style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

איך גוגל יודע איזה אתרים יש לך ולמה זה חשוב

מה יודע גוגל על האתרים שלך? האם העובדה שיש לך יותר מאתר אחד יכולה להיות לטובתך או לרעתך? אלה שאלות חשובות שבעלי עסקים שואלים לעתים קרובות.

באתרים שלך אתה קובע את התכנים, אתה שולט על הקישורים, אתה קובע את העיצוב, אתה מחליט… אז מה רע בזה?

בשנים האחרונות גוגל עושה מאמץ גדול בניסיון להבין את הקשרים בין האתרים כדי להבין עד כמה שווים הקישורים, אם בכלל. ההיגיון אומר כי קישורים בין אתרים של אותו בעל עסק לא נחשבים באותה מידה כמו קישורים מאתר של מישהו אחר וזאת משתי סיבות:

של מי הדומיין הזה?

האחת, זה בניית קישורים שבעל העסק עשה לעצמו עם האתרים שלו. תארו לכם שאתם רוצים להתקבל לעבודה והמעסיק העתידי שלכם מבקש שתביאו המלצות. איזה המלצות יעריך המעסיק? המלצות שאתם כתבתם לעצמכם או המלצה שמישהו אחר כתב עליכם?

השנייה, גוגל מעדיף היום שתרויחו את הקישור ולא שתיצרו אותו עבורכם. אבל לפעמים כן כדאי לבעל עסק להראות לגוגל שיש לו מספר אתרים, דבר שיואיל לקידום האתר.

איך גוגל יודע איזה אתרים הם שלך?

אם השאלה החשובה הזאת מטרידה אותך, כנראה שיש לך יותר מאתר אחד.

סקרים מראים כי בעלי העסקים חושבים שאם הם ירשמו את הדומיין www השני/שלישי וכדומה על שם הדודה, הדוד, בן/בת הזוג או השכנה שממול, גוגל לא יוכל לשייך את האתר אליהם. כמה שזה תמים מצידם לחשוב כך!

מה טוב בקישורים בין אתרים של אותו בעל עסק?

יש מקרים בהם גוגל רוצה לתגמל אתרים בעקבות מציאת קישורים, גם אם גוגל מבין שהקישורים האלה הם "מבית". יש כמה יתרונות ברורים ליצירת קישורים בין אתרים של אותו עסק.

במקרה של חברה שיש לה מרכזים עסקיים בעולם ואתרים נפרדים לכל שלוחה: צפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה וכדומה, למרות שאלו אתרים נפרדים, כן צריך להצהיר בגלוי כי הם בבעלות של אותה חברה.

אם בחברת האם רוצים שהאתר האמריקאי ידורג גבוה הוא צריך לקבל קצת כוח, מה שאנשי הקידום קוראים link juice. לא צריך להתחיל מהתחלה את הקידום של האתר האמריקאי ולכן, המקום הראשון שאפשר לקבל ממנו סמכותיות הוא מאתר האם של החברה. לחברה יש אינטרס לומר לגוגל בריש גליי: "היי גוגל, שים לב שזה עוד אתר שלי וכפי שאתה סומך על אתר חברת האם, תוכל לסמוך גם על האתר של הסניף האמריקאי."

"אתר הוצאת הוד-עמי לספרי מחשבים הוא אתר מסחר שנבנה לפני שנים רבות. התשתית היום אינה עדכנית ולכן כל שינוי עולה הון תועפות," אומרת שרה עמיהוד, מנהלת השיווק בהוצאה. "אחד העסקים שהתפתחו בהוצאה היה תרגום מאנגלית לעברית ובמסגרת האתר הנוכחי של ההוצאה לא ניתן היה, בעלויות סבירות, לבנות מעין מיני סייט לפעילות הזאת. הפתרון שמצאנו הוא לבנות סאב דומיין עם וורדפרס."

במקרה זה עשתה נכון הוצאת הוד-עמי. חוסר היכולת הטכנית גרם לה לפתוח אתר חדש (סאב דומיין הוא אתר חדש) על פלטפורמה אחרת ובשרת איחסון אחר. ההוצאה קישרה בין האתר הותיק מאז 1998 (כבוד!) לבין האתר החדש שהוגדר בסאב דומיין ובכך העבירה סמכותיות לאתר החדש.

אותו דבר עם שפות. אם יש לך מספר אתרים: אתר באנגלית, אתר בעברית, אתר ברוסית וכולם שלך, כדאי שתאמר לגוגל באופן גלוי: "כן, אלו הם בניי, סליחה האתרים שלי". "אנחנו רצינו שגוגל תדע שיש לנו 3 אתרים בשפות: עברית, אנגלית ו-רוסית, אתר לכל שפה" אומר ניר בורנשטיין, מנהל חברת Aviation Bridge לטיסות פרטיות במטוסי סילון " קישרנו ביניהם באופן מלא וגם דאגנו לשאר פרטי הזיהוי באתר כדי לומר לגוגל: כל האתרים האלה, שלנו הם."

הנה תראו את אתר ticketbis.com שיש לו 23 אתרים. כולם עם אותו עיצוב ואני מניח עם אותם תכנים בהתאמה לארצות ולשפות. בעל הבית לא ניסה להסתיר את בעלותו על כל אותם אתרים. הנה רשימת האתרים של ticketbis.com:

kr.ticketbis.com
tw.ticketbis.com
www.ticketbis.cl
www.ticketbis.co.jp
www.ticketbis.co.za
www.ticketbis.com.ar
www.ticketbis.com.au
www.ticketbis.com.br
www.ticketbis.com.co
www.ticketbis.com.hk
www.ticketbis.com.mx
www.ticketbis.com.pe
www.ticketbis.com.pt
www.ticketbis.com.py
www.ticketbis.com.sg
www.ticketbis.com.tr
www.ticketbis.com.uy
www.ticketbis.com.ve
www.ticketbis.net
www.ticketbis.de
www.ticketbis.fr
www.ticketbis.it
www.ticketbis.ru

מכל אתר יש קישור לכל שאר 22 האתרים.

יש לך AuthorShip?

קשר הבעלות הוא גם ברמת הדף מכיוון שגוגל מעוניינת לדעת מי מחבר התוכן כדי לתת לו את ה- Authorship המתאים. לפיכך בעלי עסקים פותחים חשבון בגוגל פלוס ומקשרים אותו לאתרים בהם הם כותבים ונותנים בידי גוגל אפשרות לזהות ולשייך את התכנים לכותבים.

Google Authorship נעשה בשנים האחרונות פרמטר חשוב בקידום האתר שלך בגוגל ויש איתו גם "הטבות" כמו קישור לפרטי הכותב בגוגל פלוס. קישוק זה מופיע בתוצאות החיפוש.

תופעות לוואי שליליות של אתרי אינטרנט קשורים

קישורים היו מאז ומתמיד מרכיב מרכזי בדרוג האתרים של גוגל. מקדמי אתרים כמו גם בעלי עסקים עוסקים בבניית קישורים על ידי תכנים, החלפת קישורים, קניית קישורים ושיטות נוספות.

יש מספר בעיות של תהליך בניית קישורים. אני לא אציין את כולן אלא רק כמה מהן לצורך הדיון:

  • אתרי מדיה חברתית וביניהם רשתות חברתיות, פורומים, בלוגים מאפשרים לכל אחד, כמעט, ליצור קישור. מה הבעיה ליצור קישור מפייסבוק? מה הבעיה ליצור קישור מאתר מאמרים? אם אתה יכול לעשות קישור וגם בתי בת ה- 12 יכולה לעשות קישור מאותו אתר, אז כל אחד יכול לעשות קישור. ואם כל אחד יכול, המשמעות היא שהערך של הקישור נמוך.
  • בחלק מאתרי המדיה, הקישור אינו אוטומטי, הוא צריך לעבור אישור על ידי בעל האתר. המשמעות: יש סיכוי שבוזבזו משאבים של זמן וכסף ביצירת קישור שלא בטוח שיעלה לאוויר ויוצג בפני גוגל.
  • בעלי אתרים מסמנים את הקישורים שיצרו הגולשים במאפיין rel=nofollow . המשמעות: גוגל ימצא את הקישור אבל יתייחס אליו בפחות הדרת כבוד כי בעל האתר סימן אותו כקישור שלא הוא יצר ואינו באחריותו.

בעלי עסקים רוצים קישורים ייחודיים, הם רוצים להיות בטוחים שכל קישור שהם יוצרים אכן יתפרסם, הם (לא את/ה) רוצים קישורי dofollow וכדי שזה יקרה הם הקימו לעצמם אתרי לוויין. יש מי שהקים 2 או 3 אתרים ויש כאלה שהקימו 12, 20 ואף יותר. טכניקת קידום אתרים שחורה (אסורה על פי גוגל שכל תכליתה הוא בניית קישורים) זאת נקראת Websites Wheel . למה? אם תסתכל בתמונה תראה כי כל תא (אתר) מחובר (קישור) לתא (אתר) שלפניו ולתא (אתר) שאחריו. כל תא (אתר) מחובר למרכז (האתר שאתה רוצה לקדם). השיטה הזאת היא ממש "כובע שחור" וניתנת בקלות לגילוי על ידי גוגל.

גלגל ענק

כאשר אתה מקים לעצמך אתרים, והיום זה קל מאוד, אתה הוא The Master Of Your Domain ויכול לעשות ככול שמתחשק לך:

  • ליצור קישורים שהמתחרים שלך לא יכולים (כי האתר/ים הם שלך ואתה מחליט),
  • כל קישור שאתה יוצר באתר/ים שלך הוא קישור שמיד מתפרסם (מעניין למה?)
  • זהו קישור dofollow .

הבעיה היא שכל האופרציה הזאת קמה כדאי לרמות ולהטות את גוגל ואת זה גוגל לא אוהב, במילים עדינות. מי אוהב שמרמים אותו?

מכיון שגוגל לא אוהב את רשתות האתרים האלה, בעל העסק צריך לנקוט בתרגילי התחמקות/הסוואה מפני גוגל והצעד הראשון הוא רישום הדומיין על שם מישהו אחר: קרוב משפחה, ידיד. יש לענין גם צד חוקי שעליו אני לא אדבר, רק אומר שאם יש תביעה למישהו כלפי האתר, היא תופנה בראש ובראשונה למי שרשום כבעלים שלו, כלומר מי שעל שמו הדומיין.

מקדמי אתרים עם כובע שחור (הכינוי כובע שחור הוא כינוי למקדמי אתרים שלא נשמעים לכללים של גוגל) מקימים מספר אתרים שכל מטרתם יצירת קישורים כדי להטות את גוגל. האתרים מקושרים בינם לבין עצמם וכמובן מקושרים לאתר המרכזי שלצורך הקידום שלו הם נבנו.

למי שרוצה לדעת 19 דרכים בהם אפשר להקים רשת אתרים ולא להיתפס על ידי גוגל, מוזמן לקרוא את המאמר של אופיר ורדי שהתפרסם באתר AskPavel אבל אני מזהיר אתכם: אתם משחקים באש. אני, שלא כמו אופיר, אסביר לכם איך גוגל יכול לתפוס אתכם מתוך רצון לומר לכם שיש דרכים אחרות טובות ורבות לפעול באינטרנט.

לגוגל יש את השיטות שלו למצוא את האתרים השותפים בקנונייה. במקרה הטוב הוא לא סופר את הקישור ובמקרה הרע הוא מעניש את האתר ו/או האתרים, אבל בגוגל הלכו צעד אחד גדול מעבר לזה.

איך אפשר לעזור לך?

זהר עמיהוד

רוצה שגוגל יביא יותר לקוחות לאתר שלך? רוצה שיותר לקוחות שהגיעו לאתר יפנו ו/או יקנו? לא ברור לך איך ליצור הרבה תוכן באופן עקבי ומתמשך?

אני, זהר עמיהוד, מציע לעזור לך כדי שתוכל להפיק יותר רווחים מהנוכחות האינטרנטית שלך. התקשר אלי לקבלת פרטים 09-8910462 כדי שתוכל למנף את הנוכחות האינטרנטית שלך, להביא יותר לקוחות, ליצור יותר פניות ויותר מכירות.

איך גוגל מזהה את האתרים השייכים לאותו בעל עסק?

בהמשך אנסה לתאר בפניך את האפשרויות העומדות בפני גוגל למצוא רמזים ועדויות באתרים שלך שעשויים לגרום לו לחשוב שהם שלך, גם אם ניסית להסתיר זאת.

דבר אחד אני רוצה להדגיש הוא שאני לא יודע את כל האותות שגוגל בודק וכנראה גם לא אדע לעולם.

WhoIs

לגוגל יש גישה, כמו גם לי, לך ולכולם למידע של whois. מידע זה כולל: בעלות (שם, כתובת, טלפון, מייל), שרת האיחסון, כתובת IP ופרטים נוספים. שירות כמו reverse whois ייתן לכם את רשימת כל הדומיינים הרשומים על שם הבעלים שאת נתוני האתר שלו ביקשתם לראות.

קוד Google Analytics

אחת הבעיות למי שיש לו כמה אתרים היא ניהול. מכיון שכך, בעלי עסקים משייכים מספר אתרים לחשבון Google Analytics אחד, בין אם במישרין או על ידי מתן הרשאות – זה לא משנה, בסופו של דבר לגוגל יש את כל המידע הזה אצלו, הוא לא צריך להרחיק כדי למוצאו.

קוד Google AdSense

כן, בעלי עסקים המקימים רשתות אתרים לצורך יצירת קישורים, מקצים גם שטחי פרסום לגוגל באמצעות Google AdSense. האם הם יפתחו חשבון  Google AdSense לכל אתר בנפרד? התשובה היא: כנראה שלא, ושוב אותו חשבון AdSense מקושרת למספר אתרים.

Class c

כתובת IP מורכבת מארבע מספרים, כל מספר בין 0 ל- 255, ומחולקת לשתי קבוצות: רשת ו- מחשב. המחשבים המקושרים ברשת, כתובת הרשת צריכה להיות זהה לכולם, אך כתובת המחשב היא ייחודית לכל מחשב. כתובות IP מחולקות לקטגוריות המכונות Class.

הנה לדוגמה כתובת IP: 66.135.210.61 . בקטגוריה הנקראת Class C, שלושת המספרים הראשונים, ובדוגמה שלנו 66.135.210 מציינים את כתובת הרשת ואילו המספר 61 מציין את כתובת המחשב באותה רשת.

סביר להניח שחברת האיחסון שמאחסנת לך את האתר, קיבלה class c ולכן מנהל הרשת יכול להקצות עד 254 מספרי ip למחשבים שהוא מנהל.

כאשר יש לבעל עסק מספר אתרים הוא יעדיף, משיקולי ניהול, תחזוקה ותשלום לאחסן אותם בחברה אחת. המשמעות היא שכל האתרים נמצאים באותו Class C – הוא אינדיקציה לגוגל שיכול להיות קשר בין האתרים.

האופן שבו אתרים מקושרים ביניהם

כל הקישורים שבאתרי הלוויין נבנו באופן מכוון ולכן יש להם איזושהי תבנית, איזושהיא "חותמת" שמזהה אותם. אל תשכחו שגוגל סורק את כל האתרים ויש לו קיטלוג מלא של הקישורים ביניהם: מתי הם נוצרו, להיכן הם מצביעים, היכן הם ממוקמים בדף, מהו טקסט הקישור, מהו עיצוב הקישור ועוד נתונים שאפשר לנתח.

תוכן כפול

גוגל סורק את האינטרנט ויכול לראות מה שלנו הגולשים קשה להבחין. למשל, אתר משוכפל. כדי למלא עוד תוצאות חיפוש בדף תוצאות החיפוש בעלי עסקים מעתיקים את האתר תחת שם דומיין אחר.

אם האתרים זהים בתוכן שלהם "מכף רגל ועד ראש", זה סימן ברור שהם של אותו בעל בית, אפילו שהם יהיו רשומים בשמות בעלים שונים.

תמונות

שתי תמונות, בשני אתרים שונים עם אותו התוכן – זהו סימן לכך שהאתרים נמצאים בבעלות אותה הישות. זה לא סימן יחיד, אבל אם הוא מצורף לסימנים נוספים הוא יכול להעיד שבעל האתרים השתמש באותה תמונה באתרים שונים שכולם בבעלותו.

אתרי לווין נבנו רק למען יצירת קישורים ולכן הנטייה היא לא להשקיע בהם יותר מידי, אולי בגלל שגוגל, בסופו של דבר ימצא אותם, ולכן אין טעם להשקיע.

כדי לצרף תמונות לאתר צריך להשקיע זמן. לא צירוף התמונה לאתר הוא שאורך זמן רב אלא מציאתה של התמונה ורכישתה אורכים זמן ולכן התכנים המועלים לאתר הם טקסטים בלבד, ללא תמונות. בלוג ללא תמונות – חשוד!

קבצי CSS

קבצי CSS הם קבצים המכילים את הוראות העיצוב של האתר. גישת בניית האתרים של היום היא להפרדה מלאה בין תוכן ועיצוב. בתוכן נמצאות הפנייה לעיצוב בקבצי CSS.

מרבית האתרים היום נבנים במערכות ניהול תוכן כמו WordPress ולכן סביר להניח שיש להם את אותם קבצי CSS.

רק המצאותם של קבצי CSS דומים בין אתרים שונים אינה אינדיקציה לכך שהם שייכים לאותם בעלים, אבל אם סימן זה מצטרף לסימנים אחרים, יחד הם נותנים אינדיקציה חזקה על היחסים בין האתרים.

פרטי דף צור קשר

אם הפרטים המופיעים בדף צור קשר זהים במספר אתרים, סימן הוא שהם שייכים לאותם בעלים. זהו סימן ברור מאוד שהאתרים האלה קשורים.

לפעמים חוסר פרטים מעלה חשד: "למה בעל האתר לא מזדהה?", "מדוע אין פרטים כמו טלפון, מייל, שם, כתובת אלא רק טופס צור קשר?"

מחבר המאמר

מיהו מחבר המאמר? נכון שאין חובה לציין את כותב המאמר באתר שלך, אבל איזו סיבה יש לך שלא לציין זאת?

ואם צויין שם הכותב האם הוא פרסם עוד תכנים מחוץ לאתר בו התפרסם שמו?

תגובות

בעל עסק או מקדם אתרים הבונה אתר לוויין אינו רוצה להתעסק, במובן להשקיע, עם האתר ולכן אחד הדברים שהוא יעשה זה לחסום את מתן התגובות של הגולשים. בשביל מה להתעסק עם זה?

זה לא הסימן היחידי אבל אם הוא מצטרף לסימנים נוספים, אז הריח שעולה מזה הוא לא טוב ומעיד על כך שהאתר הוקם למטרת יצירת קישורים ולא שום דבר מעבר לכך.

סיכום

קשה מאוד להסתיר קשרים בין אתרים ובעליהם בפני גוגל. כי יש לגוגל כל כך הרבה מידע זמין ועוד לא דברנו על פעולות שמשתמשים עושים שיכולים לקשר אותם עם האתרים שבבעלותם.

אל תתפסו לפרמטר כזה או אחר שעשוי לזהות אתכם. אני מניח שצירוף של כמה סימנים ביחד יכול להעיד על בעלות. גם הרגלי הגלישה שלכם: IP, דפדפן, כניסה לחשבונות ואפילו התוכן שאתם כותבים במייל, בג'ימייל כמובן, יכולים בקלות לקשר אתכם.

זאת לא משימה בלתי אפשרית להסתיר בעלות על אתר מפני גוגל, אבל נדרשים לכך משאבים והרבה תשומת לב. הסיכוי כמו הסיכון גבוה והעונש, במידה ותתפסו, כבד והוא בדרך כלל כולל סגירת חשבונות והסרה מתוצאות החיפוש לצמיתות.

אם אתה מתכוון לבנות אתרי לווין תומכים וחושב שתוכל להתחמק מעינו של גוגל, נכון לך תהליך ארוך עם סיכון שתתגלה ותקבל עונש מגוגל, וגוגל לא סולח בקלות.

יש מקום ליצירת מספר אתרים במקרה של אתרי נישה, שפות וכדומה ואז כן צריך להראות לגוגל את הבעלות גם על אתר זה וגם על אתר אחר.

במקום להשקיע זמן מחשבה, עבודה וכסף ביצירת מצגי שווא רק כדי לרמות את גוגל, אני מציע לך להשקיע ביצירת תכנים איכותיים, אני מציע לך להתרכז בלהרויח קישורים ולא לבנות קישורים.

אני מקווה שמצאת במאמר זה ערך שיכול לשפוך אור על הדירוג של האתר שלך בתוצאות הדרוג של גוגל.

כן, אני רוצה יותר תנועה, יותר פניות, יותר מכירות

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן