style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

39 סימנים שהגיע הזמן לשדרג את האתר שלך

האתר שלך הוא הנכס הכי חשוב שלך באינטרנט והוא צריך להיות במיטבו כדי שיגיעו אליו לקוחות, יהיו פניות ומכירות. אתר האינטרנט שלך הוא הבית שלך באינטרנט אליו תביא תנועה של גולשים מפייסבוק, מרשימות תפוצה (מיילים), וידאו ביוטיוב וגם בערוצי פרסום בפרינט: ברושורים, קטלוגים.

לשיווק שתעשה יש מטרה אחת והיא לגרום לגולשים להפוך ללקוחות משלמים וכדי שהמעבר הזה יקרה בין לקוחות פוטנציאלים ללקוחות משלמים בפועל האתר שלך צריך לעשות את העבודה ואם הוא לא עושה את העבודה כפי שאתה מצפה ממנו כנראה ויש לשדרג אותו.

יכול להיות שאת האתר שלך בנית לפני שנים. אז, לתקופה בה הוא נבנה, עשית שימוש בטכנולוגיות הכי עדכניות ובטרנדים הכי חדשניים, אלא שמאז עבר זמן רב: טכנולוגיות השתנו, טרנדים באו ונעלמו והאתר שלך?

בעלי עסקים מגיעים לתובנה שנדרש שדרוג אתר כאשר קורים מספר דברים או לא-קורים מספר דברים באתר שלהם, למשל, האתר לא מתאים להיות מוצג בכל גדלי המסכים ובעיקר מובייל / סלולר או האתר לא מייצר מספיק פניות ו/או מכירות, אבל אלו הן מקצת מהסימנים שגורמים לבעלי עסקים לשדרג את האתר שלהם.

מאמר זה מכיל 39 שאלות שכל בעל אתר צריך לשאול את עצמו. את השאלות ריכזתי במהלך השנים בהם פנו אלי בעלי עסקים כדי שאייעץ להם האם נחוץ שדרוג אתר. לכל שאלה יש שתי תשובות: כן ו- לא. אם ענית כן על שאלה אחת לפחות, הרי שעליך לשקול ברצינות את שדרוג האתר שלך.

השאלות מסודרות באופן אקראי ואני מציע לך לעבור על כולן, עד האחרונה שבהן, זה ייקח לך פחות מ- דקה אחת או שתיים.

  1. האם האתר שלך בנוי כולו בפלאש?
  2. האם האתר שלך כולו תמונות?
  3. האם אין לך בלוג באתר?
  4. האם אין באתר שלך לחצנים של מדיה חברתית?
  5. האם באתר שלך יש "ספר אורחים" ואת/ה עדיין מבקש/ת מהגולשים באתר לחתום ב"ספר האורחים"?
  6. האם אתה חייב לפנות אל מפתח האתר בכל שינוי באתר שלך?
  7. האם באתר שלך יש "מונה מבקרים" הגלוי לעיני כול?
  8. האם התמונות באתר שלך אינן עדכניות, לא מתאימות?
  9. האם האתר שלך לא נצפה בכל המכשירים ובכול גדלי המסכים?
  10. האם יש יותר מידי צבעים וגופנים באתר שלך?
  11. האם לאתר שלך יש תמונת רקע?
  12. האם האתר שלך צר (רוחב) ו/או מוצג בצד ימין או שמאל של המסך?
  13. האם התוכן באתר שלך לא מעודכן?
  14. האם אין קריאה ברורה לפעולה באתר שלך?
  15. האם האתר שלך לא עוקב אחר ההתפתחויות והשינויים בעסק שלך?
  16. האם האתר שלך מנסה לפנות לכולם?
  17. האם השינויים התכופים בטכנולוגיה אינם באים לידי ביטוי באתר?
  18. האם קשה להוסיף לאתר קטעי וידאו, תמונות ומצגות לאתר שלך?
  19. האם האתר שלך אינו נראה במנועי החיפוש?
  20. האם באתר שלך יש אחוזי נטישה גבוהים?
  21. האם לאתר שלך לוקח זמן רב להיטען?
  22. האם הניווט באתר שלך קשה, אינו נוח, או אינו יעיל?
  23. האם האתר שלך לא נראה טוב ו/או לא מתפקד כהלכה בכל הדפדפנים?
  24. האם האתר שלך לא מייצר מספיק הפניות ו/או מכירות?
  25. האם האתר שלך לא עוזר לך להשיג את המטרות העסקיות שלך?
  26. האם אתה מתבייש באתר האינטרנט שלך?
  27. האם האתר שלך "עמוס" בתוכן או שיש בו מעט מידי תוכן?
  28. האם לקוחות "נתקעים" בדף הבית?
  29. האם באתר שלך יש שגיאות כתיב?
  30. האם באתר שלך יש דף קדימון?
  31. האם האתר שלך לא מותאם לכל גדלי המסכים?
  32. האם אתה לא מוסיף תכנים באתר שלך?
  33. האם באתר שלך יש רק 5 דפים?
  34. האם יש קישורים שבורים באתר שלך?
  35. האם מוצג באתר שלך השלט "האתר בבנייה"?
  36. האם האתר שלך נראה בחלון אחד מבלי צורך לגלול?
  37. האם הזהות האינטרנטית שלך לא נשמרת לאורך כל הדרך?
  38. האם האתר שלך לא עומד בתקנים?
  39. האם אתה שומע דעות סותרות מבעלי המקצוע המעורבים באתר שלך בקשר לשדרוג האתר?

 1. האם האתר שלך בנוי כולו בפלאש?

אם האתר שלך בנוי כולו פלאש – זאת טעות! אפילו אם כל האתר שלך הוא HTML ויש רק חלק אחד הבנוי פלאש, למשל תפריט, המשמעות היא שדירוג האתר בגוגל יפגע. האתר יזכה לחשיפה מעטה בלבד שתתבטא בתנועה קטנה מאוד עד אפסית של לקוחות מגוגל.

אני באופן עקבי נגד פלאש כבר כמה שנים. בתור מומחה שיווק באינטרנט וקידום אתרים, ההתנגדות העיקרית שלי לפלאש כטכנולוגית אינטרנט הייתה שגוגל ושאר מנועי החיפוש לא יכלו (בעבר), לא יכולים (בהווה) וגם לא בעתיד, לא יוכלו לאנדקס קבצי פלאש.

מעצבי האתרים ומפתחי אתרים יאמרו לך שגוגל כן יכול לקרוא קבצי פלאש, אבל התשובה המוסמכת שלי היא שגוגל לא יודע לקרוא פלאש. זה בערך כמו לשאול בעל קונדיטוריה "האם קמח לבן משמין?", בוודאי שכן, אבל מה תהיה תשובתו של האופה שזאת פרנסתו?

עוד סיבה למה לא פלאש: פלאש הוא מוצר של חברת אדובי (Adobe). חברת אדובי היא האויב מספר אחד של חברת אפל (Apple), כך שאם אתם עושים שימוש בפלאש של Adobe, אתם מוותרים על כל הגולשים המשתמשים במכשירי iPod touch, iPhone, iPad של Apple.

רוצים סיבה נוספת? חברת אדובי, יצרנית Flash, הודיעה בעצמה בחודש אוגוסט 2012 שהיא מפסיקה את התמיכה שלה במכשירי Android ואם זה לא ברור, רק אציין שנכון לתחילת 2015 מערכת הפעלה אנדרואיד של גוגל (Google) נפוצה הרבה יותר ממערכת הפעלה iOS של אפל (Apple), כמה יותר? מגזין פורבס (forbes) פירסם סקר כבר בנובמבר 2013 לפיו 4 מתוך כל 5 מכשירים ניידים שיצאו לשוק במהלך הרבעון השלישי של 2013 היו עם מערכת הפעלה אנדרואיד (Android) של גוגל, כמובן!

יכול להיות שבחרת להציג באתר שלך גלריה של תמונות בטכנולוגיית פלאש. המשמעות היא שמי שגולש במובייל (סלולר) לא רואה את התמונות בין אם הוא גולש ב- iOS או ב- Android.

הסברתי לך למה לא נכון שהאתר שלך יהיה בנוי בטכנולוגיית פלאש. הבנת גם שאם כל האתר הוא HTML ורק התפריט הראשי בנוי פלאש, המשמעות היא שדירוג האתר בגוגל יפגע. האתר יזכה לחשיפה מעטה בלבד שתתבטא בתנועה קטנה מאוד עד אפסית של לקוחות מגוגל.

אם האתר שלך כולו בנוי פלאש או הסרגל הראשי (התפריט הראשי), זה הזמן לתכנן ולבנות אתר חדש.

2. האם האתר שלך כולו תמונות?

זה לא נכון שהאתר שלך יהיה בנוי כולו מתמונות. אסביר לך מאפוא צמח "הפתרון" הזה ולמה זה לא טוב לדירוג האתר שלך בגוגל ולמה זה לא טוב ללקוחות.

מנועי החיפוש ובראשם גוגל אינם יכולים לקרוא טקסט הנמצא כחלק מתמונה.

למה בכלל לכתוב טקסט בתמונה? זה התחיל בכך שמעצב האתר רכש גופן, פונט מיוחד, שאין במחשב של אף אחר. במידה והאתר עושה שימוש בגופן שאינו מותקן במחשב של הגולש, הדפדפן מציג את הגופן הקרוב לו באותה משפחת גופנים.

אני לא הולך לסבך אתכם בטכנולוגיה. הדפדפן: IE, כרום או פיירפוקס מוכרחים להציג גופן, אז אם הגופן שהאתר עושה בו שימוש לא נמצא במחשב הגולש הצופה באתר, אז הדפדפן מציג גופן שכן נמצא במחשב הגולש והכי קרוב לו במראה.

הצגת גופן הכי קרוב במראהו לא מספקת את המעצב שהשקיע רבות מזמנו ובחר בקפידה את הגופן המיוחד. הפתרון של המעצב הוא לכתוב את הטקסט עם הגופן המיוחד באמצעות תוכנה גראפית וליצור ממנו תמונה. תמונה אפשר להציג בכל מחשב, בכל מכשיר ובכל דפדפן וכך בא המעצב על סיפוקו: הגופן שבחר מוצג. והלקוחות? וגוגל? הלקוחות מתקשים בקריאה ו- גוגל לא יכול לקרוא. אני חוזר: גוגל לא יכול לקרוא טקסט הנמצא בתוך תמונה ועם גוגל לא יודע לקרוא את התמונה הוא לא יכול לדרג כנדרש את האתר שלך.

הסברתי לך למה לא נכון שהאתר שלך יהיה בנוי כולו מתמונות. הלקוחות מתקשים לקרוא את הטקסטים שבתמונה, גוגל לא יכול לקרוא את הטקסטים שבתמונה ולכן זה לא טוב, זה רע מאוד: הלקוחות לא מרוצים, חוויית משתמש גרועה וגוגל לא יכול להבין מה כתוב שם ולכן אינו יכול לדרג את האתר.

אם האתר שלך בנוי כולו או רובו מתמונות, זה הזמן לשדרג את האתר.

3. האם אין לך בלוג באתר?

חייב להיות בלוג באתר שלך. אסביר לך איך קיומו של הבלוג יכול לקשור את הלקוחות לאתר שלך וגם לשכנע את גוגל שמגיע לך מיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

בלוג היא הדרך הקלה והמהירה שלך להוסיף תוכן לאתר שלך, לאפשר ללקוחות שלך להגיב למה שכתבת באמצעות מערכת תגובות ובכך לקחת חלק בשיח.

המטרה של הבלוג היא ליצור דיון סביב תוכן, כדי לגרום לגולשים לא רק לקרוא את מה שכתבת, אלא גם להגיב וליצור איתך דו-שיח על ידי שאלות, בקשות, הבהרות או כל מידע אחר בהתייחס למה שכתבת.

בלוג באתר שלך מאפשר להעלות תוכן במהירות ובקלות ובכך לספק ללקוחות שלך תכנים "טריים" שיחזירו אותם לאתר. התוכן הטרי יחזיר גם את גוגל לאתר. גוגל אוהב אתרים פעילים ומעודכנים לעיתים קרובות כך שיתרונותיו של הבלוג באתר שלך ברורים.

חייב להיות בלוג באתר שלך או אפשרות לכתוב פוסטים באתר שלך וזאת כדי ליצור קשר עם הלקוחות שלך המגיבים לתכנים שמפורסמים שם מעת לעת. קשר המתחיל בדו-שיח מקלדות ויכול בהחלט להימשך אחר כך במייל או בטלפון. מערכת הבלוג מאפשרת לך הוספת תכנים בקלות ובמהירות לאתר. הלקוחות החוזרים לאתר אוהבים למצוא תמיד תכנים חדשים וכך גם גוגל.

אם באתר שלך אין בלוג, אתה חייב להוסיף אותו לאתר. אם מערכת ניהול התוכן של האתר שלך מאפשרת הוספת בלוג, יצאת בזול ולא תצטרך לבנות אתר חדש.

4. האם אין באתר שלך לחצנים של מדיה חברתית?

באתר שלך חייבים להיות לחצנים של מדיה חברתית כמו פייסבוק ו/או טוויר ו/או אינסטגרם כי זה עוזר לאתר שלך להיחשף בפני קהלים רבים באינטרנט.

עם מעל 1.336 מיליארד לקוחות בפייסבוק, 343 מיליון לקוחות בגוגל פלוס, 284 מיליון לקוחות טוויטר, 300 מיליון לקוחות אינסטרגם (הנתונים נכונים לחודש ינואר 2015), אי אפשר להתעלם מהמדיה החברתית. הלקוחות שלך נמצאים שם.

כאשר הלקוחות נמצאים באתר שלך הם מחפשים אחר הוכחה חברתית שאת/ה חלק מהקהילה, שיש לך פעילות היכן שהם נמצאים, שיש אחרים שעוקבים אחריך.

אם יתאפשר ללקוחות שלך, שהם גם לקוחות של פייסבוק/טוויטר/גוגל פלוס/אינסטרגם, להגיב ולשתף, התכנים שלך יקבלו חשיפה גדולה הרבה יותר.

איך החשיפה הגדולה יותר של התכנים שלך תשפר את מיקום האתר שלך בגוגל? קצת מורכב אבל זה הולך כך: לקוח שקרא את המאמר/פוסט באתר שלך שיתף את חבריו בפייסבוק, אני מניח שחלקם לחצו על הקישור מתוך פייסבוק והגיעו לאתר לקרוא את המאמר בדיוק כמו שעשה מי שהיפנה אותם. חלקם לחצו שתף (sahre) ושיתפו עוד ובכך הגדילו עוד יותר את החשיפה של התוכן ופעולתם הביאה עוד ועוד גולשים חדשים לאתר. חלק מבין אלה שקראו את המאמר שלחו מייל לחבריהם על התוכן שמצאו ובכך התוכן שלך נחשף לעוד עיניים. חלק מבין אלו שקראו את המאמר ויש להם אתר/בלוג, צוטטו חלק ממנו באתר שלהם עם קישור לאתר שלך – זה מצויין כי גוגל רואה קישורים, סופר ולוקח אותם בחשבון בנוסחת הדרוג שלו.

וזהו? אז שלא. מכיון שהיו שיתופים ברשתות החברתיות החל דיון סביב התוכן. הדיון הזה אם יתפתח עשוי גם לצאת מהאינטרנט ואז ידווחו עליו בחדשות, יכתבו עליו בעיתון, ידברו עליו ברדיו ובכך התוכן שלך יחשף לעוד ועוד עיניים. נכון, זה לא קורה למרבית התכנים, אבל יש סיכוי שזה יקרה גם לתוכן שלך.

הסברתי לך למה באתר שלך חייבים להיות הוכחות שאתה פעיל ברשתות החברתיות השונות ולמה באתר שלך צריכים להיות לחצנים של מדיה חברתית כמו פייסבוק ו/או טוויטר ו/או גוגל פלוס ו/או אינסטגרם כדי שהלקוחות המגיעים לאתר שלך שהם גם הלקוחות של פייסבוק/טוויטר/גוגל פלוס/אינסטגרם בהתאמה יוכלו לשתף את החברים שלהם בתכנים שראו אצלך.

אם באתר שלך אין לחצנים למדיה חברתית כמו פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס, אתה חייב להוסיף אותם לשם. שדרוג קטן אבל מאוד משמעותי.

5. האם באתר שלך יש "ספר אורחים" ואת/ה עדיין מבקש/ת מהגולשים באתר לחתום ב"ספר האורחים"?

"ספר אורחים" או באנגלית GuestBook הוא עמוד באתר שלך בו אתם מאפשרים למבקרים לומר לך משהו על האתר שלך, בדרך כלל עם קישור לאתר שלהם. הדבר דומה לספר הנמצא בכניסה לאולם אירועים בין אם זה בר מצווה, בתמצווש או חתונה והאורחים מתבקשים לרשום ברכות.

"ספר אורחים" באתר שלך הוא דבר מיותר לחלוטין ורק עשוי להעמיס אתכם בעבודה ואולי אף להזיק לך.

"ספר אורחים" באתר, זה מיושן, זה לא רלוונטי: לקוחות לא עושים בזה שימוש, מקדמי אתרים מנסים לשים קישורי זבל, בעלי האתרים צריכים לעבוד כדי לסנן את הזבל, גוגל שונא את זה ומוריד לך את הדירוג בגלל שמהאתר שלך יש קישורי זבל. אני חושב שציינתי מספיק סיבות למה לא כדאי שיהיה "ספר אורחים" באתר שלך!

הסברתי לך למה אתה לא צריך "ספר אורחים" באתר שלך. זה ידרוש ממך עבודה רבה בסינון התגובות כדי למנוע מזבלנים למיניהם את היכולת ליצור קישור מ"ספר האורחים" שלך לאתר שהם מקדמים. זה יפגע בקידום שלך מכיון שהקישורים הם לאתרים שגוגל לא אוהב: אתרי הימורים, פורנו ומוצרי דיאטה.

אם באתר שלך יש "ספר אורחים", הסר אותו עוד היום.

6. האם אתה חייב לפנות אל מפתח האתר בכל שינוי באתר שלך?

אתה מפסיד כסף וזמן יקר אם כל שינוי באתר שלך דורש את התערבותו של מפתח האתר.

עדכון האתר שלך צריך להיות פשוט. הוספה של דפים חדשים, הוספת תמונה, שינוי טקסט, צריך להיות פשוט, כמו יצירת מסמך חדש בוורד, כמו הוספת תמונה למצגת פאוארפוינט, כן, עד כדי כך פשוט.

אם כדי לשנות משהו באתר שלך, אתה צריך את מפתח האתר, שגם גובה ממך הרבה כסף עבור כל שינוי של מילה, הוספת תמונה או דף ואתה מרגיש שמישהו עושה עליך "קופה" ומחזיק אותך "אתה יודע איפוןא"– אתה צודק!

כך עבדו הדברים בשנות האלפיים, אז, רק מפתח האתר יכול היה לגשת ולשנות את האתר, אבל מאז הטכנולוגיה השתנתה.

אם אתה נעזר במפתח האתר כי כך בחרת, אז זה דבר אחד, אבל דע לך שככה לא צריך להיות ולא צריך לשלם סכומי עתק על כל שינוי קטן באתר. את העדכונים באתר אתה יכול לעשות לבד ובחינם.

באתר שלך חייבת להיות מערכת ניהול תוכן לאתר. זהו הכרח כדי להביא תנועה רבה של לקוחות לאתר שלך.

הלקוחות הבאים לאתר שלך מצפים למצוא שם תכנים חדשים, אחרת הם לא יחזרו אליכם. גם למנועי החיפוש יש העדפה לאתרים שמתעדכנים באופן קבוע עם תוכן חדש ומעניין. זהו חלק חשוב מאוד במערכת ניהול תוכן ידידותית לגוגל המאפשרת הוספת תכנים בקלות ובמהירות.

הוספת התוכן לאתר באמצעות מערכת ניהול תוכן (CMS – Content Management System) הינה פשוטה וקלה ממש כמו יצירת מסמך וורד. כך מבלי להיות מפתח אתר או מתכנת תוכל ליצור, לערוך, למחוק, להוסיף תכנים לאתר שלך: טקסט, וידאו, תמונות.

הפסק לשלם למפתחי אתרים בכל פעם שאתה רוצה להעלות תכנים לאתר שלך, להוסיף או להחליף תמונה, לטעון סרט וידאו.

מערכת ניהול תוכן לאתר שלך היא הכרחית כדי שתוכל לשמור על אתר מעודכן, לגרום לכך שגוגל יחשוף את האתר שלך ויזרים לך יותר ויותר תנועה של לקוחות.

אם כל שינוי קטן באתר דורש את התערבותו של מפתח האתר או המעצב, סימן שמשהו לא בסדר בהתנהלות האתר שלך.

אם אתה מרגיש שאתה נתון לחסדיו של מפתח האתר שגובה ממך סכומי עתק על כל פיפיס באתר, זה הזמן לחשוב על בניית אתר חדש שבסיכומו של דבר יעלה לך פחות מאשר לשלם כל פעם סכומי כסף לא הגיוניים רק בגלל שאין לך ברירה.

אם לאתר שלך אין מערכת ניהול תוכן, אז אתה צריך לבנות אתר חדש. נקודה.

7. האם באתר שלך יש "מונה מבקרים" הגלוי לעיני כול?

"מונה מבקרים" באתר שלך זה כל כך שייך לשנות ה-90 וזה גם יכול לפגוע בקידום האתר שלך.

כולנו ראינו את אותם מונים קטנים הנמצאים בתחתית האתר והמציגים כמה מבקרים היו באתר. זה התחיל בשנות ה 90 בזמן של GeoCities וזה היה הדבר הכי "מגניב" לשים באתר.

אז מה הבעיה עם המונים האלה שניתן לשים באתר שלך ועוד בחינם? ישנן שתי סיבות: זהו מקור לקישורי זבל ופגיעה באמון האתר בעיני גוגל.

לקישורים נכנסים לאתר שלך יש ערך. מה עשו הספאמרים (מהמילה SPAM)? הם מצאו דרך לייצר קישורים לאתרים שלהם על חשבון בעלי העסקים התמימים. הם יצרו רכיבים "מגניבים" וגם חילקו אותם בחינם. אבל, אותו רכיב הכיל גם קישור לאתר שאותו קידם הספאמר. בעלי העסקים שלא היו מודעים לעובדה שהמונה מכיל גם קישור, שמו במו ידיהם קישור באתר שלהם ועוד קישור זבל. מי שראה את הקישורים הזבליים האלה ולא בעין יפה הוא גוגל ולכן, אותם אתרים של בעלי העסקים שמהם יצא קישור הזבל נפגעו בדירוג.

"מוני המבקרים" באתר היוו מקור ללכלך את האתר שלך בקישורי זבל וזאת ללא ידיעתך ותוך כדי ניצול התמימות שלך. הימצאותו של מונה מבקרים באתר שלך יכולה לפגוע בקידום האתר שלך בגוגל.

אם יש באתר שלך מונה מבקרים, אתה חייב להסיר אותו מיד!

8. האם התמונות באתר שלך אינן עדכניות, לא מתאימות?

תמונות לא עדכניות ולא מתאימות לא יעזרו לך לייצר יותר מכירות.

מכירים את המשפט "תמונה שווה אלף מילים". יש הרבה סיבות טובות לשימוש בתמונה באתר שלך או בבלוג שלך. לכן, כאשר אתה עושה שימוש בתמונה, ודא שיש לך את התמונה הנכונה במקום הנכון.

אם התמונה לא קשורה באופן ישיר למה שאתה כותב, הגולשים יתעלמו ממנה.

אם התמונה של המוצר שאתה מוכר אינה עדכנית, היא תיפגע במכירות שלך. תמונה טובה צריכה לעזור לך למכור את המוצר שלך.

אני נדהם כל פעם מחדש ביחס שבין כמות ההשקעה בתוכן המאמר לעומת ההשקעה בתמונה. משקיעים משאבים רבים ביצירת תוכן איכותי, אבל שזה מגיע לתמונה אפוא שהוא מקילים ראש ומפסידים מכירות.

תמונות עדכניות ומתאימות יעזרו לך למכור יותר טוב את המוצר ו/או השירות שלך.

אם באתר שלך יש תמונות לא עדכניות או לא מתאימות של המוצרים שלך, זה הזמן להחליפן.

9. האם האתר שלך לא נצפה בכל המכשירים ובכול גדלי המסכים?

אתר שאינו מותאם מובייל מעלה את אחוזי הנטישה באתר ומוריד את אחוזי ההמרה.

כשאני מדבר על מכשירים, אני מדבר על מחשבים שולחניים, מחשבים ניידים, טאבלטים, סמארטפונים עם מסכים בגדלם שונים, עם קצבים שונים של תקשורת.

נכון לתחילת שנת 2015 אחוז הגולשים בטלפונים חכמים מגיעה כבר לעשרות אחוזים. אצל לקוחותיי הפועלים בשווקים שונים, אני יכול לראות בין 25% ועד 40% מהתנועה לאתר נעשית באמצעות מכשיר סמארטפון כמו אייפון, גלקסי, HTC ואחרים.

כל אתר נראה במובייל, אבל השאלה היא איך הוא נראה? אם צריך ל"שחק" עם האצבעות כדי להגדיל, להקטין או להזיז ימינה או שמאלה – זה לא נקרא אתר מותאם מובייל.

אם אתה מבקש מהלקוחות הגולשים במובייל "להיאבק" עם האתר שלך, הם ינטשו אותו במהרה, תהיה להם חוויית גלישה לא טובה והם לא ירצו לחזור אליו ובטח שלא לקנות ממנו.

אתר אינטרנט שאינו מותאם לטלפון חכם גורם ללקוחות שלא לשהות בו, מציג חוויית משתמש לא טובה ללקוחות והם, הלקוחות, לא רוכשים ולא חוזרים אתר. וגוגל? גם גוגל ימנע מלהביא גולשים המשתמשים במובייל אל אתר שאינו מותאם מובייל כי הוא יודע שהוא, גוגל, יספק ללקוחותיו חווייה לא טובה ועל מי הם יתרגזו? על בעל האתר? לא! הם יתרגזו על גוגל שהיפנה אותם לשם. כתוצאה מכך הם יפסיקו לחפש בגוגל, המפרסמים יפרסו פחות וגוגל יפסידו כסף.

אם לא ניתן לצפות בקלות באתר האינטרנט הנוכחי שלך בכל המכשירים, החל ממחשבים שולחניים גדולים ועד טלפונים חכמים ועדיין לשמור על חוויית המשתמש, אתה חייב לשדרג את האתר שלך כי בכל יום שעובר אתה מפסיד לקוחות.

10. האם יש יותר מידי צבעים וגופנים באתר שלך?

שימוש מוגזם בגופנים, גדלי גופנים, צבעים ובשילובי צבעים גורם לכך שקשה לקרוא את התוכן באתר ולכן פוגע בחוויית המשתמש. בסופו של דבר, הגולש נוטש את האתר.

שכאשר זה מגיע לגופנים, פונטים באנגלית, מספר השילובים האפשריים הוא אין-סופי לא רק בין הסוגים השונים אלא גם בין הגדלים השונים שלהם.

המפתח הוא לא לגרום ל"באלגן" בעיניים ובכך להעלות את רמת הקריאות ואת יכולת ההבנה של התוכן.

צבעים רבים יכולים לגרום לאתר להיראות לא מקצועי, ואתר ללא צבע נראה משעמם.

שימוש מוגזם בסגנונות גופנים, גדלי גופנים, צבעים ובשילובי צבעים גורם לכך שקשה לקרוא את התוכן באתר. כאשר קשה לקרוא את התוכן, יש פגיעה בקריאות (Readability) הבנה וזה הדבר האחרון שאתה רוצה לעשות למבקרים באתר שלך. אתה לא רוצה לגרום לגולשים קשיים בקריאה ובהבנה.

אם האתר שלך נראה כמו שלט קאזינו בלאס וגאס, כולו אורות נוצצים ופעמונים, אתה נותן חוויית משתמש גרועה ללקוחות שלך, וכדאי שתחשוב ברצינות על שדרוג האתר שלך.

11. האם לאתר שלך יש תמונת רקע?

תמונת רקע לא תעשה את האתר שלך יותר טוב, לא בביצועים ולא בחוויית המשתמש.

צריכות להיות לך סיבות מספיק טובות כדי שתהיה תמונת רקע באתר שלך. צבע רקע זה דבר אחד ותמונת רקע זה דבר שני, אל תבלבל בין השניים. עכשיו אני מדבר על תמונת רקע. האתר שלך לא צריך להיות עם תמונת רקע בדומה לשולחן העבודה שלך במחשב.

תמונת רקע מפריעה לקורא לקרוא את הטקסט והיא מאטה את מהירות טעינת האתר, דבר שעוד יותר מרגיז את הגולשים. הדבר האחרון שאתה רוצה זה שהמשתמש יעזוב את האתר שלך בגלל תמונת רקע שמסיחה את הדעת או מאיטה את האתר.

תמונת רקע היא תמונה גדלה שלוקח לה זמן רב להיטען ולקוחות לא אוהבים להמתין ובוודאי שלא להמתין לתמונת רקע שהיא לא העניין באתר. התוכן של האתר לא נמצא בתמונת הרקע נכון? זמן טעינה ארוך, גורם לאחוז נטישה גבוה ולחוויית משתמש גרועה.

תמונת רקע עשויה להפריע לקריאות האתר ולנטישה גדולה של לקוחות שלא מוכנים לחכות עד שהתמונה תיטען.

אם יש לך תמונת רקע באתר, הסר אותה מיד!

12. האם האתר שלך צר (רוחב) ו/או מוצג בצד ימין או שמאל של המסך?

אתר שתצוגתו צרה יוצר תחושה של אתר ישן ואולי אפילו לא מעודכן. הגולשים מעדיפים להיות באתרים בעלי חזות עדכנית.

בדרך כלל, אתר צר הוא אתר ישן, אתר שהוקם איי שם לפני שנים רבות בו רוחב המסך היה 800 נקודות. ל-33% מהגולשים באינטרנט במחשבים שולחניים (לפי מדגם שערכתי בין לקוחותיי בישראל) יש מסך ברוחב של לפחות 1280 נקודות. אם האתר שלך צר, ברוחב של 800 נקודות זה אומר שהאתר שלך תופס 2/3 ופחות מהמסך וזה נראה לא טוב.

האתרים החדשים שנבנים היום מוצגים לכל רוחב המסך, ולכן אתר המוצג כשהוא צמוד לצד ימין או שמאל של המסך נראה לא עדכני.

הבעיה עם אתר צר שהוא לא נראה טוב במסך ומשרה תחושה של אתר ישן.

אם יש לך אתר צר, אני מציע לך לשדרג את האתר שלך.

13. האם התוכן באתר שלך לא מעודכן?

תכנים לא מעודכנים באתר שלך יכולים לגרום לנטישת לקוחות ופגיעה בביצועי האתר.

לקוחות מצפים שאתר האינטרנט שלך יכיל את המידע העדכני ביותר על המוצרים, השירותים ועל החברה.

התוכן באתר חייב לענות על הצרכים של הלקוחות שלך או הלקוחות הפוטנציאליים שלך ולהיות מעודכן.

תוכן מעודכן לא רק שמביא יותר ויותר לקוחות ומחזיר אותם לאתר אלא גם גורם לגוגל לאהוב את האתר שלך כי גם גוגל רוצה להציג בפני לקוחותיו תוכן עדכני.

תוכן עדכני יגרום לגוגל לרצות להציג את האתר שלך בפני יותר לקוחות ובמיקומים יותר גבוהים וזה בדיוק מה שאתה רוצה.

אם באתר שלך אתה עדיין מכריז על האירוע הקרוב לשנת 2007 או על העובד המצטיין לשנת 2009 אז מה אתה משדר ללקוחות? נכון, זה משדר חוסר אמינות, זה משדר חוסר איכפתיות, זה משדר הזנחה.

יכול להיות שבמקרה שלך, התוכן הלא מעודכן הוא סימפטום לבעיה אחרת גדולה יותר והיא הקושי לעדכן את התכנים באתר שלך, בכול מקרה התוצאה זהה: הלקוח לוחץ "אחורה" ונוטש את האתר עם חוויית משתמש גרועה.

חשוב שהתכנים באתר האינטרנט יהיו מעודכנים שכן זה מוסיף לאמינות האתר שלך ומראה ללקוחות שלך שאתה בעניינים.

אם התכנים באתר שלך אינם מעודכנים והסיבה היא שקשה עד בלתי אפשרי לך לעדכן את האתר, זוהי סיבה טובה לתכנן ולבנות אתר מחדש.

14. האם אין קריאה ברורה לפעולה באתר שלך?

אתה חייב לומר ללקוחות שלך מה לעשות באתר כדי שתוכל לקדם את העסקים שלך.

מה אתה רוצה שהגולשים יעשו ברגע שהם הגיעו לאתר לך? האם אתה רוצה שהם יקנו את המוצר, יצרו איתך קשר באמצעות טופס צור קשר, ירשמו לרשימת התפוצה שלך, ישאירו תגובה לפוסט?

אתה צריך לומר למבקרים מהו השלב הבא ומה עליהם לעשות עכשיו. אם לא תאמר, הם יעשו מה שמתחשק להם ובדרך כלל לא מה שאתה רצית שיעשו.

בדף אינטרנט יש כל הרבה דברים שאפשר ללחוץ עליהם ולכן סביר שאם לא תאמר ללקוחות מה לעשות ועל מה ללחוץ, הם יעשו אחרת ולבסוף יעזבו את האתר מבלי לעשות דבר שיקדם את העסק שלך.

אתה יודע שאחוז המרה טוב באתר הוא בין 1% ל- 2%? זה אומר שלפחות 98% מהגולשים שהגיעו אליך לאתר לא עשו מה שקיווית שיעשו: לא רכשו, לא פנו, לא נרשמו לרשימת התפוצה. כן, אלה הם המספרים.

אתה חייב לומר לגולשים באופן ברור מה עליהם לעשות, פעולות שיקדמו את העסק שלך, אחרת הם יסתובבו סתם ככה באתר ויעזבו אותו מבלי שרכשו, נרשמו או יצרו קשר.

אם באתר שלך אין קריאה ברורה לפעולה, כדאי שתחשוב איך להוסיף.

15. האם האתר שלך לא עוקב אחר ההתפתחויות והשינויים בעסק שלך?

סביר להניח שאת האתר שלך בנית כאשר הקמת את העסק, אולי אפילו לפני שעוד היה לך לקוח אחד. אז, בטח חשבת איך לבנות "אתר תדמיתי" קטן עם מספר מצומצם של דפים: אודות, מוצרים/שירותים, צור קשר ואולי גם גלריה של תמונות. אז, בימי הקמת האתר, עוד לא היית "סגור" על מה אתה הולך לעשות, איזה שירותים או מוצרים תציע. לא היו לך משאבים, אז בתחילת הדרך, וזה השפיע באופן מהותי על ההחלטות שלקחת.

מאז נבנה האתר חלפו ימים רבים: העסק שלך גדל, אתה מוכר מוצרים ו/או שירותים שאולי לא תכננת בעת בניית האתר. עכשיו אתה יודע כיצד להציג את המוצרים והשירותים שלך.

היום אתה רואה את האתר שלך אחרת, אתה חייב לראות אותו באופן שונה כי היו כל כך הרבה עדכונים בטכנולוגיה, בהתנהגות הלקוחות, במגמות העיצוב אבל בעיקר בגלל שעכשיו אתה מבין יותר על הלקוחות שלך ועל מה הם מחפשים באתר שלך.

הניסיון שצברת הוביל אותך לא פעם לעדכן את האתר, לעריכת שיפוצים/שינויים, אבל לפעמים נגיעה פה ונגיעה שם לא מספיקים.

האתר שלך צריך להיות בקו אחד עד ההתפתחויות שקרו וקורות בעסק שלך. המניע לביצוע שדרוג האתר הוא הבנתך את הלקוחות הרבה יותר טוב מבעבר.

אם אתה מרגיש שהאתר שלך מונע ממך להתקדם ולהגדיל את העסק שלך עוד יותר, אתה צריך לשדרג את האתר.

16. האם האתר שלך מנסה לפנות לכולם?

אם האתר מנסה לפנות לכולם בסופו של דבר לא יצליח לפנות לאף אחד. זאת תהיה חוויית גלישה רעה שתיפגע במאמצי השיווק.

באתר האינטרנט, בדיוק כמו בעסק, אני רואה הרבה בעלי עסקים המנסים למכור את השירותים והמוצרים שלהם לכוווווווווווולם. נדמה לך שאם יש לך מוצר או שירות המתאים לרבים כמו: משקה ממותק או שירות הנהלת חשבונות אז צריך לשווק לכולם, אבל שימו לב שענק המשקאות "קוקה קולה" פונה רק לצעירים. הם בקוקה קולה לא פונים לנשים בהריון שזה קהל גדול, הם לא פונים לגיל השלישי, שזה קהל עוד יותר גדול. הם פונים לצעירים.

האתר שלך יהיה בלגן אם אתה מנסה להתאים אותו לכל הגולשים שמגיעים אליו. אם תנסה לרצות את כוווווולם, אתה עלול בסופו של דבר לא לרצות אף אחד.

קח לדוגמה בלוג. האנשים שמגיעים לקרוא את הבלוג שלך הם הקהל, אבל האם אלה האנשים שאתה רוצה שיקראו אותו? הקהל שמגיע לקרוא את הבלוג שלך והקהל שאתה רוצה שיקרא את הבלוג שלך אינו בהכרח אותו קהל ולכן הבלוג שלך לא צריך לדבר אל כל אחד אלא לדבר אל קהל היעד הנכון.

אתר שמנסה לפנות לכולם בסופו של דבר לא יצליח לפנות לאף אחד, כי אף אחד לא ימצא שם את מבוקשו בגלל הבאלגן. לקוחות לא מרוצים, לא יקנו, לא יפנו, ינטשו מהר את האתר ולא ירצו לחזור אליו, ואתה תבזבז כסף רב על הבאתם.

אם האתר שלך פונה לכולם, כדאי שתמקד אותו לקהלי היעד שלך.

17. האם השינויים התכופים בטכנולוגיה אינם באים לידי ביטוי באתר?

יש שלוש עובדות שאין עליהן עוררין בהקשר לצרכן של היום.

העובדה הראשונה היא שהלקוחות צורכים יותר וידאו. אנשים מעדיפים לצפות בוידאו מאשר לקרוא טקסט. אנשים מגיבים יותר לתכני וידאו מאשר לתוכן כתוב. זה בהחלט יכול להסביר את ההצלחה המסחררת של יוטיוב.

העובדה השנייה הידועה היא שאנשים משתמשים במכשירים הניידים שלהם: סמארטפונים וטאבלטים כמעט כמו מחשבים שולחניים וניידים.

העובדה השלישית הידועה היא שאנשים רוצים להשמיע את קולם, להגיב, ללחוץ אהבתי (Like), לקחת חלק בדיון, להרגיש חלק מהקהילה וזה יכול להסביר את ההצלחה של פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ושאר הרשתות החברתיות.

האם הטכנולוגיה באתר שלך תומכת בעובדות אלה? האתר שלך צריך לתמוך בטכנולוגיות חדשות כדי לעזור לך להביא יותר לקוחות ולשפר את אחוזי ההמרה.

אם באתר שלך איך תמיכה בטכנולוגיות חדשות, זה הזמן לשדרג את האתר.

18. האם קשה להוסיף לאתר קטעי וידאו, תמונות ומצגות לאתר שלך?

הלקוחות מצפים למצוא באתר שלך תוכן בפורמט טקסט, אבל אל רק. הגולשים היום צורכים הרבה יותר תוכן ויזואלי: וידאו, תמונות, מצגות מאשר בעבר. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום התקשורת, המחשבים והתוכנה גרמו לכך שהמחשב נהפך לטלוויזיה: וידאו מיוטיוב, תמונות מאינסטרגרם ומצגות מסליידשר.

הלקוחות שמגיעים לאתר שלך מצפים למצוא את אותם מדיות ויזואליות גם באתר שלך.

אם זה בלתי אפשרי להוסיף קטעי וידאו לאתר שלך, אתה מאבד קהל לקוחות פוטנציאלים גדול שמגיע אליך לאתר, אבל לא מוצא את המידע בדרך שבה הוא כל כך אוהב לצרוך אותו: וידאו.

הלקוחות המגיעים לאתר שלך מצפים למצוא תכני וידאו ואם הם לא ימצאו הם ינטשו את האתר, לא יהיו לך מכירות ולא יהיו לך פניות.

אם לא ניתן להוסיף וידאו באתר שלך, האתר שלך צריך שדרוג. נקודה.

19. האם האתר שלך אינו נראה במנועי החיפוש?

אם האתר שלך לא מופיע בגוגל אתה מפסיק המון תנועה ותנועה איכותית.

אתרי אינטרנט רבים אינם מופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל בחיפוש אחר שם החברה, מנהלי החברה וגם לא בחיפוש מוצרי/שירותי החברה שלא לדבר על חיפוש מילות מפתח בתחום המוצרים והשירותים המוצעים באתר. למה זה קורה?

אופטימיזציה למנועי חיפוש היא לא בסדר העדיפויות של מפתחי אתרים. אותם, בדרך כלל מעניינת נראות האתר הרבה יותר מכל דבר אחר ולכן הם מתמקדים בגרפיקה ובצבעים, אבל אתר מעוצב לא מביא תנועה ממנועי החיפוש. גוגל רואה רק טקסט, טקסט ועוד פעם טקסט.

גם אם הבטיחו לך שהאתר נבנה על מערכת ידידותית למנועי החיפוש, האם יש בידיך כלים לבחון שאכן מה שהובטח לך, נכון הוא?

כפי שאתה יודע, כדי שהאתר שלך יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל, אתה צריך לאפשר לגוגל לסרוק אותו. מנועי חיפוש ובראשם גוגל צריכים לסרוק את האתר שלך אבל הם לא צריכים לסרוק את כול הדפים באתר שלך. ישנם דפים באתר שלא תרצו שגוגל יציג בתוצאות החיפוש, יש דפים שתרצו למנוע מגוגל את הגישה אליהם.

היכולת למנוע מגוגל גישה לכול דפי האתר שלך שימושית במיוחד אם האתר שלך מכיל תוכן משוכפל שיכול להעניש את האתר בתוצאות החיפוש או שקיימים בו דפים שאינך רוצה שגוגל יסרוק למשל: דף הוסף לסל, דף תוצאות חיפוש, דף כניסה למערכת הניהול ועוד ועוד דפים.

בעלי עסקים שיש להם אתר חושבים, בטעות, שאם בן אנוש רואה את האתר ויכול לגלוש בו אז גם גוגל יכול וזאת טעות לחשוב כך. זה לא תמיד נכון. גוגל לפעמים "רואה" יותר או פחות דפים באתר מאשר הלקוחות רואים מהרבה סיבות טכניות, בעיקרן, אבל לא רק, יש גם סיבות הקשורות לדרך הצגת התכנים אותם כאמור הלקוחות רואים, אבל אליהן גוגל "עיוור".

האתר יכול להיות מדהים ומרשים בחזות העיצובית שלו, אבל זה באמת לא מעניין את גוגל שכאמור לא יכול לראות את העיצוב אלא רק טקסט, טקסט ועוד טקסט.

לא מספיק שהאתר נבנה על מערכת ידידותית למנועי החיפוש כי זה שלעצמו לא מבטיח את הנראות של האתר שלך בגוגל ובטח שלא בדף הראשון. אתה מפסיד תנועה רבה של לקוחות כי גוגל הוא מקור תנועה עיקרי וחשוב לעסק שלך.

אם גוגל לא יכול לראות את התכנים באתר שלך הוא מתקשה לאנדקס אותו ואינו יכול להציג אותו כנדרש בתוצאות החיפוש. אם זה המצב שווה שתשקול לשדרג את אתר האינטרנט שלך.

20. האם באתר שלך יש אחוזי נטישה גבוהים?

אחוז נטישה, הנקרא גם שיעור יציאה מדף כניסה, גבוה משפיע על השורה התחתונה בעסק שלך.

קודם כל הגדרה: אחוז נטישה או באנגלית bounced rate הוא מספר הגולשים שהגיעו לאתר שלך ועזבו אותו תוך מספר שניות מבלי לעשות דבר. במילים אחרות, אחוז הנטישה מתאר את התנהגות הלקוחות הבאה: באתי, ראיתי, עזבתי ולא עשיתי דבר.

אתה משקיע המון כסף בהבאת תנועה ממקורות שונים, אבל אם באתר שלך יש אחוז נטישה גבוה, זה אומר שמרבית התנועה המגיעה לאתר שלך עוזבת במהרה ומבחינתך זה לזרוק כסף על הרצפה. זהו סימן חזק שקורה אחת מהשניים: או שאתה מביא לאתר שלך תנועה לא רלוונטית או שאתה מביא תנועה רלוונטית אבל לא יודע כיצד להפוך אותה ללקוחות פונים או משלמים. כך או כך אתה מפסיד הרבה כסף.

אחוז הנטישה הוא אינדיקטור שמראה לך עד כמה הלקוחות שאתה מביא לאתר "אוהבים" את מה שראו אצלך. אם הם נוטשים, אתה מפסיד הרבה מאוד כסף.

אם באתר שלך אחוזי הנטישה גבוהים, זה הזמן לשדרג את האתר.

21. האם לאתר שלך לוקח זמן רב להיטען?

אתה מאבד לקוחות אם לאתר שלך יש זמן טעינה ארוך.

לקוח פוטנציאלי יכול לראות את האתר שלך בגוגל וגם ללחוץ, אבל מה קורה אחרי הקליק. גוגל גילתה כי גולשים אוהבים אתרים שנטענים מהר. אם האתר נטען לאט, כלומר לוקח הרבה זמן עד שהוא מופיע בשלמותו על המסך, הלקוחות יעזבו אותו, שיעור היציאה (נטישה) יהיה גבוה, הגולשים לא ירצו לחזור אליו וגוגל לא ירצה להציג אותו במיקום גבוה בתוצאות.

מהירות טעינת האתר הפכה להיות גורם חשוב ומרכזי בנוסחה של גוגל המחשבת את מיקום האתר שלך בתוצאות החיפוש.

המגמה היום היא שהאתר יטען במהירות ולא על חשבון הורדת תכנים.

אסור לך שהאתר שלך יישאר איטי. זה פוגע בלקוחות שלך שכה התאמצת להביא לאתר ואולי אף שילמת על הבאתם באמצעות פרסום בגוגל או פרסום בפייסבוק או בכל שיטת פרסום אחרת.

מהירות הופעת האתר בפני הלקוחות היא גורם חשוב בחוויית המשתמש. אתר איטי מבריח לקוחות שכבר הגיעו וגורם לגוגל להביא אליו פחות ופחות תנועה.

אם האתר שלך עולה בצורה איטית, זה הזמן לשדרג את האתר.

22. האם הניווט באתר שלך קשה, אינו נוח, או אינו יעיל?

הניווט באתר הוא מרכיב חשוב כדי להשאיר את הלקוחות באתר, חשוב כדי לגרום להם חוויית משתמש טובה כדי שיתאפשר להם לפנות או לרכוש.

האינטרנט היא מערכת ניווט למרחב עצום של מידע והכול בלחיצת עכבר. הפעולה הבסיסית של הגולשים היא ללחוץ על קישורים, לחצנים – אבל על מה ללחוץ כשיש כל כך הרבה אפשרויות באתר?

למשתמשים אין את כל הזמן שבעולם להישאר באתר שלך, הם רוצים להגיע מהר, הכי מהר, למידע אותו הם מחפשים ואתה, בעל עסק, צריך לספק להם את אפשרויות הניווט שיעזרו להם להגיע הכי מהר ליעד.

יכול להיות שיש לך תוכן איכותי, אבל אם המשתמשים לא יכולים להגיע אליו בקלות ובמהירות, הם יכשלו בניווט ולא ימצאו את דרכם באתר, הם יאשימו אותך ולא תהיה להם סיבה טובה לפנות אליך, לרכוש או אפילו לחזור לאתר שלך.

אם הם לא ימצאו את התוכן שלשמו הם באו לאתר תוך מספר לחיצות, בלחיצה אחת בעכבר הם יחזרו לגוגל וימשיכו משם לאתר אחר, אתר של המתחרים שלך.

האתר שלך הוא כמו עיר גדולה, יש בו שכונות (אזורי תוכן), יש בו רחובות (קטגוריות) ויש בו בתים (פוסטים/מאמרים).

חלק גדול מהפעילות באתר שלך היא ניווט, ניווט שנעשה בלחיצת עכבר על קישורים בין אם הקישורים האלה נמצאים בתפריט הראשי האופקי, בתפריט הצידי, קישורים בתוך התוכן, קישורים בסיידבר, קישורים בסוף המאמר/פוסט, קישורים בתחתית האתר (פוטר): קישורים, קישורים ועוד פעם קישורים.

אם הלקוחות שלך לא יצליחו לקרוא את "המפה", אם הלקוחות שלך לא יבינו מה הם צריכים לעשות כדי להגיע מנקודה א' לנקודה ב' אצלך באתר, הם ינטשו ויעברו לאתר אחר.

אנשים לומדים על הדרך שלהם לנווט באתרים באינטרנט מאתרים בהם הם ביקרו: mako, walla, ynet ואלפי אתרים בהם הם גלשו. עכשיו תאר לעצמך שהם מגיעים לאתר בו הדברים נראים וגם עובדים אחרת. חשבת מה קורה לאותם גולשים? הם מרגישים לא בנוח, הם מרגישים שאבדה להם השליטה, הם מרגישים חסרי אונים, הם מרגישים לא טוב וכל זה לא עושה להם חשק להישאר ואפילו שנייה אחת נוספת באתר.

יכול להיות שמנגנון הניווט באתר שלך הוא "גאוני", "מבריק", "פורץ דרך", אבל אם הלקוחות מרגישים שהם צריכים להשקיע מזמנם כדי ללמוד לעבוד עם אותו מנגנון, אני כבר יכול לומר לך שהם יוותרו וילכו לגלוש במקום אחר.

איך תדע שהלקוחות שלך מתקשים בניווט באתר שלך? תוכל לראות את זה באחוזי הנטישה גבוהים, במספר הנמוך של הדפים הנצפים ובזמן שהייה קצר.

ניווט באתר הינו מרכיב הכרחי ואם הניווט באתר שלך קשה, לא נוח או בלתי יעיל, הלקוחות ינטשו את האתר בלחיצת כפתור וגם לא ירצו לחזור אליו.

אם אחוזי הנטישה באתר שלך גבוהים, אם מספר הדפים הנצפים קטן, אם זמן השהייה באתר שלך קצר, זה הזמן לשדרג את אתר האינטרנט שלך.

23. האם האתר שלך לא נראה טוב ו/או לא מתפקד כהלכה בכל הדפדפנים?

האתר שלך חייב להראות וגם לפעול כמו שצריך בכל הדפדפנים כדי שלקוחות ישארו אצלך באתר.

לא חשוב באיזה דפדפן אתה משתמש במחשב שלך, חשוב במה עושים שימוש הלקוחות שלך בין אם זה אינטרנט אקספלורר, כרום, פיירפוקס או ספארי ואל תשכח את הטלפונים החכמים. סביר להניח שיש לקוחות שגולשים במספר דפדפנים, למשל כרום במחשב השולחני וספארי בטאבלט. האתר שלך צריך להראות וגם לפעול בדיוק באותו אופן בכל הדפדפנים.

יצרני הדפדפנים: מיקרוסופט של אינטרנט אקספלורר ו- גוגל יצרנית כרום מעדכנות את הדפדפנים שלהם ומוציאים גרסאות חדשות מעת לעת. לא כל המשתמשים מעדכנים את הדפדפנים שברשותם כך שהעניין רק מסתבך והאתר שלך צריך לתמוך במספר דפדפנים ובמספר גירסאות לכל דפדפן.

תזכור שהלקוח שלך יכול להיפרד מהאתר שלך בלחיצת עכבר ברגע שמשהו מטריד אותו או מפריע לו ומראה האתר הוא גורם מרכזי בעניין.

לקוחות עוזבים במהירות אתרים בהם הרכיבים עולים אחד על השני, לא במקום, או שלא מוצגים ובטח שלא מתפקדים.

האתר שלך צריך להראות וגם לתפקד בכל הדפדפנים באותו האופן, כי אחרת הלקוחות חוויים חוויית משתמש גרועה שגורמת להם לברוח מהאתר.

אם האתר שלך לא נראה טוב ו/או לא מתפקד בכול הדפדפנים, זה הזמן לשדרג את האתר.

24. האם האתר שלך לא מייצר מספיק הפניות ו/או מכירות?

יש מספר סיבות מדוע האתר שלך לא מייצר פניות או מכירות, לפחות לא בקצב שחשבת.

השקעת ביצירת תכנים איכותיים באתר, השקעת בקידומו של האתר בגוגל, השקעת כסף רב בהבאת תנועה של לקוחות באתר. המוני לקוחות מגיעים לאתר מידי יום, אבל אין פניות ואין מכירות. מוכר?

מה הבעיה? למה האתר שלך לא מייצר פניות או מכירות?

יכול להיות שלאתר מגיעים לקוחות לא טובים או שבאתר הם לא מבינים מה לעשות ויכולות להיות גם סיבות נוספות לכך ששום דבר לא קורה באתר שלך או קורה מעט מאוד ביחס לציפיות שלך. סיבות כמו: ניווט קשה או בעייתי, בעיית תצוגה בדפדפנים, זמן טעינה ארוך ועוד אבל אותה תוצאה: מעט מאוד פניות עסקיות מתקבלות מצד הגולשים באתר.

כמה פניות באמצעות טופס צור קשר, כמה טלפונים, כמה הרשמות לרשימת התפוצה שלי, כמה מכירות אני אמור לקבל מהאתר שלי? והתשובה שלי היא: "כמה שיותר!"

כל בעל עסק שיש לו אתר צריך לשאוף לכך שיהיו כמה שיותר פניות, כמה שיותר מכירות מהאתר שלו, אבל כדי להיכנס לתהליך הזה, קודם כל צריך למדוד. אם אין לך יכולת מדידה של כמה פניות נעשו מהאתר שלך, איך תוכל לדעת האם השינוי שעשית הטיב או הרע את המצב?

מדידה, מדידה ומדידה. נכון, לפעמים המדידה לא קלה. כל עוד התהליך כולו מתבצע באינטרנט, המדידה קלה כמו למשל: מילוי טופס צור קשר. אפשר למדוד כמה אנשים הגיעו לאתר. אפשר לספור את מספר הפניות באמצעות טופס צור קשר. מחלקים את מספר הפניות במספר הגולשים ומקבלים את אחוז הפניות. עכשיו ניגשים לעשות שינוי כלשהו באתר וממשיכים למדוד. לאחר פרק זמן שקבעת, אתה אוסף שוב את הנתונים ורואה האם יש שיפור או הרעה או שהמצב נשאר ללא שינוי ובהתאם ממשיך לפעול.

למדוד מכירות הנעשות באתר, גם זה קל יחסית. מודדים כמה גולשים הגיעו לאתר, מודדים כמה רכישות בוצעו בכמות או בהכנסה כספית והרי כל המספרים לפניכם.

יש דברים שיותר קשה למדוד כמו למשל פניות טלפוניות מהאתר, כמו למשל עסקאות שהפניה החלה בטופס צור קשר, ההמשך היה בטלפון, בחלופת מסמכים והעיסקה נסגרה אחרי 6 חודשים. הבעיה היא לקשור את כל נקודות המגע על חוט מקשר אחד כדי שיהיה ניתן למדוד. זה קשה, אבל לא בלתי אפשרי.

אם יש פניות או רכישות מעטות באתר, יש לכך סיבה. התהליך הוא: מודדים, משנים, מודדים, משנים, מודדים… וחוזר חלילה.

אם האתר שלך לא מייצר פניות או מכירות בכמות ובאיכות זה רק מעיד שיש בו בעיות הקשורות הן לאיכות תנועת הגולשים המגיעה והן למה שקורה לתנועה בתוך האתר.

אם אין לך אפשרות למדוד מה קורה באתר שלך כנראה שאתה צריך לשדרג את האתר.

25. האם האתר שלך לא עוזר לך להשיג את המטרות העסקיות שלך?

מהי המטרה הראשית של אתר האינטרנט של העסק שלך? האם היא יותר חשיפה, יותר פניות, יותר מכירות או שיש לאתר מטרות אחרות?

האתר שלך הוא כלי שאמור לתמוך ולשרת את מטרות העסק שלך, זאת הסיבה שהקמת אותו וזאת הסיבה שאתה עדיין מחזיק בו, אבל הקמה בלבד אינה מספיקה.

אתה צריך לדעת האם האתר שלך אכן עושה את העבודה ומביא לך יותר פניות ויותר מכירות.

אם טרם הגדרת מטרות ויעדים לאתר האינטרנט, עכשיו זה הזמן להגדירם כי אם לא תגדיר איך תדע איך להנחות את הלקוחות באתר? אם לך כבעל העסק לא ברור מה אתה רוצה מהאתר שלך, איך אתה חושב שהלקוחות יבינו? האמת היא שהם לא יבינו, ינטשו את האתר מבלי לעשות דבר: לא לפנות ולא לרכוש. איך תוכל לדעת מה למדוד? מדידה היא הבסיס לשיפור?

לכל מערכת יש את הגבולות שלה, זה נכון למכונית, זה נכון למחשב זה נכון להרבה מערכת וגם למערכת האתר שלך.

אני זוכר את הרגע שהבאתי את המחשב שלי עם 2GB זיכרון פנימי למעבדה וביקשתי להוסיף עוד זיכרון על לוח האם. הסתכל עלי הטכנאי ואמר: "מצטער, אין אפשרות להוסיף עוד זיכרון פנימי. הלוח במחשב שלך תוכנן למקסימום 2GB זיכרון פנימי ואת זה כבר יש לך."

מאז שהאתר שנבנה, יכול להיות שעברו מספר שנים, העסק שלך השתנה, הצרכים שלך אחרים והשאלה היא האם האתר שלך תומך בהם. כל עוד היה צורך בהוספת עוד איש לצוות, הוספת דף חדש על שירות חדש – זה היה אפשרי, אבל עכשיו שיש לך דרישות אחרות, האם זה המצב?

למשל:

  • החלטת לאחר שנים למכור מוצרים באתר שלך שעד כה היה אתר תוכן. האם זה אפשרי בתשתית האתר הקיימת?
  • החלטת לקשר את מערכת ניהול הלקוחות (CRM) במשרד אל האתר שלך. האם זה אפשרי בתשתית הקיימת?
  • החלטת להטמיע טופס רישום לרשימת התפוצה של מערכת המסרים שלך באתר. האם זה אפשרי בתשתית הקיימת?
  • החלטת להוסיף עוד מספר כותבים באתר. האם זה אפשרי בתשתית האתר הקיימת?

אם האתר שלך לא עוזר לך לעשות יותר: יותר פניות ויותר מכירות ולא עוזר לך לעמוד במטרות העסקיות שלך, אז זה יבוא לידי ביטוי באתר שלך, שיהיה מבולגן, לא ממוקד והלקוחות לא ידעו מה לעשות. בלחיצת עכבר הם יעזבו אותו במהירות.

אם האתר שלך עושה מעט מאוד ולא עוזר לך להשיג את מה שהתכוונת להשיג בעסק שלך, אז זה כנראה אומר שיש כמה בעיות יסוד באתר שלך שדורשות התייחסות.

מה היעדים של העסק שלך? איך היעדים שלך מתבטאים באתר שלך? מה אתה רוצה שהלקוחות יעשו באתר שלך?

בייעוץ שאני נותן לבעלי עסקים אני שואל אותם את השאלות האלה (ולא רק) ומוצא פעם אחר פעם שיעדים עסקיים זה דבר אחד ואתר האינטרנט זה דבר אחר. למה?

הבלבול של בעלי אתרים טמון בחלקו בשאיפה לעשות גם וגם וגם. במילים אחרות, בעלי עסקים מצפים שהלקוח שהגיע אליהם גם יפנה בדף צור קשר, גם יצטרף לדף בפייסבוק, גם יילחץ לייק על הפוסט/מוצר באתר, גם יירשם לרשימת התפוצה, גם יגיב על הפוסט, גם… וזה לא קורה, זה לא יכול גם לקרות!

מצד שני, אני רואה בעלי עסקים שרוצים יעד אחד ומקדמים באתר יעד אחר?! למשל, היעד הראשון שלהם באתר הוא למכור ובאתר הם מובילים את הלקוח להצטרף לדף הפייסבוק ואחר כך הם מתפלאים למה יש הרבה חברים בדף הפייסבוק אבל אין מכירות…

הערה: יש קשר בין פעילות בפייסבוק לבין מכירות, תלוי במוצר/שירות, מחיר ובגורמים נוספים, אבל אם כבר הגיע לקוח לאתר שלך ואתה רוצה למכור לו באתר, אז איזו סיבה יהיה לעודד אותו לצאת לפייסבוק ולעשות לייק על הדף העסקי שלך?

אם האתר שלך עוצר אותך מלהתקדם, עוצר אותך מלפתח את העסק שלך, זה הזמן לשדרג את האתר שלך.

26. האם אתה מתבייש באתר האינטרנט שלך?

זה אולי הסימן הברור ביותר שהאתר שלך צריך תכנון ובנייה מחדש. אם אתה מוצא את עצמך מנסח כול מיני תירוצים כלפי הלקוחות שלך למה לא להגיע לאתר האינטרנט שלך, למשל: "אנחנו מתכננים בקרוב את שדרוג האתר" אז כנראה שהגיע הזמן לשדרג את האתר.

אם אתה חושב שהאתר שלך אינו ראוי, מה יחשבו הלקוחות שלך שיגיעו לאתר? מצד אחד את4ם לא רוצה לסגור את האתר כי אתה רוצה להמשיך לקבל תנועה של לקוחות, אבל מצד שני אתה לא חושב שהאתר ראוי להיות מוצג בפני אותם לקוחות.

במקום לומר ולדבר על, תתחיל לפעול לעבר שדרוג האתר והדבר הראשון שעליך לעשות הוא להתייעץ עם מומחה, בעל ניסיון, שיש לו ידע רב וראיה עסקית רחבה שיעזור לך לשדרג את אתר האינטרנט שלך באופן שיעזור לך להגשים את המטרות העיסקיות שלך.

אם אתה מתבייש בהצגת האתר שלך לפני הלקוחות, אתה מעביר להם תחושה לא טובה שבאה לידי ביטוי גם באופן בו האתר נראה ומתוחזק. לקוחות מדירים רגליהם, או יש לומר מדירים עיניהם מאתר נטוש, מוזנח לא עדכני.

אם אתה מתבייש באתר שלך, אז זה הזמן לשדרג את האתר.

27. האם האתר שלך "עמוס" בתוכן או שיש בו מעט מידי תוכן?

אתר "עמוס" בתכנים מצד אחד ו"רזה" בתכנים מהצד השני אינו טוב, לא כלפי הלקוחות ולא כלפי גוגל.

פעם המידע היה רשום בספרים ומצוי בספרייה. בימינו, המידע זמין באינטרנט והוא גדל בצורה אקספוננציאלית, אבל אנחנו, בני האדם, מוגבלים על ידי משאב סופי בהחלט והוא הזמן. למיטב ידיעתי, לאף אחד מאיתנו אין יותר מ- 24 שעות ביממה, גם אם מתעוררים שעה אחת קודם, והמידע באינטרנט רק הולך וגדל.

הידעת? לפי מחקר שהתפרסם בינואר 2015 כל 24 שעות מועלות בממוצע 350 מיליון תמונות לפייסבוק ונצפים 1 ביליון סרטי וידאו.

אתרים הנוטים להיות "עמוסים" בתכנים מקשים על הלקוחות להגיע אל התוכן שאותו הם באו לחפש. לא רק הניווט קשה ומורכב אלא גם ה"עומס" בעיניים גורם ללקוחות לעזוב את האתר ומהר.

הכוונה במילה "עמוס" היא לא בכמות אלא בנראות של התכנים באתר וביכולת הקריאות שלו. הנה לפניך כמה דברים שכדאי שתדע:

  • הקריאה ממסך המחשב מעייפת את העיניים,
  • הקריאה ממסך מחשב איטית ב- 25% מקריאת דף נייר,
  • כל דף חייב להתחרות על תשומת לב המשתמש באלפי דפים אחרים. המשתמשים אינם יודעים האם הגיעו לדף אותו הם צריכים ולכן הם עדיין לא מוכנים להשקיע את זמנם בקריאה מלאה שלו, הם מסתמכים על יכולת איתור המידע שלהם וסורקים את הדף למציאת פיסות המידע בעלות הערך.
  • אם המשתמשים אינם יכולים לקרוא את הטקסט, כל השאר – עיצוב ותוכן – חסרי תועלת.

הניסיון לשים בחלון אחד above the fold כמה שיותר תוכן, לדחוס כמות מידע בצורה צפופה ובאותיות קטנות, עושה בדיוק את ההיפך – גורם ללקוחות לנטוש את הדף מבלי אפילו לנסות לעיין בתוכן. הדבר יבוא לידי ביטוי באחוזי נטישה גבוהים וזמני שהייה קצרים.

אם התכנים באתר שלך "עושים שחור בעיניים", אז הגיע הזמן לשדרג אותו מבחינת הנראות שלו כדי לאפשר ללקוחות גישה נוחה לתכנים.

אתרים קטנים הנראים כמו כרטיס ביקור פיזי אבל קצת יותר מורחב וכוללים: דף בית, אודות, לקוחות, מוצרים, שירותים ו- צור קשר, לא מספיקים עבור לקוחות הרוצים לדעת יותר לפני שהם פונים ו/או רוכשים ולא מספיקים עבור מנועי החיפוש כדי שיוכל להביא תנועה של לקוחות אל האתר שלך..

הגישות הישנות של בניית אתרים: מחד, אתר "עמוס" תוכן ומאידך, אתר "רזה" בתכנים, לא טובים ללקוחות ולא טובים למנועי החיפוש.

אם האתר שלך "עמוס או רזה" מידי בתוכן, אז זה בדיוק הזמן לשדרג אותו.

28. האם לקוחות "נתקעים" בדף הבית?

אם לקוחות ה"נתקעים" בדף הבית, זהו סימן לכך שמשהו לא בסדר באתר.

באתרים רבים, דף הבית הוא אחד הדפים הראשונים הנראים ללקוחות. אם אין לך כרגע תוכנה סטטיסטית המראה לך מה קורה באתר, לא תוכל לדעת על התנהגות הלקוחות שהגיעו אל האתר שלך לדף הבית ולא המשיכו משם הלאה אל תוך האתר.

זה דומה ללקוחות שנכנסים לחנות פיזית, עומדים בפתח וחוזרים לאחור. מה המשמעות של התנהגות שכזאת? המשמעות היא שלמרות כל המאמצים שהשקעת בהבאת התנועה של הגולשים הם מסרבים להיכנס. זהו סימפטום לכך שהלקוחות הלא מתאימים הגיעו לאתר או שהלקוחות המתאימים הגיעו אבל הם אינם מוצאים את מבוקשם או שאינם מבינים מה עליהם לעשות.

אתה יכול לדעת אם הלקוחות שהגיעו לדף הנחיתה "נתקעים", אם תסתכל על המדד הנקרא אחוז נטישה או שיעור עזיבה. אם המספר הזה גבוה, אתה בבעיה ולא כלפי הלקוחות שלך אלא כלפי גוגל שמבין שאין טעם להביא לך לקוחות, אם הביצועים של האתר שלך כה עלובים. לכן, גוגל יוריד את האתר שלך בדירוגים ויביא אליו פחות תנועה.

אם הלקוחות המגיעים לדף הנחיתה (ודף הבית גם הוא דף נחיתה), לא ממשיכים, וחוזרים לאחור, האתר לא ירוויח כסף והדירוגים שלו במנועי החיפוש יפגעו.

אם באתר שלך, הלקוחות שהגיעו לדף הבית "נתקעים" שם ולא ממשיך לגלוש באתר, זה הזמן לשדרוג האתר.

29. האם באתר שלך יש שגיאות כתיב?

אף אחד לא אוהב אתר מלא הכתוב בשגיאות כתיב שונות כמו א במקום ע ו- ח במקום כ. שגיאות תוכן שכאלה יכולות באמת להזיק לחוויית הלקוח.

יציאה מהאתר שלך דורשת לחיצה אחת בעכבר והלקוח שהשליטה בידו לא יהסס לצאת מהאתר שלך ולעבור לאתר המתחרה. לכן, על האתר שלך להיות נקי משגיאות כתיב. אני לא מדבר על האם לכתוב שנייה או שניה, דוגמה או דוגמא אלא על שגיאות תחביריות גסות שפוגעות בחוויית הלקוח כגון: "מתקון לעוגה" במקום "מתכון לעוגה".

יש שגיאות כתיב נפוצות מסוג אחר הקשורה לספירה ומספרים. אם אני נתקל באתר אינטרנט במשפט כמו זה: "כרטיס כניסה לחניות עולה עשר שקל" – יש סיכוי גבוה שהוא איבד אותי באותו הרגע. זה לא פייר, אני יודע, במיוחד לאתרים שכתבו עולים חדשים, דיסלקטים או סתם כאלה שלא שמו לב.

אם האתר שלכם מלא בשגיאות כתיב, דאגו שמישהו יעבור ויתקן.

30. האם באתר שלך יש דף קדימון?

יש גישה הטוענת כי יש לברך את הלקוח הנכנס לאתר. למה זה דומה? למנהל חנות העומד ומברך לשלום את הלקוחות הנכנסים לחנות. אני חייב לציין שכבר שנים רבות לא ראיתי ולא שמעתי על מנהל חנות העומד בפתח החנות ומברך את הלקוחות הנכנסים. בכניסה לחנות יש שומר ובדרך הוא מעביר את המכשיר על גבי ומדגדג אותי.

אז מה עושים באתר? יוצרים דף "ברוכים הבאים" יפה ומעוצב, בלי תוכן או עם מעט מאוד תוכן שעיקרו ברכות לגולש הנכנס.

אולי זה עובד בחנות פיזית אבל לא באינטרנט וזאת משני טעמים: האחד – הלקוחות מגיעים לאתר שלך כדי לראות את הפתרון לבעיה שלהם כמה שיותר מהר ודף הפתיח, אותו "קדימון" רק מעכב אותם, מפריע להם, גוזל את זמנם ומחייב אותם ללחיצה נוספת כדי לעבור את הברכה. והטעם השני הוא שהדף הראשון באתר הוא לא דף הבית עם התוכן אלא דף "הקדימון" בלי התוכן וזה איך לומר, לא ישפר את מצבו של האתר בגוגל.

אם יש לך דף "קדימון" באתר שנבנה אך ורק כדי לברך את הגולשים המגיעים לאתר, זה הזמן להסירו.

31. האם האתר שלך לא מותאם לכל גדלי המסכים?

הלקוחות שלך משתמשים במכשירים שונים לגלישה באינטרנט: מחשב שולחני, מחשב נייד, טאבלט, פאבלט, מובייל (סמארטפון) ובדפדפנים שונים כדי לצפות בתכנים: Internet Explorer, Chrome, Sapari, FireFox, Opera, Android Browser והאתר שלך צריך להראות טוב בכל גודל מסך, בכל מכשיר ובכל דפדפן.

אתה לא יכול לקבוע ללקוח שלך באיזה מכשיר וגודל מסך לצפות, באיזה דפדפן להשתמש. הלקוח משתמש בדפדפן שנוח לו, שהוא בחר להשתמש.

בגלישה לחלק מאתרי ממשלת ישראל, תופיע לפניך ההודעה: "האתר לא מותאם לדפדפן בו אתה גולש ואתה מתבקש לעבור לגלוש בדפדפן אחר ושמו…". כנראה ולא תהיה לך ברירה, אבל בעולם העסקי אין מקום להודעה שכזאת ולקוחות שלא יראו את האתר בדפדפן שלהם ולא יוכלו לפעול בדפדפן שבו הם בחרו – יעברו למתחרים שלך.

אם הלקוחות שלך לא יוכלו לראות ולתפעל את האתר שלך במכשיר שבו הם בחרו להשתמש הם ינטשו את האתר ובזה יאותתו לגוגל שמשהו לא בסדר באתר, מעבר לחוויית המשתמש הגרועה שהן חוו אצלך שלא עושה להם חשק לחזור.

אם האתר שלך לא נראה טוב בגדלי מסך שונים, זה הזמן לשדרג אותו.

32. האם אתה לא מוסיף תכנים באתר שלך?

הלקוחות שלך מצפים לשמוע / לקרוא כל פעם דברים חדשים / מעניינים / בעלי ערך שאתה יצרת.

אתה רוצה כל פעם סיבה לפנות ללקוחות שלך.

גוגל רוצה לראות שאתה פעיל, מתייחס ללקוחות שלך וגורם להם לבוא שוב ושוב לאתר שלך.

מחקרים מוכיחים כי ככול שיותר תכנים מתפרסמים באתר שלך, כך התנועה אליו גדלה ולך יש יותר הזדמנויות לקבל פניות מלקוחות ולסגור יותר מכירות.

"תוכן הוא המלך באינטרנט", בוודאי שמעת את המשפט הזה יותר מפעם אחת, אז דע לך שהוא גם נכון ולא סתם תוכן, אלא תוכן איכותי, תוכן עשיר, תוכן שמעורר רגש אצל הקורא אותו.

אתה צריך לתכנן לך תוכנית ליצירה והפצה של תוכן. מאמר אחד בחודש – זה מעט מידי, מאמר כל שבוע – זה יפה!

תוכן יכול להיות מהרבה סוגים: מאמרים, דוחות, סיפורי מקרה, דיווח וגם בפורמטים שונים: טקסט, וידאו, תמונות, מצגות כך שהאפשרויות רבות.

אם כדי לעדכן את התכנים באתר שלך: להוסיף פוסט, להחליף תמונה, להוסיף וידאו אתה צריך את "טובתו" של מפתח האתר, דע לך כי זאת הדרך הארוכה (בזמן), זוהי הדרך היקרה (בכסף) וזאת הדרך שגורמת לך לעדכן את האתר שלך לעיתים רחוקות לאור ההשקעה הגבוהה הנדרשת.

אם אתה לא יכול לעדכן בקלות ובמהירות את התכנים באתר שלך, אם אתה כל פעם צריך את התערבותו של מפתח האתר בתהליך, זה הזמן לחשוב על שדרוג האתר ומערכת ניהול התוכן CMS.

33. האם באתר שלך יש רק 5 דפים?

הלקוחות שלך רוצים לדעת עליך כמה שיותר פרטים לפני שהם מתקשרים אליך, רוכשים מהאתר או ממלאים טופס צור קשר.

גוגל צריך הרבה תוכן כדי להבין מה העסק שלך, מהם המוצרים ו/או השירותים שלך וגם כדי להזרים לך תנועה בתגובה לשאילתות במיגוון רחב של מילות/ביטויי מפתח.

אני לא פעם רואה אתרים עם חמישה עמודים: דף הבית, דף מוצרים/שירותים, דף לקוחות, דף אודות ודף צור קשר. זה בכלל לא מספק: זה לא מספק את הלקוחות שרוצים לדעת עוד, זה לא מאפשר לגוגל להציג את האתר במיגוון של מילות חיפוש.

יש כמה סיבות לכך שבונים אתר עם מעט תכנים ואני רוצה לדבר על סיבה אחת והיא שבעל העסק חושב "שזה מספיק". לעניות דעתו של בעל העסק, "מספיק אתר עם 5 עמודים, הרי ממילא הגולשים ממהרים ואין להם זמן לקרוא, אז למה להעמיס עליהם תכנים ועוד תכנים?" אבל זאת טעות.

לקוחות שוהים באתר יותר זמן, אם יש שם תכנים בין אם זה טקסט, וידאו, קבצי קול, מצגות וכדומה. לקוחות יחזרו לאתר אם הם יחשבו שמתפרסמים שם תכנים חדשים. אם בכל פעם שהלקוחות יגיעו לאתר הם יראו את אותם תכנים, הם יפסיקו להגיע ויגלשו לאתרים אחרים. גם לגוגל יקרה אותו דבר. אם פעם אחר פעם גוגל ימצא את אותם תכנים באתר, הוא יצמצם את ביקוריו באתר כי אין שם משהו חדש והאתר ידרדר בתוצאות החיפוש.

אם יש תכנים באתר שלך ו/או אם אין מנגנון באתר שלך להוספת תכנים, מנגנון כמו מאמרים או פוסטים, זה הזמן לשדרג את אתר האינטרנט שלך.

34. האם יש שגיאות 404 באתר שלך?

קישורים שבורים הם קישורים שלחיצה עליהם מובילה ל'שום מקום' ולהצגת הודעת שגיאה בנוסח: שגיאה 404, 'דף זה לא נמצא' וכדומה.

האמת היא שלגוגל, הימצאותם של קישורים שבורים לא מפריעה. זה אולי יכול להראות על חוסר תשומת לב של בעל העסק לאתר שלו, אבל זה לא משהו שמשפיע ישירות על הדירוג אבל, ופה חייבים לומר אבל גדול.

אם באתר שלך יש 1,000 קישורים פנימיים וחיצוניים (מהאתר שלך לאתרים אחרים) ורק מעטים מהם קישורים שבורים, אז גוגל, כך אני מניח, לא יעשה מזה ענין גדול כי בגוגל מבינים שזה טבעם של קישורים: דפים קיימים משנים כתובות, דפים מוסרים וכדומה, אבל כאשר יש באתר שלך הרבה קישורים שבורים – זה כבר ענין אחר ואני מניח שגוגל לא יכול להתעלם מזה וזה משפיע על הדירוג, אבל זה כאין וכאפס לעומת הטיעון הבא:

קישורים שבורים בראש ובראשונה מפריעים לגולשים, הלוחצים ומגיעים לשום מקום. זה מרגיז, זה לא נעים, זה מתסכל, זה מראה על זלזול של בעל העסק וזה לא עושה חשק ללקוחות לחזור לאתר. ההתנהגות של הלקוחות במקרה הזה, שמקורה בקישורים שבורים, מעוררת את תשומת הלב של גוגל ואז יש פגיעה בדירוג. גם ללקוחות לא מפריע קישור שבור בודד, אבל כאשר לקוח חווה קישור שבור אחר קישור שבור, ללקוח נמאס והוא נוטש וזה איתות ברור לגוגל שמשהו לא בסדר באתר.

הסבר קצר על תמונות באתר ועל הקשר שלהם לקישורים שבורים. בדף אינטרנט יש תוכן, התוכן הוא טקסט שבו ניתן להטמיע תמונות. התמונות נמצאות פיזית במקום אחר (ספריית תמונות) ומערכת ניהול התוכן של האתר יודעת להביא את התמונה מספריית התמונות ולהציגה בתוך דף האינטרנט במקום שנקבע בתוך הטקסט. למה אני מספר לך את כול זה?

כאשר דף אינטרנט מהאתר שלך נטען במחשב הלקוח, למעשה נטען הטקסט והדפדפן עכשיו הוא זה "שמביא" את התמונות. ואם התמונה לא נמצאת? זה "קישור שבור".

אם התמונה לא נמצאת, הדפדפן מציג מסגרת ריקה ובתוכה סמל כדי לציין שהיתה צריכה להיות פה תמונה, אבל היא לא נמצאה או בכל מקרה אין אליה גישה ולא ניתן להציגה.

שיגאה 404 של תמונה, כך זה נראה באתר

האמת היא שלגוגל, אי-הצגתה של התמונה לא מפריע. זה אולי יכול להראות על חוסר תשומת לב של בעל העסק לאתר שלו, אבל זה לא משהו שמשפיע ישירות על הדירוג אבל, ופה חייבים לומר אבל גדול.

אם באתר שלך יש מאות תמונות ורק תמונות מעטות אינן מוצגות, אז גוגל, כך אני מניח, לא יעשה מזה ענין גדול כי בגוגל מבינים שזה יכול לקרות, אם זה כמובן קורה בכמויות קטנות, אבל כאשר יש באתר שלך הרבה תמונות שאינן מוצגות – זה כבר ענין אחר ואני מניח שגוגל לא יכול להתעלם מזה וזה משפיע על הדירוג, אבל זה כעין וכאפס לעומת הטיעון הבא:

תמונות חסרות / לא מוצגות בראש ובראשונה מפריעות לגולשים שרואים שהיתה צריכה להיות פה תמונה אבל היא לא מוצגת. את הלקוחות לא מעניין מהי הסיבה. זה לא נעים, זה מתסכל, זה מראה על זלזול של בעל העסק וזה לא עושה חשק ללקוחות לחזור לאתר. ההתנהגות של הלקוחות במקרה הזה שמקורה בתמונות לא מוצגות מעוררת את תשומת הלב של גוגל ואז יש פגיעה בדירוג. גם ללקוחות לא מפריע תמונה חסרה אחת, אבל כאשר לקוח נמצא באתר ומוצא כי הרבה תמונות לא מוצגות הוא נוטש וזה איתות ברור לגוגל שמשהו לא בסדר באתר.

אם יש שגיאות 404 באתר שלך, תקן זאת ועכשיו!

35. האם מוצג באתר שלך השלט "האתר בבנייה"?

"זה לא כל כך נעים לראות גן סגור", אומר שיר של יהונתן גפן, ובגרסתו החדשה – "זה לא כל כך נעים לראות אתר בבנייה". אולי הגיע הזמן להיפטר מהאנימציה של הפועל שעל ראשו כובע, בידו פטיש ומתחתיו כתוב: Under Construction?

ההיסטוריה של האתר בבנייה מתחילה איי שם בשנות ה- 90, בימים הראשונים של הרשת הפועלת בפרוטוקול http, קם לו השלט "האתר בבנייה" Under Construction. אנשים החלו לעשות גישושים ראשונים באוטוסטרדת המידע (כך קראו פעם לאינטרנט) ובנו אתרים ודפים בעשר אצבעותיהם. אנשים בנו קישורים, אבל לא תמיד היה להם להיכן לקשר. קישורים הובילו לשום מקום, וגררו תשובה: 404 File Not Found, או שקיבלו הפניה לדפי 404 מותאמים לאתר, אשר בישרו לגולש שהגיע לדף שאינו קיים ויש לו טעות בניווט.

אוטוסטרדת המידע של שנות התשעים לא היתה בדיוק אוטוסטרדה, ולא פעם הגולש הגיע אל נתיב ללא מוצא. זה הזכיר לאנשים את השלט בכביש החוסם את המשך נסיעתם ובו כתוב Under Construction. לכן, מרבית התמונות והאנימציות של האתר בבניה קשורות לשלט הכביש בצבעי צהוב ושחור עם אנימציה של פועל: כובע לראשו ופטיש בידו.

36. האם האתר שלך נראה בחלון אחד מבלי צורך לגלול?

"משתמשים אינם אוהבים לגלול" טענו מומחי השימושיות באינטרנט בתחילת שנות האלפיים ולכן יש סיבה טובה לשמור על דפים קצרים, כאלה הנראים Above The Fold. היו גם מעצבים שכפו אתר בלי גלילה אנכית כדי שה"יצירה" שלהם תראה כולה. יכול להיות שהם צדקו אז, אבל עכשיו יש לגולשים העדפות אחרות והגלילה האנכית לא מונעת מהם לצפות בתכנים.

הניסיון לחלק קטעי תוכן ארוכים לדפים קצרים תוך כדי שימוש "לחץ להמשך" בתחתית כל קטע קצר התברר כשגיאה כי הלקוחות ממעטים ללחוץ והם מעדיפים לגלול.

בעלי עסקים שמסתפקים בכתיבת תוכן שיראה בחלון הראשון לא מבינים שללקוחות זה לא מספיק, הם רוצים יותר והאמת היא שגם גוגל רוצה לקרוא יותר טקסט כדי שתהיה לו האפשרות לאנדקס את הדף במיגוון של ביטוי מפתח.

אם האתר שלך בנוי Old School כדאי שתחשוב ברצינות על שדרוג האתר.

37. האם הזהות האינטרנטית שלך לא נשמרת לאורך כל הדרך?

לפעמים אני רואה עסקים בהם הלוגו על כרטיס הביקור שונה מהלוגו שמוצג לגולשים באתר ויכולות להיות לכך כמה סיבות:

לבעל העסק נשארו כמה כרטיסי ביקור מההדפסה הקודמת עם הלוגו הישן והוא "גומר את החפיסה" הישנה – שטות! הפקה של כרטיסי ביקור עולה 250 שקל ל- 1,000 כרטיסים ואם נשארו שאריות של כרטיסים לא מעודכנים, עליך להיפטר מהם ולהדפיס חדשים.

בעל העסק לא יכול לעדכן את הלוגו החדש באתר מסיבה כלשהיא: למשל, אין לאתר מערכת ניהול, מפתח האתר נעלם ואיתו פרטי הכניסה לאתר וכדומה.

השוני בין הלוגו של העסק המופיע בהדפסה (כרטיס ביקור, מכתב, ברושור, קטלוג) לבין הלוגו של העסק המופיע באינטרנט (אתר, דף עסקי בפייסבוק, ערוץ יוטיוב) גורם בלבול אצל הלקוחות. הם, הלקוחות, לא יודעים מהו הלוגו החדש ומהו הלוגו הקודם והאמת שזה לא מעניין אותם, הם בסופו של דבר מבולבלים ובלבול זה הדבר האחרון שאתה רוצה אצל הלקוחות שלך.

אם אתה מתקשה לעדכן את הלוגו באתר שלך כנראה ואתה צריך לחשוב על שדרוג האתר שלך, כדי שתהיה לך אפשרות לשנות את הלוגו וליצור אחידות.

38. האם האתר שלך לא עומד בתקנים?

לפני לא הרבה שנים, האינטרנט היה מעין מערב פרוע: כל אחד המציא ויצר טכנולוגיה משלו. אם תוסיף לזה את הסלחנות של הדפדפנים ואת מיעוט המכשירים, אז, תוכל להבין למה זה היה אפשרי. היום המצב שונה והאינטרנט הולכת יותר ויותר לכיוון של תקינה.

תקנים תמיד היו שם, אבל עכשיו עם ריבוי המכשירים, ריבוי מערכות ההפעלה, ריבוי הדפדפנים, ריבוי המסכים יש הקפדה יתרה על תקינה.

אם האתר שלך לא עומד בתקנים כמו <atitl="W3C" href="https://www.w3.org/" target="_blank">W3C, CSS, HTML, Javascript, RSS, Metadata, XML זה הזמן לשדרג אותו.

39. האם אתה שומע דעות סותרות מבעלי המקצוע המעורבים באתר שלך בקשר לשדרוג האתר?

בעל עסק עובד עם מספר בעלי מקצוע המספקים לו שירות וביניהם: מעצב, מפתח/מתכנת אתרים, קופירייטר, מקדם, משרד יחסי ציבור ואולי גורמים נוספים. לכולם יש מה לומר על האתר. שלא תבינו אותי לא טוב: הם כולם אנשים טובים, הם כולם אנשי מקצוע אבל כל אחד מסתכל על האתר עם המשקפים שלו. מה זה מזכיר לי?

בסרט "למות ביום אחד" (Die Another Day) פוגש הסוכן 007 (פירס ברוסנן, Pierce Brosnan) את הסוכנת הסי.אי. איי האמריקאית (האלי ברי) באמצע מרדף אחרי הרעים. אומרת סוכנת הסי.אי.איי לבונד: "אנחנו באותו צד" ובונד משיב לה: "כן, זה נכון, אבל יתכן ויש לנו מטרות שונות" – כך הוא המצב עם כל בעלי המקצוע: הגרפיקאי, המפתח, המקדם, כותב התכנים ועוד המתעסקים עם האתר שלך וזאת הבעיה. כל אחד רואה את הדברים אחרת.

אתה צריך מישהו מוסמך, בו אתה בוטח שיחווה חוות דעת אמיתית וכנה על מצבו של האתר שלך. כל מי שתשאל בין אם הוא קרוב משפחה, חבר לעבודה, קולגה או בעל מקצוע הקשור לאתר שלך, לכולם יש אינטרס לשקר לך. כן, כן, לשקר לך, כל אחד מטעמיו ועם החשבונאות שלו.

אתה צריך מישהו עם ידע וניסיון בעל ראייה עסקית רחבה שיעזור לך למצוא את הפתרון הטוב ביותר עבורך ועבור אתר האינטרנט שלך כדי שתוכל להביא יותר לקוחות, ליצור יותר פניות ויותר מכירות.

סיכום

עברת על 39 הסימנים שיכולים לעזור לך להגיע להחלטה האם האתר שלך צריך שדרוג ועכשיו עומדות לפניך שתי אפשרויות:

  1. לשדרג את האתר הקיים,
  2. לבנות אתר חדש.

אני יודע שאתה מחפש את הדרך המהירה והזולה לבצע את השדרוג בהתאם לתובנות אליהם הגעת ממאמר זה. בדרך כלל בעלי עסקים מעריכים ששדרוג אתר קיים יהיה תהליך יותר מהיר ויותר זול, אבל לא תמיד זה נכון.

אם מדובר באתרים שנבנו לפני יותר מ- 4 שנים, נראה שאין מנוס מלבנות אתר חדש ולאתרים צעירים יותר צריך לבחון כל מקרה לגופו, אבל למי פונים?

למי פונים כדי שישדרג את האתר שלכם?

אם תפנו למפתח האתר שלכם הוא ינסה למכור לכם את מה שיש לו, את מערכת ניהול התוכן (CMS) אותה הוא מכיר וזאת לאוו דווקא המערכת שמתאימה לאתר ולעסק שלכם.

אם תפנו למעצבת אתרים שבנתה לכם את האתר היא תמכור לכם אתר שנראה טוב מאוד אבל זה לא מה שיביא לכם תנועה של לקוחות ובטח שלא יגרום לגוגל לחשוף את האתר שלכם להרבה יותר גולשים.

אם תפנו למתכנת, הוא בכלל יסביר לכם שנגמר עידן האתרים ויש לבנות אפליקציה. למה אפליקציה? טוב, תנסו לנחש מה עושה המתכנת וממה הוא מתפרנס? נכון! ניחשתם נכונה, הוא בונה אפליקציות. כמה נוח להמליץ על בניית אפליקציה.

אתם צריכים מישהו נייטרלי שיכול לנתח את צרכי העסק שלכם, לפרוס בפניכם את היתרונות, החסרונות והעלויות של כל אפשרויות השדרוג: לשדרג אתר קיים או לבנות אתר חדש. אם צריך לבנות אתר חדש אז יש לתכנן עבורכם אתר שיענה לצרכים וליעדי העסק שלכם ורק אחר כך להתאים לו את מערכת הניהול.

תהליך שדרוג אתר כרוך בסיכונים שהמרכזי שבהם, אם כי לא רק, הוא איבוד המיקום בתוצאות החיפוש של גוגל. אבל אני רוצה להרגיע אתכם. גוגל מצפה שתשדרגו את האתר שלכם ולכן אם תנהגו לפי הכללים, המעבר מאתר ישן לחדש לא יגרום ירידות בדירוגים בדפי התוצאות של גוגל, להיפך! הדירוגים יכולים רק להעלות, כמובן אם התהליך נעשה בצורה אחראית.

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן