style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

נגישות אתרי אינטרנט, טעויות נפוצות

עושה רושם שנושא נגישות אתרים הופך להיות הנושא החם של עולם הדיגיטל. ההתמקדות בנגישות בעבודה שלכם באינטרנט בין אם אתם מפתחי אתרים, מעצבים, מנהלי דיגיטל היא כדי לוודא שאתם לא משאירים אף אחד מאחור.

בשנים האחרונות, הנגישות מקבלת יותר ויותר תשומת לב. אני יכול להעיד שכבר בשנת 2004 איגוד האינטרנט הישראלי בשיתוף מיקרוסופט ישראל יזמו את הוצאתו לאור של ספר בהיקף של 250 עמודים בנושא הנגשת אתרים. הספר יצא בהוצאת הוד-עמי ואני שימשתי בתור יועץ מקצועי.

נגישות אתרים באינטרנט

כל חברות הדיגיטל הגדולות בעולם: מיקרוסופט, אפל, גוגל, פייסבוק, טוויטר ועוד, ממקדות את מאמציהם בנושא הנגישות כחלק מתהליך תכנון כוללני להרחיב את קהלי היעד שלהם. זה אומר שנושא הנגישות הופך להיות חלק מובנה ובלתי נפרד מתהליך תכנון המוצרים והשירותים שלהם.

פייסבוק, ענקית הרשתות החברתיות, מנהלת פרויקט שמטרתו לספק שירותי אינטרנט דרך החלל לאזורים נידחים בעולם ביבשת אפריקה שמדרום למדבר סהרה. בפרויקט הזה היה מעורב לוויין עמוס 6 הישראלי שלצערנו נהרס כליל על כן השיגור יומיים לפני שיגורו המתוכנן. אבל פייסבוק לא אמרה נואש והיא מחפשת פתרונות אחרים.

גוגל עומדת במלואה ותומכת בנושא נגישות ופתחה אתר בו כולם יכולים למצוא מענה לנושא הנגישות בכלי גוגל השונים: מפתחי אתרים, בעלי אתרים, גולשים וכן התייחסות לכול כלי וכלי של גוגל מבחינת נגישות.

בידקו את ידיעותכם בנושא נגישות אתרים 1

נגישות אתרים באינטרנט – לעשות נכון בפעם הראשונה

נגישות היא הדבר הגדול הבא אחרי הגלים של: מהירות אתר, רספונסיביות ואתר מאובטח. עושה רושם שאנשים המעורבים בפיתוח באינטרנט מתחילים להבין כי הנגישות היא חלק מובנה של תהליך הפיתוח של כל תוסף או תבנית ויש לכך סיבות:

סיבה מספר אחת, במספר הולך וגדל של מדינות, אתרי אינטרנט צריכים להיות נגישים על פי חוק וכך גם בישראל החל מה- 25 לאוקטובר 2017. הנגישות כוללת לא רק אתרים ממשלתיים ושירותים ציבוריים, אלא אתרים של עסקים, חברות וארגונים ולמעשה, כמעט כול אתר.

הסיבה השנייה: לעשות נכון בפעם הראשונה. ברור לכולם שהעולם צועד לעבר נגישות, אז למה לא לפתח נגישות מהתחלה? זה ברור וידוע שפעולת הנגשה לאחר שפותח מוצר ללא נגישות יעלה יותר. ישנה מחשבה, מוטעית, שפיתוח כולל נגישות, יעלה יותר וימשך יותר זמן, אבל יש כבר מספיק ניסיון כדי להראות שאין זה כך, זה מיתוס. התייחסות לנגישות במהלך הפיתוח נחשב כדרך התנהלות טובה.

נגישות אתרים, וורדפרס

בעולם של מפתחי האתרים והתוספים לוורדפרס, הנגישות עדיין נתפסת כמשהו שניתן להוסיף בשלב מאוחר יותר בתהליך הפיתוח. זה תהליך לא יעיל, כמובן, וגם יקר בסופו של ענין.

נכון ל- ספטמבר 2017, יש רק 3 תבניות התומכות ב- rtl וגם ב- accessability והן: Icelander, Polyclinic ו- Monument Valley. התבנית הנפוצה ביותר Avada לא מונגשת, התוסף WooCommerce אינו מונגש, אבל לחברת WooCommerce יש תבנית בשם StoreFront שהיא כן מונגשת וגם RTL.

גם וורדפרס משתפרת. בשלוש השנים האחרונות, מספר גדול של תיקונים הנוגעים לנגישות נכנסו לקוד הבסיס של המערכת. וורדפרס שיפרה מאוד את הנגישות והקימה לצורך כך צוות פעולה בשם Make WordPress Accessible, יש פגישות שבועיות ויש גם ערוץ סרטוני וידאו בנושא נגישות.

עבודה רבה יש לצוותי הנגישות כי במקור וורדפרס לא תוכנן עם נגישות ולכן יש הרבה בעיות בדרך, שחלקן בעיות שנוצרות בגלל שנותנים פתרון בחלק אחד, עושים בעיה בחלק אחר, אבל המגמה ברורה והיא מגמה של שיפור.

הנגשת אתרים – טעויות נפוצות

הטעות הנפוצה היא להתחיל פרויקט של הקמת אתר, יצירת אפליקציה או כול נכס דיגיטלי אחר ללא הבניית נגישות עוד בשלבי הפיתוח המוקדמים. אחר כך, אחרי שיש מוצר תוכנה, אתר או אפליקציה, לתקן אותו כך שיעמוד בכללי הנגישות יעלה הרבה מאוד כסף, ייקח הרבה זמן ויגרום ל"צרות" רבות ללקוחות הקיימים. אז למה לא לתכנן מהתחלה עם נגישות?

עולם פיתוח אתרים צועד לכיוון תקינה מלאה, לא רק של HTML אלא גם של נתונים מובנים schema ועכשיו גם נגישות. לכן, כאשר אתם מחפשים תבנית או תוסף לאתר שלכם אתם צריכים גם לחפש עמידה בתקני נגישות WCAG 2.0 אחרת אתם תשלמו על זה בשלב כזה או אחר.

צריך להבין שבנגישות אתרים יש 0 או 1, או שהאתר שלך מונגש או שהאתר שלך אינו מונגש. נקודה. לכן, הנגישות נוגעת בכול אחד מחלקי האתר, בין אם הוא חוזר על עצמו או שיש לו רק מופע אחד באתר.

בעלי עסקים חושבים, בטעות, שאם האתר שלהם מונגש על ידי איש פיתוח אז האתר מונגש וזה ממש לא נכון. חלק גדול מנושא הנגישות אינו קשור לתשתיות האתר אלא לתכנים באתר, כך שיכול לקרות מצב בו האתר מונגש אבל אם דקה אחרי זה שהפרויקט הסתיים, מוזן באתר תוכן שאינו מונגש, אז האתר כולו הופך להיות לא-מונגש. שימו לב!

לדוגמה: יכול להיות שהאתר כולו מונגש ועבר את הבדיקה במלואה ומורשה נגישות אישור שהאתר עומד בתקן. אם תוטמע תמונה חדשה באתר שאינה מונגשת, אז האתר לא מונגש. אם יתפרסם מאמר אחד ללא כותרת אז האתר לא מונגש, כלומר, גם לאחר שהאתר הונגש צריך לשים לב ולבדוק מעת לעת.

הנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות

נגישות, עצות לבעלי אתרים

נניח שאני בעל אתר ורוצה לשפר את הנגישות של האתר שלי. מה הדבר הראשון או הכי חשוב שאני צריך לעשות?

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לראות איך האתר נראה בדפדפן שהוא טקסט בלבד. זה מזכיר את אופן עבודתם של הדפדפנים לפני שנים רבות, עת האינטרנט היתה איטית מאוד ולכן היה נהוג לבטל את הצגת התמונות כדי להאיץ את טעינת האתר.

דפדפני טקסט בלבד לא רק שמשמשים לגלוש באינטרנט במהירות גדולה מידי, אלא גם משמשים אנשים בעלי מוגבלויות כמו ראיה הנזקקים לתוכנת הקראה.

מפתחי אתרים יוכלו גם הם לתועלת משימוש בדפדפן טקסט בלבד כי הם יבינו איך הזחלן של גוגל קורא את האתר, הם יראו את המרכיבים של הדף ואת סדר הופעתם. גוגל במידה רבה עיוור.

דפדפן הטקסט הותיק והמוביל נקרא Lynx ושווה להכיר אותו.

הדבר השני, נסו לנווט באתר ללא עכבר, עם מקלדת בלבד. אני בטוח שלחלקכם זאת תהיה התנסות ראשונה לעבוד בלי עכבר אלא לעשות את כול הניווט עם המקלדת: חיצים, מקש TAB, מקש Enter ומקשים נוספים כמו End, Home וגם Alt, Shift ויש עוד. מתברר שזאת משימה לא קלה למי שרגיל לנווט באמצעות עכבר.

שימוש בתוכנות לבדיקת נגישות. יש כאלה תוכנות וגם תוספים לדפדפן הבודקים, מעירים וגם מאירים לגבי אי-עמידה בתקן. אחד התוספים הפופולארים לכרום נקרא aXe .

באתר נגיש תמצאו רשימה ארוכה של כלי לבדיקת נגישות איתם תוכלו לבדוק עד כמה האתר שלכם נגיש.

מה אתם יודעים על נגישות אתרים – שאלון

הדבר השלישי, בקשו מאנשים בעלי מוגבלויות שיש להם ניסיון בגלישה באינטרנט והם נעזרים בקוראי מסך ובקיאים בגלישה באינטרנט שיפעלו על האתר שלכם. הם יגלו לכם מהר מאוד דברים שאפילו לא העליתם בדעתכם שמפריעים לבעלי מוגבלויות לגלוש באתר שלכם.

הדבר הרביעי, בקשו חוות דעת ממומחה נגישות שיעבור על האתר שלכם ויבדוק עד כמה הוא נגיש. יש דברים שגם התוכנה המשוכללת ביותר לא יודעת לבדוק. יש פה ענין של ניסיון רב ולדעת על מה להסתכל.

סיכום

חוק הנגישות בישראל נכנס לתוקף ב- 25 לאוקטובר 2017 לאחר דחיות, תיקונים ועדכונים מאוד מהותיים, אבל, גם אם יש לכם פטור מהנגשת האתר שלכם, טוב תעשו, אם תעשו את מה שאתם יכולים כדי להנגשי עד כמה שניתן את האתר שלכם – זה בסופו של דבר יהיה לטובתכם: לא רק שתגדילו את החשיפה שלכם לקהלים, תגדילו מכירות אלא גם בטווח הארוך אתם תחסכו הרבה כסף וזמן.

אם אתם פטורים / לא-חייבים על פי חוק להנגיש את האתר שלכם, האם עשיתם משהו כדי שהאתר שלכם יהיה מונגש ולו בקצת? שתפו אותנו כאן בתגובות מטה

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן