style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

האם גוגל מתחשב בערך nofollow של מאפיין rel בתגית הקישור

ביום חמישי 10/9 פרסם מאט כץ, נציג גוגל לענייני SEO וספאם, סרט וידאו בנושא rel=nofollow וזה הזמן להזכר שוב, כי הנושא הועלה לראשונה איי שם בשנת 2009.

השאלה המקורית, אותה נשאל ואותה תוכלו לראות בסרט המצורף, היא: "can nofollow links hurt your site?" או בעברית: "האם קישורי nofollow יכולים לפגוע באתר שלך?" התשובה היא: לא, אבל…

מה זה nofollow והאם יש גם dofollow?

קישורים תמיד היו מרכיב בקידום האתר בגוגל, מרכיב מרכזי שבמהלך השנים גוגל נתן לו דגשים שונים ושינה מידי פעם את ההתייחסות לקישורים שמצא. אבל, שכבעלי האתרים ומקדמי האתרים הבינו שגוגל "סופר" קישורים, הם החלו מפזרים קישורים תחת "כל אתר רענן". הם עשו זאת בבלוגים, הם עשו זאת בפורומים, הם (לא את או אתה, חס וחלילה) עשו זאת ברשתות החברתיות, הם עשו זאת באתרי סימניות, הם עשו זאת באתרי אינדקסים, הם עשו זאת… בכל אתר שאיפשר הוספת קישור.

באה גוגל לבעלי האתרים וביקשה מהם לעשות אבחנה, בין קישורים "איכותיים" לבין קישורים אחרים, לא רוצה לומר קישורי זבל או חשודים שכאלה כדי שהרובוט של גוגל יוכל לדעת באיזה קישורים להתחשב ובאיזה לא.

איך תעשה אבחנה? על ידי הוספת המאפיין rel לתגית הקישור (a href) עם הערך nofollow. הקישור שריר וקיים ופונקציונאלית הוא עובד מצויין. מי שילחץ עליו יגיע למשאב אליו הוא מפנה (דף באתר, תמונה, pdf וכדומה), אבל כאשר גוגל רואה את הקישור עם nofollow הוא אומר: אהה, זה קישור שבעל האתר לא ממש נותן לו קרדיט ("לא יכול לערוב לו" כהגדרת גוגל) ולכן גם אני אתייחס אליו, אבל פחות!

כאשר אומרים שקישור הוא dofollow הכוונה היא שאין בו rel=nofollow .

הידעת? קישורים מתגובות לפוסטים הם בדרך כלל nofollow

בעלי עסקים עושים שימוש בבלוגים, בין אם שלהם או של אחרים כדי לייצר תנועה לאתר שלהם וגם לבנות קישורים. זה טוב ויפה אבל הקישורים של התגובות בבלוג מוגדרות מראש nofollw.

כאשר אתה מגיב לפורום אתה נדרש למלא 4 שדות: השם שלך, כתובת המייל שלך, כתובת האתר, תגובה. הנה טופס שכי לתת תגובה בפוסט:

טופס תגובה בבלוג

בדרך כלל נוצר קישור כאשר השם שלך הוא טקסט הקישור וכתובת הקישור היא הכתובת שמילאת בשדה כתובת האתר.

הנה לדוגמה, תגובה שלי באתר askpavel.com כפי שהיא נראת בדפדפן:

תגובה בפוסט

והנה קוד HTML של התגובה. כפי שהנכם רואים, בתגית הקישור a href יש מאפיין rel עם ערך nofollow:

קוד של תגובה בפוסט עם rel=nofollow

האם גוגל "סופר" קישורים עם rel=nofollow?

צריך להיות ברור שגוגל רואה את כל הקישורים עם rel=nofollow והשאלה היא מה הוא עושה עם מה שמצא? אתם, בעלי העסקים, צריכים להיות פעילים באינטרנט בבלוגים, בפורומים, ברשתות החברתיות כי שם נמצאים הלקוחות שלכם. הדרך להביא אותם היא באמצעות קישור וזה בסדר. לצרכי SEO אתם שואלים האם זה עוזר?

כן, קישורי nofollow עוזרים, ואסביר לכם מדוע. כל עוד הפעילות שלכם נעשת למען הלקוחות שלכם, אתם פעילים במקומות באינטרנט בהם הם פעילים ומייצרים תכנים וקישורים זה בסדר. אומר זאת גם מהצד השני. אם גוגל סורק את כל האינרטנט ולא מוצא קישורי nofollow לאתר שלכם, זה לא סביר, זה לא הגיוני.

פרופיל הקישורים שלכם צריך להכיל קישורי nofollow ולכן השיקול האם לייצר קישור כתלות ב- nofollow אינו במקום. חשוב יותר ממנו הוא האם הקישור הוא ממקום רלוונטי. לדוגמה, אם יש לך מכון לפילאטיס ואת משאירה תגובה עם קישור בפוסט שעניינו אוכל לכלבים, אז בין יהיה לקישור nofollow או לא יהיה nofollow הקישור הזה לא רלוונטי. אבל אם את בתור מנהלת סטודיו לפילאטיס תייצרי קישור מפוסט העוסק בהתעמלות לבני הגיל השלישי – זה קישור רלוונטי גם אם הוא nofollow. עוד על איך גוגל מעריך קישורים נכנסים תוכל לקרוא כאן.

בחודש מאי 2014 אמר מאט, בסרט וידאו אחר, כי "קישורים נכנסים יאבדו מערכם לאורך זמן".

הרשו לי לשאול אתכם:

  • האם אתם מרגישים שהאתר שלכם "תקוע" ולא מתקדם בתוצאות החיפוש במילות המפתח שחשובות לכם?
  • האם האתר שלכם מתדרדר במיקומים בתוצאות החיפוש של גוגל בחיפוש אחר מילות המפתח החשובות לכם?
  • האם אתם רוצים יותר תנועה של גולשים לאתר שלכם?
  • האם מגיעה לאתר שלכם תנועה של לקוחות, אבל יש מעט פניות?

אם עניתם "כן" אחד לפחות, אז כדאי מאוד שתתקשרו אליי כדי שאוכל לעזור לכם להביא יותר לקוחות וליצור יותר פניות ויותר מכירות. לחצו כאן כדי לקבל אבחון אתר

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

15 comments

  1. זוהר, תודה על המאמר.
    ציינת במאמר בין היתר את החשיבות של קישורים מסוג nofollow מאתרים חיצונים המקשרים לאתר ספציפי.
    חשוב לי לחדד את הנושא של קישורי nofollow בין דפי האתר הפנימיים.
    עד היום הקפדתי באתר העסקי לשתול בפוסטים (מאמרים) רק קישורי dofollow, אבל ככל שאני מרחיב בקריאה של הנושא אני מבין שיכול להיות שקיימת סיבה שאינה ברורה לי לגוון בדפים הפנימיים קישורי nofollow.
    אשמח לדעת מה מידת ההשפעה של קישורים פנימיים מסוג nofollow והאם אתר שבו הפוסטים מכילים רק קישורי dofollow נפגעים בקידום? תודה

    • שלום אמנון ותודה על שאלתך.
      קישורים פנימיים הם קישורי dofollow. אני לא רואה סיבה מדוע שחלק מהקישורים הפנימיים יהיו dofollow וחלק יהיו nofollow.
      פעם קראו לזה, ואולי גם היום, פיסול קישורים. הלוגיקה היתה שקישורים פנימיים לדפי צור קשר תעשה nofollow כי הרי אתה לא מקדם את דף צור קשר.
      המתוחכמים יותר עשו חישובים של כמה "מיץ קישורים" עובר מדף אחד לשני וניסו בכך להשפיע על "סמכות הדף".
      במילה אחת, לא רלוונטי לקישורים פנימיים: עשה מה שצריך לעשות וקשר עם כל הלב ובכוונה שלמה. לא קישורי ספאם או קישורים שלא לענין כדי לרמות את גוגל והרי מדובר בקישורים פנימיים , בבית (באתר) שלך.

      אם יש לך קישורי nofollow מאתרים חיצוניים, זה כבר משהו אחר, אין לך שליטה שם איזה קישור ישימו לך.

      בהצלחה לך,

      זהר עמיהוד, מומחה שיווק בגוגל

      • זוהר, תודה רבה על תשובתך.
        האם לדעתך, כיום יש משמעות ל"סמכות הדף" בקידום האורגני והאם כמות הקישורים הפנימיים במאמר פוגעת/מחזקת "סמכות דף" או לחילופין הכוח שעובר מדף לקישורים פנימיים קטן ככל שהכמות גדלה?

        • יש משמעות "לסמכות הדף".
          לגבי הקישורים הפנימיים שצריכים להיות במאמר, לפחות 4 קישורים פנימיים ואפשר גם יותר, הכל לפי העניין.
          מצד אחד האתר שלך הוא לא אתר ויקיפדיה, הדף שלך לא צריך לקשר לכל הדפים באתר – זה ישבור את המבנה ההיררכי ולכן אתה צריך לדאוג לקישורים לפי נושא המאמר, בדרך כלל קישורים פנימיים לאותו אשכול של מאמרים, אבל אפשר גם לחלקי תוכן אחרים באתר שאתה חושב שלקוחות ירצו לדעת עוד.
          אם הלקוחות לא ילחצו על קישור פנימי או אם הם ילחצו אבל לא יקראו (גוגל רואה הכל) – אז כנראה אין ערך לקישור והוא לא מועיל לך.
          תפעל לפי מה שאתה מרגיש שטוב ללקוחות שלך ופחות מתמטי מה טוב לגוגל.

          בהצלחה

  2. עכשיו יש שיטות חדשות של קידום אתרים, אבל יש משהו מעניין במאמר שלך
    ליזה

    • שלום ליזה ותודה על תגובתך.
      יש אולי שיטות חדשות לקידום אתרים, אבל נושא nofollow נשאר כמו שהוא.
      אני אומר דבר אחד: אם את נותנים קישור צריך לעשות אותו מכול הלב.
      במידה והקישור הוא קישור פרסום, למשל את עושה באנר באתר שלך שמפנה לדף באתר שלך או באתר אחר שלך, סמני אותו ב- nofollow, זאת דעתי.
      בהצלחה,
      זהר עמיהוד

  3. שלום זהר! תודה לך על המאמר המרתק! למרות שהוא נכתב לפני כשנה, אולי בכל זאת השאלות שלי יהיו רלוונטיות.
    יש לי בלוג בתחום קידום אתרים, אבל הוא בשפה רוסית! 🙂 כל הידע שלי באה אך ורק מעולם הבלוגינג הרוסי וזה חבל, כי יכולתי לנצל את עברית כדי ללמוד ממומחים ישראלים, מוזר איך לא חשבתי על זה קודם!
    בעולם הבלוגינג הרוסי קיים וויכוח לא קטן בקשר לתג rel=nofollow ודרך אגב רוב הבלוגים הרוסים סוגרים את כל הקישורים שלהם עם התג הזה כדי לא לקבל עונשים מגוגל.
    אתה מתייחס לתג הזה כדי שאנשים יבינו שאין מה לפחד להשאיר תגובות בבלוגים אחרים כי בכל מקרה יהיה תשואה מקישור (פירסום, מודעה ציבורית וכו..) ואני רוצה לשאול, האם אין חשש לבעל האתר לסגור את כל הקישורים ב-nofollow? הרי כבר ידוע שגוגל רואה קישורים הללו ודבר היחידי הוא פשוט לא מעביר דרכם את המיץ ו pr אבל, הוא גם יכול לחשוב שלאתר שלך אין מה להציע משהו חשוב לקהל או שיש חשש שכל הקישורים הם לא איכותיים ובגלל זה אתה סוגר אותם ולפיכך גוגל יכול להוריד את דירוג שלך בתוצאות חיפוש! חוץ מזה בגלל שבבלוג שלי יש הרבה סיקורים של בלוגים אחרים אז יש לי המון קישורים יוצאים אליהם וכולם סגורים עם nofollow, שמעתי שבכל זאת דרך הקישורים האלה גוגל לוקח קצת את המשקל ממני ואז עוד פעם זה יפריע לי להתקדם בתוצאות חיפוש!
    הרבה בלוגרים רוסים ממליצים לא להשתמש בתג הזה

    • שלום איגור ותודה על התגובה המפורטת שלך,
      הדיון באנגלית קיים באותה עוצמה כפי שהוא קיים בשפה הרוסית.
      את הרעיון למה גוגל ביקשו לשים nofollow כבר קראת במאמר ואין לי כוונה לחזור על הכול. הרעיון הוא שאם גוגל ימצא קישור אצלך באתר שמקורו בתגובה לפוסט שלך הוא יבין, בעזרת התג rel=nofollow, שלמעשה אתה, בעל האתר, לא יצרת את הקישור הזה אלא גולש שהגיב על פוסט שלך.
      מקדמי אתרים לקחו את זה צעד אחד קדימה ואמרו, אהה! אם כך למה שלא נשתמש במאפיין זה גם בקישורים שאנו, בעלי האתר יוצרים, כדי ל"פסל" קישורים? באופן זה נגדיר קישורי nofollow או קישורי dofollow בתוכן המאמר.
      קישורי nofollow אינם שונים מקישורי dofollow בכל הקשור למשתמש. לגבי גוגל זאת אזהרה שבעל האתר אומר לפני גוגל: "אני לא אחראי לקישור".
      לקישורי nofollow יש משקל, והם צריכים להיות חלק מפרופיל הקישורים של האתר. זה גם מסוג הדברים שאין לנו שליטה עליהם. גם אם מישהו ישים לך קישור טבעי בתוך הפוסט שלו, אין לך שליטה האם הוא יבחר להשאיר אותו dofollow או להגדירו nofollow – זה ממש לא בשליטתך!
      הרעיון הוא שגוגל כן קורא וכן מתחשב בקישורי nofollow כל עוד הם רלוונטיים. אם גוגל ימצא קישור nofollow אבל יש רלוונטיות בין האתרים, אז הוא יתחשב יותר בקישור. אם גוגל ימצא קישור nofollow לאתר שאינו רלוונטי אז הוא לא יקח אותו בחשבון. אם יהיו יותר מידיי קישורי nofollow אז גוגל כבר יחשוד באתר המקושר כי פרופיל הקישורים שבו לא נראה טוב.
      יכול להיות בתחום של הלקוח שלך לו אתה בונה קישורים יש בעיה ביצירת קישורי dofollow ויש תעשיות שלמות שכאלה: הימורים, סקס, ויאגרה שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להשיג קישורי follow כי מי יסכים לתת קישור לחנות אביזרי מין מתוך האתר שלו? אתה תיתן קישור, גם אם זה יהיה אתר מדהים? התשובה היא לא! ולכן, לא מן הנמנע שמרבית הקישורים לאתר סקס יהיו קישורי nofollow.
      לעומת זאת, אם ללקוח שלך יש עסק של מכירת בגדים, מסעדה, מנהל חשבונות (רשימה חלקית ולא מייצגת), הרבה קישורי nofollow יעלו חשד שיש פה יצירת קישורים לא טבעית, כי לעסקים מסוג זה לא אמורה להיות בעיה בהשגת קישורי dofollow.
      אני לא בעד להחליט באופן גורף כי מוציאים רק קישורי nofollow מהאתר, זה מראה שיש פה שבלונה, כי אין שיקול דעת ולדעתי זה לא רצוי. צריך להפעיל את הראש ולהחליט. אתה חושב שאם תוציא מהאתר שלך קישור לויקיפדיה, לדוגמה, האם dofollow או nofollow יוריד או יעלה את ערך הדף שלך בעיני גוגל?

      • זהר, אני מאוד מודה לך על התשובה כל כך מפורטת וברורה!
        זאת אומרת, שאכן צדקתי!!!! זה לא טוב לסגור באופן גורף את כל הקישורים, אכן זה יראה בעיניי הגוגל משהו חשוד!
        יש הרבה בלוגרים רוסים המחביאים קישורים על-ידי סקריפט span ו css כדי שהקישור יראה בעיני גוגל כטקסט ולא כלינק ואז יהיה מצב שבעצם אין כלל קישורים יוצאים מהאתר חוץ מבאמת איכותיים! כולם מבטיחים שגוגל לא יזהה אף פעם את הקומבינה ואין מה לפחד! מה אתה חושב על זה? עדיף לא להתעסק עם מחבואים אפילו שמומחים אומרים את זה?
        ושאלה אחרונה ברשותך. מקווה שאני לא הגזמתי עם השאלות כי נהיה לי כבר לא נעים 🙂
        אז בכל מקרה מה היית מציע לעשות במקרה שלי? הרי אמרתי לך שאני עושה הרבה סיקורים חברתיים לבלוגרים אחרים) זה אחד הרובריקות שלי) אז עדיף פשוט לא לעשות קישור בכלל? אלא רק לכתוב את שם הדומיין שלהם וזהו? ולהשאיר קישורים nofollow רק לתגובות של מבקרים?
        זהו, מצטער עוד פעם על כמות השאלות! אבל אני באמת סומך על המקצועיות שלך וניסיון!
        דרך אגב, מהתשובות שלך אני אכתוב את הכתבה הבאה שלי מפיו של מומחה ישראלי! זה יהיה הכותרת 🙂

        • שלום איגור,
          אומרים בעברית "לא הביישן למד", או במילים אחרות, מי ששואל – לומד. תשאל, מקסימום תקבל תשובה 🙂
          אז הנה המשך תשובתי.
          כל נושא משחקי המחבואים עם גוגל נידון לכישלון. בגוגל יש צוות מומחים, בעלי תארים, טובי המוחות שכל מה שהם עושים זה למצוא את כל אלה שמרמים את גוגל. אם השיטה החסינה כביכול שעליה קראת באינטרנט, חשופה בפניך, תהיה בטוח שגם גוגל יודע ממנה רק שאולי לא פותח המגנון האוטומטי שיאתר אותה. סבלנות וזה יקרה, אולי בעוד שבוע אולי בעוד שלושה חודשים, בסופו של ענין, גוגל יגיע לענין.
          בנוסף, גוגל מעסיק צוות של מאות ואולי אלפי בודקים בשר ודם והטריק שעליו כתבת כאן ניתן למצוא אותו בקלות ולא צריכים בשביל זה תואר שני במחשבים. לא שאני מזלזל בפיתוח הטכנולוגי שמאחורי הטריק אלא שלגלות אותו זה הדבר הכי קל.
          בנוסף, לגוגל יש מנגנון הלשנה, מלשינון בו ניתן לדווח על אתרים. אם התרמית גלוייה לעיין כפי שתיארת: לוחצים וזה נראה כמו לינק אבל זה באמת לא לינק, הגולש יכול לאתר את זה ולדווח לגוגל.
          אני בכל אופן לא שם, לא עוסק בקידום אתרים לא אפור ולא שחור. לבן הוא הצבע שלי.
          לגבי בלוג הסיקורים שלך. זה לא הגיוני שתעשה סיקור על אתר ולא תוציא אליו קישור. קישור החוצה הוא משהו שמאוד מתבקש במקרה שלך וחסרונו יפגע בחוויית הגלישה של הלקוח. ולכן, אתה צריך שיהיו שם קישורים. תצא לרגע מהחשבונאות: האם זה יועיל לי SEO או לא ותחשוב לקוח.
          שאל את עצמך: האם הלקוח מצפה שיהיה שם קישור? איך אני יכול לתת חוויית גלישה טובה יותר ללקוח? איזה עוד מידע אני אוכל להפנות אותו.
          ואם התשובה שצריך לשים שם קישור, אז זה המקום. תפעל למען הלקוחות שלך וגוגל כבר ידאג להעריך אותך כנדרש.
          עכשיו השאלה, איזה קישור לשים: dofollow או nofollow? כל זה בהנחה שהלינקים שאתה מוציא אינם קישורי affiliate.
          אם למשל אתה סוקר 2 תוכנות, זו מול זו והחלטת ששני הקישורים יהיו nofollow. באופן פונקציונאלי, המשתמש יבוא וילחץ והכול בסדר. גוגל ישאל את עצמו: מה קרה לבחור? הוא מדווח על שתי תוכנות ולא נותן להם קישור 'טוב' למה? הוא לא מעריך אותם? אולי יש בעיה אחרת?
          אם לאתר תוכנה אחד תיתן קישור nofollow ולשני dofollow גם פה גוגל ישאל את עצמו למה העדפת את האחד על פני השני?
          ולכן, מה שמתבקש הוא לתת קישורי dofollow, לך עם הלב, לך עם תחושות הבטן לגבי הדבר הנכון שיש לעשותו ותפסיק להתעסק בחשבונאות הקטנה של כן יעבור מיץ קישורים או לא. כל זה נכון במידה ואתה מוציא קישורים בצורה אחראית ומדודה.
          והרי nofollow זאת המלצה של בלבד לגוגל וגוגל עשוי לכבד אותה או לא לפי השיקולים והחישובים שלו שאותם לעולם לא נדע בוודאות.

          • תודה רבה לך זהר!!! נתת לי הרבה חומר למחשבה! אתה צודק לגמרי, איך לא חשבתי על זה, שאם המידע על הסתרת קישורים הוא במקורת פתוחים וחופשיים, הרי ברור שגוגל יכול בחופשיות לדעת ולזהות את זה! מוזר שאנשי מקצוע לא מבינים את זה!
            תודה לך מכל הלב! עזרת לי להחליט על הרבה דברים שהיו לי בראש!

  4. זהר, מאמר מעולה
    זה מה שטענתי כבר שנים. גוגל אכן רואה קישורי nofollow.
    מעבר לכך, בצעתי בדיקה באתר שהוקם במיוחד לשם כך.
    כדי להבין האם קישור nofollow עובד, השארתי תגובה עם לינק באחד הבלוגים הפופולריים ברשת.
    למרות שקישור הוא external nofollow וזה לינק היחידי שהופץ לצורך בדיקה, האתר נסרק במלואו ביום למחרת.

  5. הי זוהר,

    נקודה חשובה לגבי קישורי NoFollow, גוגל עושה אבחנה בין קישורים שמשפיעים על ציון הרלוונטיות של עמוד או אתר (Page Rank) וקישורים שהוא רואה וסופר אבל לא משפיעים על ה- PR, מכיוון שהקשר בין ה- PR של עמוד/אתר לבין מיקומו בתוצאות החיפוש אינו קשר ישיר, חד, חד ערכי כמו שהיה בעבר לכן לא ניתן להסיק שקישורי nofollow אינם עוזרים למאמצי הקידום נהפוך הוא, כל מה שאנחנו יכולים לומר שקישורי nofollow לא משפיעים על ה- PR שלנו. כמובן שאם האתר שלנו הוא בעל PR של 6 ומעלה יש סיכוי טוב שהוא ידורג גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל עבור ביטויים תחרותיים בנישה בה הוא עוסק.

    גוגל בתקנון שלהם בפרק שעוסק בקניית קישורים אומר בפירוש, אם אתה משלם עבור קישורים או פירסום שכולל קישור/ים לאתר שלך תדאג שהקישור/ים הללו יהיו עם תגית ה- nofollow על מנת שקישורים אילו לא ישפיעו על ה- PR שגוגל מחשב לאתר/עמוד שלך. גוגל מנסה לשמור על טוהר ה- PR מצד אחד אבל מזה תקופה ארוכה לא מראה את העידכונים שלו כפי שהיה נהוג עד לא מזמן.

    • שלום עמית ותודה על תגובתך.
      אכן קישורים אותם קנית חובה עליך, על פי גוגל, לדרוש ממי שקנית ממנו לסמן אותם ב- nofollow.
      המפרסמים חייבים לסמן את קישורי הפרסום שבאתר שלהם (פרסומים שנקנו בכסף) גם כן ב- nofollow.
      בגדול, זוהי המלצה לגוגל לשים לב, לחשוד. זהו סימן שבעל האתר אינו ערב לקישור (זאת הסיבה שכל הקישורים מפייסבוק הם קישורי nofollow) ואכן גוגל בסופו של דבר מחליט מה לעשות עם הקישור אותו הוא "רואה" בכל מקרה בין אם יש לו או אין לו nofollow.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן