style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

האם זהו סופם של אתרי המאמרים? בעקבות ההודעה של סקווידו

אין סקווידו בשבילךאין סקווידו בשבילך No Squidoo For You – זה המשפט שעלה במוחי כאשר קראתי את ההודעה של סקוודיו Squidoo.

המשפט הזה דורש הסבר, למעשה שניים: ההסבר הראשון הוא לגבי מקורו של המשפט. זה דומה למשפט No Soup for you בפרק Soup Nazi של סיינפלד שאני ממליץ לכם מאוד לראות, גם אם זה חלק מהשידורים החוזרים.

ההסבר השני שאני חייב לכם זה על סקווידו או באנגלית Squidoo: בשנת 2006 הקים סט גודיין (Seth Godin) את האתר כדי שישמש פלטפורמה לכותבים, מעין בלוג. אולי יש מי מביניכם שמרימים גבה לשמע המיזם, אבל אל תשכחו שאיי-שם בשנת 2006, לא היה וורדפרס, לא היה בלוגר, לא היה facebook וגם לא טוויטר, לא היה Wix, webly וגם לא היה לנו את סלונה. סט גודין חשב על פלטפורמה בה אנשים יכתבו, יתבטאו, יספרו, יגלו בכתיבה ומתוך אהבה ויתנו ערך לקוראים.

האתר היה ללא תשלום מאז פתיחתו ונתן לאנשים דרך פשוטה לבוא לידי ביטוי: להביא תוכן אנושי ומקורי לרשת האינטרנט.

במהלך השנים, צבר האתר תאוצה: הן במספר הכותבים והן בתנועה שהגיע עליו.  זה היה הבלוג של הבלוגים, נקי, יפה ומטופח עד שבעלי עסקים ומקדמי אתרים הבינו שגוגל סופר קישורים, ואם אפשר לייצר אותם בקלות, במהירות וגם בחינם מסקווידו, אז למה לא?

להזכירכם, לקישורים יש חלק חשוב מאוד בקידום האתר וסקווידו היווה פלטפורמה חינמית ליצירת קישורים. בגלל שהאתר הזה ותיק ונחשב, הרי קישור ממנו גם הוא נחשב סמכותי ולכן אתרים אליהם הופנו הקישורים עלו מעלה בתוצאות החיפוש של גוגל.

היה ברור שזה רק ענין של זמן עד שמישהו בגוגל יתעורר ויסגור את החגיגה בסקווידו.

אתר סקווידו ברוח האחווה, השיתוף והתרומה לקהילה, לא הערים קשיים בפני הכותבים, כך שלמעשה כל אחד יכול היה לפרסם באתר תכנים וקישורים. בעיני גוגל סר חינו של האתר, כי בגוגל ראו את האפשרות שאנשים יעשו קישורים רק כדי לרמות את התוצאות.

ב- 28 למרץ 2013 הודיע סט גודין כי כל הקישורים שיוצאים מהאתר יהיו קישורי nofollow ואני אסביר.

לכל קישור היוצא החוצה מאתר סקווידו, ומפנה לאתר אחר יתווסף מעכשיו המאפיין rel=nofollow לתגית הקישור על ידי בעל האתר. זוהי המלצה של בעל האתר כלפי מנועי החיפוש ובעיקר גוגל שלא להתחשב בקישור לצרכי חישוב הדירוג במנועי החיפוש.

מבחינה פונקציונאלית למשתמש הקישור עובד כנדרש. אם מישהו לוחץ על הקישור באתר סקווידו הוא יועבר לאתר המקושר. הוספת nofollow היא אך ורק בדרך בה מנועי החיפוש מתייחסים לקישור.

קישורי nofollow הן לא דבר חדש וגוגל "לוחץ" על בעלי אתרים להשתמש בהם כדי להבדיל בין קישור שמעביר "כוח" ובין קישור שמנוע החיפוש צריך להתייחס אליו.

דוגמא לקישור nofollow הן קישורי פרסומות באתר. נניח ופרסמת באתר Ynet. לחיצה על הפרסומת תביא את הגולש לאתר שלך. האם פירוש הדבר שיש לך קישור מ- Ynet? התשובה היא לא! במידה ויש קישור ישיר, הוא נעשה עם rel=nofollow כך שמנוע החיפוש רואה אותו, אבל לא מחשיב אותו לחישוב מיקום האתר בתוצאות החיפוש. מה? חשבת שתשלם כמה אלפי שקלים ל- ynet ותקבל גם קידום בגוגל?

קישורי nofollow נוספים מיושמים בבלוגים, פורומים וגם בויקיפדיה ובהקשר הזה אני רוצה להזכיר שה- nofollow הוא המלצה של בעל האתר לפני גוגל. גוגל סופר את הקישור הזה, אם הוא מתייחס אליו או כמה הוא מתייחס אליו? גוגל אומרים שלא, אבל אני לא כל כך בטוח בזה – הפתרונות לגוגל.

עדכון פינגווין האחרון וה"מלחמה" שהכריזה גוגל על אתרי התוכן, פגעה בהם בצורה משמעותית והתנועה אליהם פחתה בעשרות אחוזים. מכיוון שרובם היו אתרי תוכן המספקים שירות חינם והמודל העסקי שלהם מתבסס על רווח מפרסומות (של גוגל, לרוב) הרי הם צריכים תנועה והרבה. מה שקרה הוא שבאחת התנועה הופסקה ושמטה את מודל הרווח עליו נבנו אתרי התוכן.

היו כאלה אתרי תוכן שנסגרו והאחרים מיהרו לעשות "סדר פסח" באתר. היו כאלו שהעלו את סף הכניסה וזה בא לידי ביטוי באישור של כל מאמר ומאמר, מחיקת קישורים, הוספת rel=nofollow לקישורים החיצוניים וכך הלאה.

אין לי ספק שגם סקווידו חטפו את "הסטירה" שלהם מגוגל, איבדו הרבה תנועה ולכן המהלך הזה של הוספת rel=nofollow מטרתו לשקם את תדמית האתר בפני גוגל.

עכשיו שלקישורים לאתר שלך מסקווידו אין ערך בעיני גוגל, אז מה הלאה? הקישור, כפי שטענתי קודם, פעיל ועובד מבחינת הגולשים. אם גולש יגיע לסקווידו, יקרא את המאמר ויגיע לאתר, אז המאמר (עדשה בז'רגון של סקווידו) היה בעל ערך ללקוח ולכן יצר תנועה איכותית לאתר. גוגל יכול ל"ראות" את התנועה דרך Google Analytics, במידה ומותקן, ואם הפרמטרים ההתנהגותיים של הגולש באתר הם חיוביים, אז יהיה להם גם השפעה על קידום האתר באופן עקיף.

סיכום

סקווידו שימשה פלטפורמה של בניית קישורים. עולם קידום האתרים כבר לא שם, זה הזמן ל"הרוויח" את הקישור על ידי יצירת תוכן איכות, ייחודי וסט גודין יודע לכתוב זאת היטב. לא רחוק היום וגם אתרי המאמרים "יוכרחו" על ידי גוגל להוסיף rel=nofollow בקישורים היוצאים מהם. אז אם אתם מפרסמים מאמרים באתרי המאמרים השונים, כדאי שתתכוננו לבאות ויפה שעה אחת קודם. זה רק ענין של זמן.

האם גם אתם חושבים שזהו סופם של אתרי המאמרים כחלק מאסטרטגיית הקידום של האתר שלכם?

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים, שיווק ופרסום באינטרנט. יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל.

2 comments

  1. Squidoo כבר תקופה ארוכה נחשב לאתר שמקדמי האתרים הרסו כל חלקה טובה בו. לדעתי גוגל התייחס אליו בדיוק כמו לכל אתר מאמרים שלא מועיל כבר תקופה ארוכה.

    המהלך של Squidoo כנראה נועד לנסות ולהרחיק מקדמי אתרים שהרסו את האתר והפכו אותו לפלטפורמת קישורים. ישנם אתרים שהצליחו לשמור על עצמם ופועלים לא רע (כמו Tumblr למשל). כנראה שהצעד של Squidoo הוא סוג של ניקיון, כי פשוט אין להם ברירה.

    • שלום אורי ותודה ששיתפת אותנו בניסיונך,
      אני לא יודע אם המהלך ירחיק מקדמי אתרים, אבל הוא בלי ספק יגרום להם לחשוב פעמיים.
      Squidoo צריכים לעשות יותר מאשר רק להוסיף rel=nofollow כדי למטב את התכנים שיש באתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן