style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

האם זה סוף עידן החלונות הקופצים?

גוגל הודיעה כי יפגעו הדירוגים בתוצאות החיפוש במובייל של אתרים אשר מציגים מודעות ביניים פולשניות או בקיצור חלונות קופצים הקרויים פופ-אפס או בקיצור Pop-Ups.

"pages where content is not easily accessible to a user on the transition from the mobile search results may not rank as highly" source

ובעברית בתרגום חופשי: "דפים שבהם התוכן אינו נגיש בקלות עבור משתמשים שהגיעו מדף תוצאות חיפוש גוגל במובייל לא יקבלו דירוג גבוה במיוחד."

כמובן שיש יוצאים מהכלל לחוק הזה ולא ברור עד כמה חמורה תהיה הענישה.

גוגל רואה עלייה מטאורית בשימוש במובייל

בשנים האחרונות, גוגל רואה עלייה בשימוש באינטרנט באמצעות מכשירים ניידים (מובייל, סמארטפון). עלייה גדולה בשימוש ב- YouTube ועליה גדולה בשימוש בחיפוש והיא בכלל לא מתעלמת מאותה מגמה.

על פי גוגל הגלישה מהמובייל כבר מגיעה לכדי 60% והנתון הזה רק עולה ועולה. מרבית המיילים נפתחים לראשונה במובייל, מרבית סרטי הוידאו נצפים באמצעות מכשיר נייד וגם יותר חיפושים נעשים בטלפון נייד מאשר מחשב שולחני.

לפני שנתיים, גוגל החלה לסמן אתרים המותאמים במובייל (סימון שעומד להיעלם לקראת סוף 2016, כך לפי גוגל) למי שחיפש במובייל. על אתר מותאם למובייל כתבתי כאן אבל אומר זאת בקיצור: אתר מותאם למובייל הוא אתר ש:

  • קל לקרוא אותו במכשיר הנייד,
  • אין צורך להגדיל את התצוגה,
  • האתר מתאים את הרוחב שלו לכול מכשיר ולכול רוחב מסך,
  • אין צורך ל"צבוט" את המסך, לא צריך לגלול ימינה ושמאלה – רק למטה ולמעלה.

אתרים שעונים על רשימה זאת של קריטריונים הם אתרים מותאמים לנייד.

במשך הזמן גוגל תוריד את הסימן "מותאם לנייד" שמופיע כעת בתוצאות החיפוש, אבל נושא ההתאמה לנייד נשאר מרכיב בנוסחת הדירוג של גוגל.

גוגל עוזרת ללקוחות להגיע לתוכן שהם חיפשו

המטרה של גוגל, מאז ומתמיד, היתה לספק את התוצאות הטובות ביותר האפשריות ללקוחות המחפשים. היא עושה זאת בחיפוש האורגני SEO והן בפרסום הממומן Google AdWords.

המכשיר הנייד, מובייל, מהווה אתגר הן לבעלי האתרים והן למפרסמים כמו גוגל. צריך לזכור שגוגל הוא מוביל התנועה העולמי לאתרים, יותר מכול פלטפורמה אחרת, אבל את הרווח שלו הוא עושה מפרסום. במילים אחרות, שירות החיפוש, שגוגל נותן, מאפשר לגוגל להציג מודעות בצד התוצאות האורגנית SEO וזה מקור הרווח של גוגל.

למה המכשיר הנייד מהווה אתגר? בגלל הרבה דברים וביניהם: גודל מסך, מהירויות תקשורת (תקשורת סלולרית או WiFi ולא תקשורת קווית), תפעול (אצבע ולא עכבר) ודברים אחרים הקשורים בהתנהגות הגולשים שפועלים אחרת בהחזיקם מובייל לעומת ישיבה מול מחשב שולחני.

מתברר לגוגל כי בעלי אתרים, בניסיון לתפוס מהר את תשומת ליבו של הלקוח הגולש במובייל, מפריעים לו, ללקוח, להגיע לתוכן האתר בהציגם חלונות קופצים המסתירים את תוכן הדף.

החל מינואר 2017, גוגל תראה בחלונות קופצים במובייל, חוויית משתמש לא טובה והמשמעות היא שהדירוג של אתר, שמציג חלונות קופצים או הודעות החוסמות את התוכן, יפגע.

הלקוח, שרוצה להגיע לתוכן הדף, צריך "להילחם" בחלונות הקופצים בין אם הם קופצים ישר בעת הכניסה לאתר, לאחר פרק זמן מסויים או בעקבות טריגר אחר שאינו לחיצה בעכבר של הגולש, למשל, הגעה לקטגוריה או מוצר מסוים.

זה מרגיז את כולנו, אבל אנחנו מוכנים, באיזה שהוא מקום, "לסבול" את החלונות הקופצים המסתירים את תוכן החינם שאנו מקבלים. הגולשים מבינים שהחינם הוא לא ממש חינם והתשלום עבור התוכן ניתן בחשיפה לפרסומות. זה לא אומר שאנחנו מקבלים זאת באהבה, להיפך הוא הנכון, אבל ניתן לומר שאנחנו הגולשים מקבלים זאת בהבנה.

הפופ אפ יכול להכיל טופס רישום לרשימת התפוצה, טופס רישום להורדת מדריך, קופון הנחה לרכישה בחנות וכמובן פרסומת. הגולשים מתרגזים, ובצדק, כי הם לא רואים את התוכן שהם ביקשו לראות כאשר הם לחצו על תוצאת החיפוש בדף תוצאות החיפוש של גוגל במובייל.

במחשב שולחני, החלונות הקופצים גם כן מטרידים / מפריעים אבל עדיין אפשר לראות את התוכן. במכשיר נייד בו המסך קטן ממילא, החלון הקופץ המסתיר את כול תוכן הדף או את רובו מהווה בעיה שאותה גוגל מקווה לפתור עם הכרזה זו שתיכנס לתוקף בינואר 2017.

אני יכול להבין את בעלי האתרים שמנסים לנצל כול הזדמנות לרשום את הלקוחות לרשימת תפוצה ולהכניס אותם לפאנל שמתחיל בהורדת "מדריך חינם", אבל גוגל חושבת אחרת.

הנה כמה דוגמאות על פי גוגל לחלונות קופצים שנמצאים בתווך בין הלקוח לתוכן שאותו הוא מחפש ואליו הוא רוצה להגיע כדי לקרוא, לראות או לצפות:

  • חלון קופץ המכסה את התוכן, בין אם החלון הקופץ הופעל עם כניסת המשתמש לדף או כאשר המשתמש עבר לדף אחר.
  • חלון קופץ המחייב את המשתמש לפעולה: לחיצה על "סגור חלון" או קישור, כדי להסיר את החלון הקופץ כדי שיוכל לצפות בתוכן הדף.
  • תבנית אתר המציגה בחלון הראשון above the fold תוכן הדומה לתוכן של חלון קופץ כמו הרשמה לניוזלטר, הורדת מדריך, כאשר תוכן הדף נמצא בחלון השני ואילך under the fold.

דוגמאות לחלונות קופים google-pop-ups-no-02
אתרים ישראלים שכנראה תהיה להם בעיה עם גוגל: את, כלכליסט, ערוץ 7, נענע10, ynet ו- בלוג התוכן של אנידור חקק.

pop-ups-not-google-friendly01 pop-ups-not-google-friendly02 pop-ups-not-google-friendly03

גוגל מספקת דוגמאות טובות של חלונות קופצים שלא ישפיעו על דירוג האתר:

  • הודעות על המסך שיש להם היבט חוקי כמו "מדיניות עוגיות" cookies או אישור צפייה מעל גיל מסויים.
  • חלונות קופצים של כניסה למערכת, הוספה לסל, כאלה תכנים שאינם מאונדקסים.
  • באנרים המשתמשים במידה מתקבלת על הדעת של שטח תצוגה והמשתמש יכול בקלות להיפתר מהן.

google-pop-ups-yes-01 google-pop-ups-yes-02

והנה דוגמאות טובות, לדעתי, של אתרים ישראליים: אינפומד, מבשלים, זאפ

pop-ups-yes-google-friendly01

סיכום

גוגל ממשיכה לשמור על חוויית משתמשים גבוהה באתרים אליהם היא מביאה תנועה ממנוע החיפוש שהוא מקור פרנסתה העיקרית. היא לא תיתן לאף אחד לקלקל לה את ההכנסות הגבוהות מפרסום.

אתרים שכול המודל הכלכלי שלהם בנוי על הכנסה מפרסומות מוצפים בפרסומת מכול עבר ולא רק בתוכן הדף אלא גם בחלונות קופצים. השימוש בהם על ידי בעלי אתרים מעיד שאכן החלונות הקופצים עושים את העבודה: מעלים את ההרשמה לרשימת התפוצה / מדריך חינם, גורמים ליותר חשיפות של פרסומת וליותר הקלקות אבל באיזה מחיר? המחיר של פגיעה בחוויית המשתמש אינו מתיישב עם ההגדרות של גוגל לגבי חוויית משתמש.

עדכון זה שיכנס לתוקף מיד לאחר החגים (בעולם הנוצרי) הוא רק אחד ממאות איתותים שגוגל נעזרת בהם כדי לדרג את האתר. סיגנלים הקשורים בתוכן הם עדיין חזקים דיים, כך שגם אם יש חלונות קופצים והודעות שמסתירות את כול התוכן באתר, לא בטוח שדירוג האתר בתוצאות החיפוש של גוגל יפגע.

מצפה לתגובות שלך כאן למטה.

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן