פחות תחרותיים וגם עם פחות חיפושים (זה לא תמיד שהתחרותיות הולכת יחד עם מספר החיפושים) נאלצים עכשיו לשלם יותר כדי לשמור על המיקומים שלהם. ומי מרוויח? גוגל.

על פי הדוח שערכה Adobe מאז שהוסרו מודעות הצד, גדל הרווח של גוגל. אמנם מספר המודעות הנחשפות קטן, מחיר הקליק במיקום הראשון והשני עלה ב- 7% ו- 6% בהתאמה, מחיר הקליק במיקום השלישי והרביעי ירד ב- 10% ו- 8% בהתאמה ושעושים את החשבון הכללי, גוגל הרוויחה.

למה גוגל הסירה את מודעות הצד?

כאשר גוגל מעלימה את תוצאות הצד במחשבים שולחניים היא למעשה מקרבת את הנראות של התוצאות במחשבים שולחניים לתוצאות החיפוש הנראות במובייל. כתוצאה מהקטנת היצע המודעות במחשב שולחני, גוגל דוחפת את המפרסמים לתת יותר תשומת לב לפרסום בסמארטפון.

גוגל רואה את השימוש במחשבים ניידים הולך וגדל, אבל המפרסמים לא ממהרים לפרסם במובייל ודבקים עדיין בפרסום במחשב שולחני, מאלף ואחד סיבות שאחת מהן היא הקושי במדידת המרות.

ברור למפרסמים וגם ברור לגוגל שגולשים באמצעות מכשירים ניידים יעדיפו לצלצל מאשר למלא טופס. לעומת זאת מפרסמים מעדיפים שהגולש ימלא טפסים כי אותם קל למדוד.

מדידה של שיחת טלפון נכנסת ושיוכה למילת מפתח ו- מודעה זה לא משהו שהיה אפשרי בגוגל עד לפני מספר חודשים, אז יצאה גוגל עם מספרי טלפון דינמיים משלה ולמרות התוספת המבורכת הזאת, עדיין מפרסמים לא עשו את "השיפט" המקווה על ידי גוגל.

עתה גוגל "לוחצת" יותר על המפרסמים בכך שהיא כמעט מכריחה אותם להעביר יותר תקציבים לטלפון החכם.

סיבה נוספת להסרת מודעות צד ממומנות היא הירידה הקלה ברווח להקלקה. נכון הוא שמחירי ההקלקה רק עולים ועולים, אבל גוגל כנראה רואה את הדברים אחרת. התחרות עם פייסבוק רק הולכת ונעשה קשה יותר וגורמת למפרסמים להעביר תקציבים מגוגל לפייסבוק, מה גם שפייסבוק שיכללה את מערכת הפרסום שלהם והוסיפה מאפיינים ויכולות מרשימות כמו קהלים, למשל.

על ידי המהלך של צמצום מספר המודעות בדף, גוגל רוצה שהמפרסמים המתחרים יעלו את הצעות המחיר שלהם באופן אגרסיבי יותר כדי להיכלל בין ה- 3 או 4 המודעות העליונות, וזה אכן מה שקרה לפי דוח של Adobe: המחיר לקליק של מודעה 1 ו- 2 עלה ב- 7% וב- 6% בהתאמה ואיתו הרווח הכולל.

בסוף חודש אפריל נצפו מספר מודעות פרסום מורחבות של גוגל, הן במחשב שולחני והן במחשב נייד כך שהן הולכות ונראות יותר כמו… תוצאות אורגניות. אמנם התגית הצהובה/כתומה שמסמנת שזאת מודעה, עדיין מופיעה, אבל המודעה מכילה יותר תווים. השינוי העיקרי הוא בהרחבה של שורת הכותרת שתכלול יותר מ- 25 תווים: יש האומרים עד 70 תווים ויש האומרים אפילו 80 תווים. שינוי שכזה מחייב הוספת שורת כותרת נוספת.

רווח נוסף יבוא לגוגל מכך שעכשיו יתפנה יותר מקום למודעות Shopping מסוג PLA – תחום שגוגל רואה בו יותר ויותר רווח וזה משרת אותה במלחמה נגד ענק נוסף – אמזון שגם הוא מציג מודעות במבנה דומה לזה של גוגל.

במהלך השנים האחרונות רואה גוגל שמספר החיפושים בגוגל אחר קניות הולך ויורד כי הגולשים מתחיל את החיפוש שלהם אחר מוצרים ב.. אמזון ולא בגוגל. מודעות ה- PLA של גוגל מאפשרות לבעלי עסקים לפרסם מודעות מכירה של מוצרים (תמונה, שם ו- מחיר) מהאתר שלהם, אבל גם מאמזון.

רשימות ה- PLA הושקו בשנת 2010 ומאז נראה כי מפרסמים שהחלו להשקיע ברשימות PLA משקיעים פחות במודעות הטקסט כי הם מבינים שמודעות ה- Shopping עם תמונה ומחיר תעבודנה הרבה יותר טוב עבורם, מבחינת CTR גבוה יותר ואחוזי המרה גבוהים יותר.

סיכום

גוגל עורכת שינויים באופן מתמיד בנראות של דף תוצאות החיפוש, אבל הסרת מודעות צד היא זעזוע שייקח זמן למפרסמים לעכל וגם להיערך. זה לא עוד שינוי אלא שינוי מהותי שישפיע לא רק על תקציבי הפרסום הממומן אלא גם על הפעילות האורגנית ועל מקורות התנועה לאתר.

עדכון #1: 22 לפברואר, 17:00 שעון ישראל, 2016
עדכון #2: 26 לאפריל, 2016
עדכון #3: 28 לאפריל, 2016

עד כמה השפיע השינוי על ביצועי מסעות הפרסום שלכם בגוגל? מה אתם עשיתם?

אודות זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google AdWords PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

נגישות