style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

מה לעשות עם תוכן ישן ולא מעודכן באתר?

תוכן טרי הוא אחד הפרמטרים החשובים ככול שזה נוגע לקידום אתרים בגוגל, אבל מצד שני, לוותק של התוכן יש גם כן משמעות מבחינת SEO ולכן השאלה מה לעשות עם תוכן ישן באתר רלוונטית מאוד.

הדילמה "האם למחוק תוכן ישן?" מדירה שינה מעיניהם של בעלי עסקים החוששים מצד אחד שמחיקת תכנים תפגע בקידום האתר שלהם ומצד שני הם יודעים שתכנים לא מעודכנים באתר שלהם לא תורמים לבניית האמינות והסמכות לא בעיני הלקוחות וגם לא בעיני גוגל. אז מה עושים?

תוכן טרי וגם איכותי

גוגל רוצה להציג עבור הלקוחות המחפשים את התשובות האיכותיות ביותר, הרלוונטיות ביותר וגם, אם אפשר, הכי מעודכנות או במילים אחרות: הכי טריות. Freshness הוא שם המשחק כאשר מדובר על תוכן באתר.

הדבר העומד לנגד עיניו של גוגל היא הכוונה שמאחורי החיפוש ושביעות הרצון מהתוצאות שגוגל הציג ולכן גוגל סורק באופן מתמיד את האינטרנט כדי למצוא תכנים איכותיים שכאלה. יכול להיות שאת האתר שלך הוא סורק אחת לשבועיים, אבל את הפורטלים הגדולים, שם מתפרסמים עשרות פיסות מידע ביום הוא סורק עשרות אם לא מאות פעמים ביום כי להיות הראשון לדעת והראשון להציג.

אני יודע שיצירת תוכן אינה דבר שצריך להקל בו ראש. אמנם יש כמה שיטות שיכולות להקל על יצירת תוכן איכותי אבל גם שיטות אלה דורשות משאבים, בעיקר של זמן.

עדכון פנדה שיצא לאור ברבע הראשון של 2011 זכה לעשרות עדכונים שהאחרון ביניהם הוא panda 4.2 . זהו אותו חלק באלגוריתם הדרוג של גוגל שאחראי על התוכן.

פנדה מנסה להעריך את איכות התוכן כמו גם את העדכניות שלו ולאחרונה גם את הנכונות שלו. האם ידעתם שגוגל יודע מי היא בירת אנגליה ואיך קראו לאשתו של בן גוריון? אם תנסו לכתוב כי לבירת אנגליה קוראים בשם שאינו לונדון, אותה פיסת תוכן תקבל ציון איכות נמוך מאוד מפנדה והדירוג של הדף הזה בתוצאות החיפוש של גוגל בהתאם.

לפעמים אני תוהה איך ולמרות כל יחסי הציבור שגוגל עושים, עדיין יש בעלי עסקים שחושבים שיצירת תוכן באיכות ירודה תקדם אותם במנועי החיפוש? יצירת תוכן לא -איכותי, תוכן המלא במילות מפתח, רק לצורך "ניפוח" האתר ואולי מתוך כוונה לייצר קישורים, עברה מהעולם. להיפך, היא יכולה להזיק לקידום האתר.

עדכון פנדה של גוגל panda

תוכן הוא המלך, אבל הוא יכול למות

תוכן הוא המלך באינטרנט וכל אתר בין אם הוא אתר B2C או B2B או B2G חייב להתמיד ביצירת תוכן, כל אחד בקצב שלו, אבל מה עושים עם התוכן שכבר קיים באתר ונוצר במשך שנים?

פנדה מנסה לבחון כמה תוכן מסך התכנים באתר נחשב תוכן "מת", תוכן שכבר לא רלוונטי. בהחלט יכול להיות שפעם, התוכן הזה היה רלוונטי, אבל לא עוד.

"בית הקברות" הזה של תוכן "ישן" הולך וגדל ככול שהזמן חולף והדבר הזה עשוי לבלבל את גוגל. במקום להתמקד בתוכן הטרי באתר שלכם, גוגל עשוי דווקא לסרוק את התכנים הישנים באתר שכבר אינם רלוונטים ולחשוב, בטעות, שאולי זה כל מה שיש לכם להציע.

מצד אחד אתם משקיעים ביצירת תוכן חדש, אבל תשומת הלב של גוגל על התוכן הישן והלא רלוונטי שלכם, פשוט מכיון שהתוכן קיים. אתם משקיעים ביצירת תוכן חדש גם כדי שתהיה לכם סיבה למשוך לקוחות לאתר וגם כדי להראות לגוגל שאתם עסק שעובד. כאשר תוכן הפוסט היה רלוונטי, קישרתם אותו מדף הבית, פרסמתם אותו בפייסבוק, קדמתם אותו בגוגל אדוורדס, צייצתם עליו בטוויטר, שלחתם מייל לרשימת התפוצה, יצרתם אליו קישורים מבחוץ. בקיצור, פעלתם להבאת תנועה.

במהלך הזמן הפסקתם לקדם את אותו תוכן, הפסקתם להביא אליו תנועה, אבל התוכן נשאר באתר ועשוי "להעלות אבק" אם הוא לא רלוונטי יותר.

לפני שאגלה לכם מה לעשות עם תוכן "מת", אני רוצה לאפשר לכם למצוא את אותו תוכן "מת" באתר שלכם.

איך מוצאים תוכן "מת" באתר?

הדרך למצוא תוכן "מת" באתר הוא לבחון את השינוי בתנועה עבור כל אחד מדפי האתר לאורך זמן תוך כדי ביצוע התאמה לעדכוני פנדה השונים. כאשר נמצאה התאמה בין תאריך האירוע של עדכון פנדה לבין ירידה דרסטית בתנועה לדף, יש חשד סביר לכך שהדף הוא בעל איכות נמוכה וגוגל מסרב להציג אותו או לפחות לתת לו דירוג גבוה בתוצאות החיפוש.

לפני שנים, הנורמה היתה לכתוב מאמרים של 350 ועד 500 מילה לכל היותר ולדאוג למספר הופעות של ביטוי המפתח המדוייק בתוכן הדף. לכן, סביר להניח שאם מדובר  בתוכן ישן, אז כנראה הוא מכיל 350 עד 500 מילה ואת זה כבר קל יותר למצוא.

היום כבר אין מקום למאמר של 500 מילה. מחקרים עדכניים מראים שממוצע המילים ב- 6 הדפים הראשונים בדירוג התוצאות האורגניות במיגוון חיפושים הוא 2,600 מילים באנגלית שהזה שווה בערך ל- 1,750 מילים בעברית.

יש כאלה המודדים את זה בזמן וממליצים שהזמן שצריך לקרוא את המאמר יהיה 7 דקות לפחות שזה כמעט 2,100 מילים בעברית.

תוכלו להיעזר בתוכנת Screaming Frog כדי למצוא את מספר המילים בכל דף מדפי האתר.

אל תמחקו תוכן "מת"

אל תמהרו "לזרוק" במובן למחוק את התוכן הישן מהאתר. התוכן, אם הוא איכותי ואם הוא היה רלוונטי, הוא נכס וצריך לשמור עליו. את ההשקעה הגדולה ביצירתו, כנראה וכבר עשיתם ועכשיו הזמן להוציא מהתוכן הזה יותר. אם גולשים עדיין מוצאים אותו באמצעות מנועי החיפוש, זה האינטרס שלכם לעשות את התוכן מעודכן יותר ובעל יותר ערך.

תוכן ישן וטוב הוא נכס במובן שהוותק נחשב לזכותו ויכול להיות שעד היום גוגל מציג אותו בתוצאות החיפוש ומביא תנועה לאתר שלכם בגללו – לא מוחקים כזה נכס.

חובה עליכם ליצור תוכן חדש, אבל מניסיונכם אתם יודעים כי קל יותר לעדכן תוכן קיים מאשר ליצור תוכן חדש ולכן האכסיומה היא: "תוכן ישן לא מוחקים".

כאשר אתר מעדכנים את התוכן הקיים באתר שלכם, עליכם לקחת בחשבון מספר דברים:

לא לשנות URL – כתובת הדף URL זו הדרך בה גוגל מזהה את התוכן. שינוי ואפילו של תו אחד בשורת הכתובת ומבחינת גוגל, הדף הקודם אבד ואיננו עוד ויש דף חדש שמתחיל מאפס את קידומו לראש תוצאות החיפוש.

זאת שגיאה שאני רואה אצל בעלי עסקים המשנים דברים באתר כמו כותרת הדף, תיאור קצר. נכון ששינויים אלה עשויים להשפיע על דירוג האתר ואדבר עליהם בהמשך, אבל נגיעה בכתובת הדף תזרוק אותו מתוצאות החיפוש ואת זה אני אומר לכם בוודאות.

אם החלטתם שאתם מוחקים דף ישן ובונים דף חדש עם כתובת URL חדשה שמחליף את הדף הישן שנמחק (אני רוצה להניח שיש לכם סיבה טובה למה לעשות כך), אל תעשו זאת לבד! אתם צריכים להעביר את "הכוח" של הדף הישן לדף החדש – היעזרו במפתח האתר שלכם.

עדכנו מילות מפתח – אין לי מושג מתי נכתב אותו תוכן ישן באתר שלכם, אבל בטוח שמאז עבור שינויים מהותיים באלגוריתם הדירוג של גוגל בכל הקשור למילות מפתח.

ערכו מחקר מילות מפתח חדש כדי לוודא שלא תפספסו הזדמנויות להביא תנועה ממילות מפתח שלא היו על הכוונת שלכם שהתוכן נוצר לראשונה.

שפרו את הקריאה לפעולה – מה אתם רוצים שהלקוחות יעשו לאחר שקראו את התוכן באתר שלכם? האם אתם רוצים שיקראו עוד מאמר? ירשמו לרשימת תפוצה? יורידו ספר בפורמט PDF? יעברו למוצר אחר? מה?

באותה הזדמנות שאתם מעדכנים את התוכן באתר, שפרו את הקריאה ואת ההנעה לפעולה. המפתח הוא להבין איך להפוך לקוח פאסיבי שקורא ללקוח אקטיבי שלוחץ, ממלא פרטים ועדיף שניהם: גם לוחץ וגם ממלא פרטים!

העשירו את התוכן – אם המאמר אכן מכיל 500 מילים ופחות זה הזמן לעבוד אותו. קחו את המאמר הישן, הוסיפו נתונים, עדכונים ויותר ערך. הפכו אותו למאמר שתוכלו להתגאות בעבודתכם.

אתם צריכים שהתוכן שלכם יהיה אינטראקטיבי, כזה שיפעיל לקוחות ולכן את הטקסט שכתבתם "טבלו" בסרטי וידאו, תמונות, ציטוטים וזה לא הכול.

אם אתם יכולים ובהתאם לנושא, לשלב משחקים בתוכן כמו: שאלונים, פאזלים, מצגות, סקרים וכל רכיב אחר שיכול לערב את הגולשים בתוכן שלכם במידה כזאת או אחרת, הרי זה משובח.

נסחו מחדש את כותרת הדףכותרת הדף היא מרכיב חשוב בקידום האתר שלכם, קראו אותה שוב. אולי ניתן לשפר את הכותרת? לעשות אותה יותר מושכת, מעניינית, מסקרנת, כזאת כותרת שתגרום למי שרואה אותה בתוצאות החיפוש של גוגל להקליק עליה.

נסחו מחדש את התיאור הקצר של הדףתיאור קצר מופיע בתוצאות החיפוש של גוגל וחשיבותו גדולה. הוא לא משפיע ישירות על הקידום בגוגל אבל באופן עקיף, כן.

באותם 156 תוים תוכלו לשכנע את הלקוחות שלכם ללחוץ על התוצאות החיפוש מהאתר שלכם מבין 10 תוצאות אורגניות ועד 11 תוצאות ממומנות.

אחוז הקלקה CTR גבוה יותר ביחד עם פרמטרים נספים של התנהגות לקוחות אצלכם באתר, יאותתו לגוגל שהתוכן באתר שלכם איכותי וזה כמובן ישפיע על דירוג האתר שלכם.

אחדו מספר דפים – אם הדף הישן הוא חלק מסדרה של דפים קצרים המכילים עד 350 מילים, אני מציע לכם לשקול איחוד של הדפים הקצרים האלה לכדי מאמר אחד ארוך, מקיף ואיכותי.

בעלי עסקים ומקדמי אתרים נהגו בעבר לפתוח דף עבור כל שאלה FAQ. כל שאלה ותשובה "זכתה" לדף משלה עם URL משלה. זה היה נכון עד לפני 2011. היום, הגישה שונה: נכון יותר לאחד את כל השאלות והתשובות לדף אחד.

שווק את התוכן המחודש – לאחר שעברתם על התוכן הישן וחידשתם אותו עליכם לשווק אותו ממש באותו אופן שעשיתם כאשר יצרתם אותו לראשונה. עשו את הפעולות השיווקיות הנדרשות כדי להפיץ את המאמר: שלחו לרשימת התפוצה, כתבו פוסט בפייסבוק, פרסמו בגוגל, תנו לפוסט קישור מדף הבית. לא מספיק שעשיתם עבודה ושמתם אותה באתר, עליכם להודיע לכמה שיותר אנשים רלוונטיים על כך שהתוכן עדכני.

ייצרו מפת אתר XML והעלו אותה לגוגל – לאחר שהושלמו פעילויות כמו איחוד דפים, מחיקת דפים, עיבודי דפים, אני מציע לכם ליצור מפת XML מחדש ולהעלות אותה דרך כלי מנהלי האתרים של גוגלג Search Console (שפעם נקרא Google Webmaster Tools).

מה עושים במקרה ונדרש למחוק תוכן?

הרעיון הוא להימנע עד כמה שאפשר ממחיקת תוכן באתר אבל לפעמים אין ברירה וצריך למחוק. הנה רשימה של מיקרים שבהם יש למחוק תוכן מהאתר:

  • שירות או מוצר שכבר אינכם מציעים,
  • פרופיל של עובד בחברה שכבר לא מועסק,
  • הצעות עבודה (דרושים) שכבר אינן רלוונטיות,

האפשרות הראשונה לטיפול בתוכן ישן שנדרש למחוק אותו היא לשים הודעה. למשל:

במקרה של מוצר שמכרתם באתר האינטרנט ואזל מהמלאי ולא יהיה עוד לעולם, ניתן להשאיר הודעה מותאמת: "המוצר xyz כבר לא מוצע למכירה. במקומו אנחנו יכולים להציע לך את abc".

במקרה של שירות שניתן בעבר על ידי העסק ועכשיו לא, אפשר לרשום: "חברתנו הפסיקה לספק את שירות xyz. יצרנו קשר עם חברת def עליה אנחנו סומכים שתספק את השירות לשביעות רצונך."

במקרה של עובד שכבר אינו מועסק בחברה אפשר לכתוב הודעה מותאמת בנוסח הבא: "מר/גברת xyz כבר אינם מועסקים בחברתנו. אנא פנה ל- abc הממלא את מקומו".

במקרה של מודעת דרושים באתר שכבר אינה רלוונטית, ניתן לכתוב הודעה מותאמת: "משרה זו אינה פנוייה כרגע. אנחנו ממשיכים בקליטת כוח אדם איכותי לחברתנו. כאן << קישור>> תוכל למצוא את כל המשרות הפנויות."

מצד שני, אפשר למחוק את הדף, אבל באותה עת גם לשמור את "כוחו" בגוגל על ידי ביצוע הפנייה 301. כאשר גוגל יגיע לדף הזה הוא יופנה לדף אחר באופן קבוע – זאת המהות של הפנייה 301.

הפנייה 301 אומרת לגוגל שהדף שהוא מאנדקס כבר לא קיים ובמקומו יש דף אחר. איזה דף?

במקרה של מוצר שאזל ולא יהיה עוד אפשר להפנות למוצר חליפי ואם אין מוצר חליפי אז לדף קטגוריה של אותה משפחת מוצרים.

במקרה של שירות שהיה בעבר ולא יינתן שוב, להפנות לשירות דומה/חליפי או להפנות לדף הבית.

במקרה של עובד שכבר לא מועסק בחברה להפנות לדף "הנהלה" או "צוות".

במקרה של משרת דרושים שכבר אינה רלוונטית, להפנות לדף משרות פנויות.

סיכום

אתם צריכים להמשיך ולייצר תוכן חדש ולשים אותו באתר שלכם, גם כדי שתהיה לכם סיבה למשוך לקוחות לאתר וגם כדי להראות לגוגל שאתם עסק פעיל שממשיך ליצור ולהביא תנועה ובה בעת עליכם להמשיך ולעדכן את התוכן הקיים.

למעשה יש לכם 5 אפשרויות לטיפול בתוכן ישן, לפי סדר הביצוע:

לא לגעת – אם התוכן הישן עובד עבורך: מביא תנועה מגוגל, מקבל קישורים חיצוניים, אז אולי באמת מוטב להשאיר אותו כמו שהוא, אבל זאת האפשרות הפחות טובה.

הבעיה בתוכן ישן הוא שאחוזי היציאה ממנו גבוהים, דבר הפוגע בחוויית המשתמש ומקלקל את איכות האתר בעיני גוגל והדירוג בהתאם.

לשפר – זאת האפשרות המועדפת עליי. אתם צריכים לשאול את עצמכם "איך אני יכול לעשות את הדף הזה יותר טוב?", "מהן הציפיות/כוונות של הגולשים מתוכן הדף?". יכול להיות שיהיה עליך למחוק תכנים מסויימים מהדף, לעדכן אחרים ולכתוב עוד ועוד תכנים מלאי ערך.

להציע חלופות לתוכן הדף – באפשרות זאת אתם מחליפים את תוכן הדף בהודעה מותאמת ומציעים לגולש שהגיע חלופות אחרות (בדמות קישורים) לתכנים אחרי באתר שלכם. זה לא הפנייה כי הגולש צריך ללחוץ, אבל זאת דומה.

לעשות הפנייה 301 – במקרה והחלטתם שאין מקום לדף הזה באתר, הפנו את המגיעים אליו אל דף אחר באתר תוך כדי שמירת כחות של הדף בעיני גוגל.

למחוק – כאשר אתם מוחקים דף מהאתר, לוקח זמן לגוגל לעכל את המחיקה והוא ימשיך להביא תנועה לדף, אך מכיון שהדף אינו נמצא, הגולש יראה שגיאה 404 או בעברית: "דף זה לא נמצא".

דף שגיאה 404 לא פוגע בקידום האתר, כך לפי גוגל, אבל הוא כן פוגע בלקוחות שעשויים לקבל את הרושם שהאתר אינו מתוחזק ואולי הוא נעזב על ידי בעליו והם יחששו מלפנות או לקנות. אם הגולש מגיע כמה פעמים לדף שגיאה 404 באתר, הוא ינטוש אותו במהרה ולא ירצה לחזור אליו.

דף שגיאה 404 של booking.com

זאת לא בושה למחוק תוכן ישן מהאתר, במיוחד אם התוכן הזה מונע ממך להתקדם הלאה. היפטרו מתכנים ישנים ולא רלוונטיים. שדרגו תכנים אחרים באתר, אמנם "ישנים" אבל עם פוטנציאל להמשיך ולהביא תנועה.

זכרו שגוגל אמנם מדרג דפים בודדים בתוצאות החיפוש, אבל בוחן את האתר כמכלול של כל הדפים. לכן, אתם צריכים לשמור שמכלול הדפים יהיה איכותי והפירוש הוא שצריך לחזור ולטפל בתוכן ישן.

למחוק דפים באתר צריכה להיות האפשרות האחרונה. נכון, שהאפשרויות לעדכון דף דורשות יותר משאבים, אבל לדעתי הן יותר עוזרות לקידום.

האם גם באתר שלכם הצטברו פוסטים / מאמרים ישנים? האם הם רלוונטיים / עדכניים / בעלי ערך? שתפו אותנו במה שאתם עומדים לעשות איתם: לא לגעת? לחדש? להציג הודעה מותאמת? או להפנות לתוכן אחר באתר? ואולי יש לכם רעיון אחר. כתבו כאן למטה בתגובות

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

5 comments

  1. פשוט מעולה!
    "שָׂרוּ"- הפקת בר מצווה בכותל ובמצדה

  2. זוהר אתה תמיד משתף עם הקוראים הרבה ידע ותורם לנו מאוד
    הטיפים שלך מאוד חשובים.
    תודה:)

  3. תודה רבה, מעניין מאוד!

  4. כרגיל, תוכן מדהים

  5. איילה בייטנר

    כתבה מעולה! תודה זוהר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן