style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

Google Tag Manager חמש סיבות למה כדאי לעשות בו שימוש

יש משפט שאומר: "אי-אפשר לרצות את כול האנשים, כול הזמן" אבל כאשר זה נוגע למנהל התגים של Google זה בכלל לא נכון. גוגל מספקת פתרון טוב מאוד לניהול תגים שבעלי אתרים ומשווקים יכולים להפיק ממנו תועלת רבה.

למה?

כדי להבין את היתרונות של מנהל התגים של גוגל, להבין מה הוא מספק וכיצד הוא יעזור לכול אחד ואחד מכם, עליכם להבין תחילה מהו תג.

מהו תג?

תג הוא קוד, בדרך כלל JavaScript, הנמצא בכל אחד מדפי האתר. זה לא קוד שנוצר על ידי מערכת ניהול האתר כמו וורדפרס, אלא קוד שמספק צד שלישי למשל: גוגל, פייסבוק ושירותי ענן רבים אחרים באינטרנט.

אתם לא צריכים להבין JavaScript כדי להטמיע את התג באתר שלכם. כול מה שאתם מתבקשים לעשות, זה לעשות "העתק ו- הדבק" פשוט ביותר מהפלטפורמה של צד שלישי (גוגל, פייסבוק, אחרים) אל האתר שלכם וזהו!

התג שמקורו בצד שלישי המוטמע באתר שלכם, הוא למעשה הקשר שבין האתר שלכם לשירות בענן ולכן כל חברה תסביר לכם בפירוט איך להטמיע את התג באתר שלכם. יש קודים שצריך להטמיע ישירות בקוד האתר ויש קודים אותם מטמיעים באמצעות תוסף (פלאגאין), לדוגמה: את הקוד של גוגל אנליטיקס ניתן להטמיע בקוד או כחלק מהגדרות התבנית או באמצעות תוסף, למשל התוסף של Yoast – כול אחד בוחר את הדרך הנוחה עבורו.

הפיקסל של פייסבוק
הפיסקל (קוד) של פייסבוק ואופן הטמעתו באתר

תגים נפוצים

התג הנפוץ ביותר הוא התג של Google Analytics. זוהי פיסת קוד Javascript של חברת גוגל אותו יש להטמיע באתר כדי לקבל נתונים בפועל על התנועה שהגיעה לאתר ומה הגולשים עשו באתר שלכם.

עוד תג של גוגל, אבל של כלי אחר, הוא התג של Google AdWords. למערכת הפרסום של גוגל יש 2 תגים: תג המרה ו- תג שיווק מחדש.

תג נפוץ נוסף הוא של פייסבוק. פייסבוק בחרה לקרוא לתג שלה בשם פיקסל Pixel. זה לא צריך לבלבל אתכם. תג = פיקסל. הטמעת הפיקסל של פייסבוק באתר תאפשר לכם לבנות קהלים ולעקוב אחרי המרות לשימוש בפרסום שלכם בפייסבוק.

תגים נמצאים בכל מקום באינטרנט. להלן רשימה חלקית של שירותים בענן (צד שלישי) שמספקים תגים אותם אתם מתבקשים להטמיע באתר לצורך הפעלתם וביניהם: ClickTale, Hotjar, Perfect Audience,  Crazy Egg וכמובן LinkedIn, Twitter וגם Microsoft Bing ועוד עשרות פלטפורמות נתמכות אחרות.

סוגי תגים ב- GTM
סוגי תגים נתמכים ב- Google Tag Manager

ברשימה המכובדת הזאת של תגים הנתמכים על ידי מנהל התגים של גוגל חסר שמה של פלטפורמה עיקרית שקוראים לה? נכון, ניחשתם נכונה: facebook . אבל אל דאגה. את הפיסקל של פייסבוק תוכלו להטמיע בקלות במנהל התגים של גוגל, רק שלא תמצאו איזכור לשם פייסבוק.

מה עושים קטעי הקוד האלה שנקראים תגים?

כאשר מישהו מציג דף מהאתר שלכם, התג, הנמצא כחלק מהדף, מופעל ומעביר נתונים לפלטפורמה שיצרה אותו.

ניקח לדוגמה את התג של גוגל אנליטיקס. התג נמצא בכול אחד מדפי האתר שלכם. ברגע שמישהו גולש אליכם וצופה בדף מהאתר שלכם, התג (הקוד) מופעל ושולח נתונים לגוגל אנליטיקס.

כשאתם, בתור מנהלי האתר, נכנסים לגוגל אנליטיקס אתם יכולים לראות פרטים על הקהל שלכם: דפדפן בשימוש (כרום, אינטרנט אקספלורר, פיירפוקס, ספארי ואחרים), מיקום גיאוגרפי (ישראל, ארה"ב, בלגיה ומדינות אחרת), שפת ממשק דפדפן (עברית, אנגלית, ספרדית, רוסית ושפות אחרות), מכשיר בשימוש (מחשב שולחני, טאבלט, מובייל).

הקוד של גוגל אנליטיקס המוטמע באתר שלכם מאפשר לכם גם לראות מהיכן הגיעו הגולשים (גוגל אורגני, גוגל ממומן, רשתות חברתיות ועוד ערוצי שיווק), להיכן הם הגיעו באתר (איזה דף), איזה דפים הם ביקרו באתר, כמה זמן שהו בכל דף ועוד נתונים.

הקוד של ClickTale הוא המחשה ויזואלית של מעשי הגולשים באתר שלכם: איך הם מזיזים את העכבר ולאן הם מסתכלים (זה בדרך כלל הולך ביחד), היכן הם מתמקדים בדף ועל מה הם מדלגים.

בעזרת התג של ClickTale תוכלו ממש לראות איך הגולשים מנווטים באתר שלכם, על מה הם לוחצים ולא רק בזמן אמת. תוכלו לצפות בהקלטה של הלקוח באתר שלכם שוב ושוב כדי לנסות ולהבין מה הניע אותו באתר שלכם.

גם לשירותים אחרים של גוגל יש תגים כמו התג של Google AdWords הנקרא תג המרה שתפקידו לשלוח נתונים במידה ונעשה המרה כמו פנייה מטופס שמשמעותה הגעה לדף "תודה שפנית", שיחת טלפון או רכישה באתר שפירושה הגעה לדף "תודה שרכשת".

התג (הפיקסל) של פייסבוק המוטמע באתר שלכם מאפשר לכם לבנות קהלים ולעקוב אחרי המרות כדי שתוכלו לכוון את הפרסומת שלכם בפייסבוק לקהל שביקר אצלכם באתר, זה שיווק מחדש, וגם כדי שתוכלו לעקוב אחרי המרות שהגיעו מתנועה שמקורה בפייסבוק.

קהלים בפייסבוק
קהלים בפייסבוק

הדוגמאות שלעיל מראות כיצד תגים יכולים להיות שימושיים עבור:

  • ניתוח תנועה,
  • מעקב המרות,
  • בניית קהלים עבור פלטפורמות פרסום לכל מי שביקר באתר (שיווק מחדש remarketing),

מי צריך תגים?

"אי-אפשר לנהל מה שאי-אפשר למדוד"

אני בטוח של- 99% מכם יש תג של גוגל אנליטיקס באתר שלכם והסיבות לכך טובות: אתם רוצים לדעת פרטים על הגולשים באתר שלכם: מאיזה ערוצי מדיה הם הגיעו לאתר שלכם, מה הם עשו (באיזה דפים גלשו, כמה זמן שהו) ומהם המאפיינים שלהם (מכשיר, מיקום גיאוגרפי) וכמה המרות היו (מילוי טפסי צור קשר, רכישות).

במהלך חייו של האתר שלכם, הוספתם שירותים נוספים של גורמים חיצוניים ואני לא מדבר על פלאגינים שהתקנתם באתר שלכם, אני מדבר על שירותים חיצוניים.

יותר ויותר שירותים לבעלי אתרים ניתנים בענן. למשל, אתם רוצים שירות באתר שלכם שיאפשר ללקוחות הגולשים במכשיר נייד (מובייל) לצלצל אליכם בלחיצה או למלא טופס.

מספר חברות נותנות את השירות הזה וביניהם vCita, Message Mate וחברות אחרות. כדי שהקסם יקרה, עליכם להטמיע את הקוד שמספקות החברות אצלכם באתר.

אתם רוצים שכאשר הלקוחות שוהים באתר שלהם, תקפוץ לפניהם חלונית הודעה שתעודד אותם להרשם או להשאיר פרטים. מספר חברות נותנות שירותים שכאלה וביניהן: poptin הישראלית, MailMunch ועוד הרבה חברות אחרות.

כדי שהקסם יעבוד אתם מתבקשים להתקין תג של אותה חברה באתר שלכם. כול חברה והקוד שלה.

אבל הנה הבעיה:

הטמעה של תגים אלה הוא תהליך טכני המחייב הוספת קטעי קוד לדף אינטרנט. נכון שזה רק "העתק והדבק" אבל לא כול בעלי האתרים והמשווקים באינטרנט הם גם מפתחי אתרים ואני לא מצפה מהם לגלות התמצאות בנבכי הקוד של מערכת הניהול.

ניהול תגים הופך להיות בעייתי עקב מספרם ההולך וגדל. בכול פעם שאתם רוצים להוסיף פונקציונאליות לאתר שלכם, אתם מוסיפים עוד תג ועוד תג ועכשיו האתר "מפוצץ" בתגים.

אבל יש עוד בעיה.

יש חברות שדורשות שתטמיעו את התג בכותרת הדף Head של קוד HTML ויש שמבקשות שתטמיעו את הקוד בחלקו התחתון של הדף הידוע בשמו Footer ויש כאלה שמבקשים שתטמיעו אותו ב- Body.

לפעמים הטמעה של קוד לא נדרשת בכול אחד מדפי האתר. לדוגמה, אתם עושים שימוש בשירות בענן של שאלונים באתר. אני יכול להניח שיש מספר דפים ספורים באתר שלכם המכילים שאלונים, נכון? אין טעם להפעיל את הקוד בדף באתר שאין בו שאלון, נכון?

ומה קורה כאשר הפסקתם לעשות שימוש בקוד מסויים שבעבר הטמעתם באתר? אצל הרבה לקוחות שפונים אלי כדי שאעזור להם לשפר את מהירות טעינת האתר אני מוצא שאריות של קטעי קוד שפעם עשו בהם שימוש וכבר הרבה זמן שלא. הימצאותם של קטעי קוד כאלה, לא רק שלא מועילה אלא היא מאיטה את מהירות האתר, פוגעת בחוויית המשתמש ויש לזה גם השלכות על הקידום האורגני SEO.

ניהול תגים קל יותר באמצעות Google Tag Manager

זה המקום שבו מנהל תג נכנס לתמונה. הוא משמש ככלי למשווקים עם מעט ניסיון טכני או ללא ניסיון טכני בכלל ומאפשר להם לעבוד בקלות עם תגים (קטעי קוד) כדי לאסוף את הנתונים שהם צריכים.

כיצד פועל מנהל תגים?

כדי שהשירות בענן, אליו נרשמתם, יעבוד, אתם מתבקשים להתקין תג של אותה חברה באתר שלכם. כול חברה והקוד שלה. זה לא רק אתגר טכני להתקין את התג אלא גם אתגר ניהולי לנהל את אוסף התגים אצלכם באתר.

כל עוד יש לכם תג אחד או שניים באתר, למשל תג של גוגל אנליטיקס ותג של פייסבוק, אין בעיה, אבל ככול שאתם עושים שימוש ביותר שירותים הניתנים בענן, אתם מגדילים את מספר התגים המותקנים באתר וזאת הופכת להיות בעיה של שליטה.

באתר וורדפרס המופעל עם תבנית, למשל, אפשר להתקין קוד של תג במספר מקומות:

בתבנית  – ממש כמו שניתן להוסיף קוד CSS, כן אפשר להטמיע קוד ב- Header או ב- Footer,

בקבצי php של התבנית – אפשר להתקין את הקוד כחלק מקובץ header.php או footer.php – מומלץ למי שיודע מה הוא עושה ויודע מה לעשות אם יש בעיה באתר, למשל האתר לא עולה.

הפיזור של התגים, המותקנים במקומות שונים, מקשה על ניהולם כאשר צריך: לעדכן את התג כדי להוסיף לו יכולות חדשות או להסירו.

מנהל התגים מבחינה זו מספק מקום אחד, חיצוני לאתר, בו ניתן ליצור, לערוך ולנהל את התגים.

כמובן, כדי שמנהל התגים יעבוד צריך להתקין תג באתר, שהוא מעין תג מכולה, תג שבתוכו נמצאים כל שאר התגים. המשמעות היא שבאתר מתקינים תג אחד של מנהל התגים וכל שאר התגים מותקנים במנהל התגים שנמצא מחוץ לאתר.

היתרון בשימוש מנהל התגים בהקשר הזה ברורים:

לא צריך להתקין תגים באתר עם כל המשתמע מכך. אם אין לכם ידע טכני ועד כה נעזרתם במפתח האתר להתקנת הקוד, אז מעכשיו אין בו צורך.

אבל מנהל התגים יכול לעשות עוד הרבה מעבר לכך עבורכם.

זוכרים שתג מופעל בדף שלכם מכיון שהוא חלק מהדף. מה שמפעיל כל תג (קוד) בדף שלכם הוא אירוע טעינת דף. ומה אם אתם לא רוצים שבדף או דפים מסויים יטען הקוד. אומר זאת כך: מה קורה אם יש דף או דפים מסויימים שבהם תרצו שהקוד יופעל ובשאר הדפים לא יופעל?

ובכן, זה המקום בו באמת תוכלו לנצל את היתרון של מנהל התגים של גוגל. באמצעות מנהל התגים תוכלו לקבוע את ההדק (trigger), את האירוע שיפעיל את התג: טעינת דף, לחיצה על קישור, לחיצה על לחצן ואפילו טריגר זמן שיפעיל את התג בזמן שנקבע מרגע טעינת הדף.

הערה: חברת poptin מייצרת מערכת ליצירת ווידג'טים ופופאפים (Pop Ups) מתקדמים לשיפור יחס ההמרה באתר אותם ניתן לתזמן. ניתן לקבוע כי חלונית מסויימת תקפוץ בדף מסויים, זהו טריגר אחד, לאחר 32 שניות שהלקוח שהה בדף, טריגר שני.

טריגר לחיצה על לחצן, זה ברור. למשל, כאשר לוחצים על לחצן "הוסף לסל" מופעל תג, אבל אפשר יותר מזה: ניתן להגדיר תגים גם עם משתנים כדי לאסוף מידע ספציפי יותר. למשל, אם היתה לחיצה על לחצן "הוסף לסל" של מוצר שמחירו מעל 100 שקל, רק אז יופעל תג.

סוגי טריגרים, מנהל התגים של גוגל
סוגי טריגרים במנהל התגים של גוגל

יצירה של תג, גם לא של גוגל, נעשית בלחיצת לחצן. מנהל התגים של גוגל תומך בעשרות שירותי ענן, כך שניתן ליצור תג במהירות ובקלות, יש רק לבחור את השרות המתאים: ClickTale, Hotjar, Perfect Audience, Optimize, Criteo, Mouseflow ועוד עשרות אחרים.

ואולי הדבר החשוב מכול במנהל התגים, שהוא מאפשר למשתמשים לבדוק את הקוד לפני שהוא מופעל. האפשרות לבדיקת הקוד מתאפשר מכיון שהקוד לא נמצא פיזית באתר, הוא נמצא במנהל התגים ולכן כדי לבדוק אותו לא צריך להפעיל את הדף. את התג ניתן "לירות" ממנהל התגים ולבדוק האם הקריאה מתקבלת בשירות הענן אליו שייך הקוד בין אם זה גוגל אנליטיקס, פייסבוק או כל פלטפורמה אחרת אליה אתם מנויים.

זהו צעד גדול לקראת הימנעות כאבי ראש בהמשך הדרך.

מנהל התגים של גוגל GTM – Google Tag Manager אינו לבד. בין מערכות מנהלי תגים TMS – Tag Management Systems ניתן להזכיר גם את  Tealium, Adobe, Ensighten, Qubit

מי נהנה מקיומו של מנהל התגים של גוגל?

מנהל התגים של גוגל הוא כלי שימושי ביותר ועונה על הציפיות והצרכים של מגוון רחב של צרכנים וביניהם:

לקוחות

כן, הלקוח תמיד חשוב, תאמינו או לא, הלקוחות הם הראשונים ליהנות כאשר אתם מתחילים להשתמש במערכת ניהול תג ויש כמה סיבות לכך.

סיבה אחת היא היכולת לשמור על מעקב טוב יותר אחר תגים, כולל תגים של צד שלישי. ניתן להסיר בקלות את אלה שאינם נחוצים וניתן לעדכן בקלות את התגים הקיימים.

סיבה שנייה: ללא מנהל תגים, ייתכן שהאתר שלכם נתקל בבעיות ביצועים. ככול שאתם עושים שימוש ביותר תגים, יש יותר קריאות לשרת. המשמעות היא: האטה במהירות טעינת האתר, פגיעה בחוויית המשתמש, אחוזי נטישה גבוהים יותר ואחוזי המרה נמוכים יותר.

מחקרים מראים כי:

  • 40% מהגולשים נוטים לנטוש את האתר אם לוקח לאתר להיטען יותר מ- 3 שניות!
  • 60% מהקונים באינטרנט לא יחזרו לאתר אם הניסיון הראשון שלהם הוא רע

מערכת ניהול תגים מטפלת בבעיה זו היטב. הודות לתגי מכולה, דפים יכולים להיטען הרבה יותר מהר מפני שיש פחות בקשות הנשלחות לשרתים שונים.

הקוד של Google Tag Manager הוא קוד א-סינכרוני. המשמעות היא שהוא אינו מעכב את הטעינה של רכיבים אחרים.

צוות הפיתוח

כאמור, התגים הם בעצם קוד JavaScript עם פונקציה שיווקית ספציפית. ללא מנהל תגים, הנטל של הצבת תגים אלה במקום שבו הם צריכים להיות, נופל על אנשי הפיתוח של האתר. בכול פעם שצריך להוסיף תג בגלל מסע שיווק חדש או דף נחיתה חדש, מתכנת או מפתח האתר צריך להיות מעורב, דבר האורך זמן ודורש תיאום.

הטמעת מנהל התגים של גוגל מייעלת את התהליך באופן משמעותי, ואפילו אם מפתח האתר צריך להיות מעורב מעת לעת, התכונות המובנות של מנהל תגים כמו תבניות, משתנים קבועים מראש ותצוגות מקדימות, עושים את העבודה שלהם הרבה יותר קלה.

מנהלי שיווק ומכירות

מנהל התגים לא מיועד לעבודה עבור מנהלי המכירות והשיווק, אבל הם ישמחו מהשיפורים שהוא מביא.

ראשית, מנהל תגים מתוכנן להשתלב בצורה חלקה עם ניתוח נתונים ופלטפורמות לניהול נתונים, ובכך להקל על פילוח מהיר של קהלים למסעות פרסום ממוקדים יותר, לעקוב אחר המרות ולנתח טוב יותר את ההחזר על ההשקעה ROI של השיווק.

היכולת לעדכן במהירות ולהוסיף תגים גם עושה חיים קלים לשיווק ומכירות ביכולת לבנות תהליכים זריזים יותר.

סיכום

אני לא יכול לתאר לעצמי שיש משווקים שאינם עושים שימוש בכלי גוגל: Google Analytics, Google Optimize וכמובן Google Tag Manager כדי לעמוד באתגרים השיווקים באינטרנט.

כלים אלה עוזרים לקבל תובנות על הלקוחות, להבין מה מניע אותם, להבין את התנהגותם ואז לגבש החלטות ולהוביל שינויים באתר.

מערכות ניהול תגים הופכות לכלי עיקרי של המשווק המודרני.

ועכשיו תורכם

האם אתם עובדים עם מנהל התגים של גוגל? אם לא, האם המאמר הזה עזר לכם לקבל החלטה? שתפו אותנו. אם כבר אתם עובדים עם מנהל התגים מזה זמן, שתפו אותנו בתובנות שלכם מהכלי.

האם אתם מרגישים שאתם צריכים עזרה? שלחו לי מייל או הודעה שלח הודעה באמצעות ווטצאפ

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

One comment

  1. הי, תודה על המידע החשוב.
    אני בתחילת דרכי עם עסק חדש, דף נחיתה חדש, וכל העולם הזה מעניין מטירוף אך מאתגר לא פחות.
    לגבי הוספת תגים לדף הנחיתה שלי- יש לי בדף 3 גלריות שונות, שכל אחת למעשה מציגה מוצר שונה.
    הוספתי תיוג לקליקים ב- Google tag manager, תיוג אחד לצפיה כללית בדף (page view) ותיוק להקלקות אבל חשוב לי לבחון על איזו גלריה ספציפית הקליקו.. איפה אני מגדירה את זה?

    תודה מראש, כרמית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן