style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

חיפוש או רשת חברתית, גוגל או פייסבוק

גול או פייסבוק - מי ישלוט בחיפוש?פייסבוק כבר מזמן אינה רק רשת חברתית, היא גם: מנוע חיפוש, אתר המלצות, אתר קניות, אתר בו אתה מנהל את הזהות הדיגיטלית שלך והרשימה הולכת וגדלה.

במחקר שפורסם לאחרונה נמצא כי 3/4 מבעלי עסקים מאמינים כי הרשת החברתית יותר יעילה מפרסום ממומן במנועי החיפוש. רק 15% ציינו כי קידום אורגני היא האסטרטגיה המועדפת על ידם.

במחקר דומה שנערך בהשתתפות 500 בעלי עסקים קטנים ובינוניים, נמצא כי למעלה ממחצית מהנשאלים מעדיפים את הרשת החברתית על פני מדיות פרסום אחרות באינטרנט בגלל יחס עלות/תועלת ובגלל קלות השימוש.

האם נתונים אלה מצביעים על סיומו של עידן מנועי החיפוש או שמה זהו רק טרנד. זה מאוד cool לומר: "יש לי דף אוהדים בפייסבוק", וגם "יש לי 4,000 חברים בפרופיל האישי" וגם "ראית את האפליקציה החדשה שלנו בפייס". זה נשמע ממש מגניב, השאלה היא האם זה באמת עושה את העבודה?

אי אפשר להתעלם מהפלטפורמה הנקראת פייסבוק

להיות ראשון בגוגל זה תהליך שאורך זמן – לפעמים כמה חודשים ולפעמים שנים, תלוי מול מי אתה מתחרה. בפייסבוק אתה לא מתחרה אם אף אחד. אין פה ענין של דירוג, אין לך מתחרים.

אם למעלה מ- 800 מיליון משתמשים, 50% מהם נכנסים לפייסבוק כל יום (הנתונים לפי פייסבוק http://on.fb.me/qMHbbg ונכונים לחודש ספטמבר 2011), קשה לבעלי עסקים ומהצד השני למשווקים באינטרנט להתעלם מקיומה של הרשת. יצרנים, משווקים, מוכרים ובאופן כללי כל מי שיש לו משהו למכור – אינו יכול להתעלם מפייסבוק ולכן הם מחפשים דרכים לשווק, להשפיע וגם למכור בפייסבוק.

לפי מחקר שבוצע על ידי חברת forrester הנוכחות בפייסבוק של כל מי שיש לו משהו למכור היא בעיקר לצרכי מיתוג ומודעות, לא מכירות. אני מאמין כי הכח האמיתי של פייסבוק, מנקודת מבט של מכירה, היא היכולת לספק עוד נקודת מגע עם הלקוח בתהליך הקנייה.

תאר לך לקוחה שנמצאת בחודש התשיעי להריונה. סביר להניח שהיא מחפשת מוצרים שונים: מיטה, עגלה ופריטים דומים. נניח גם שהיא גולשת בפורטל יולדת http://bit.ly/nKk1n7 ושם רואה באנר על עגלת לתינוק של חברת בולגרינה. לא כל היום היא נמצאת הפורטל, אם כי זמן רב. בשלב כלשהו היא עוברת לפייסבוק, שם היא קוראת סטטוס שנוצר בדף אוהדים "נשים בהריון" כי היא עשתה לו לייק ואולי היא גם רואה פרסומת בפייסבוק על עגלת בולגרינה. בערב היא מתייעצת עם בן זוגה. למחרת בוקר, הזוג הצעיר, נכנס לגולל ומחפש "עגלת בולגרינה", עוברים בין האתרים השונים… וכך עד לקנייה. פייסבוק היה רק שלב אחד בתהליך הקנייה. גם הבאנר, גוגל ואולי גם פרסום offline אם אחד מבני הזוג ראה מודעה בעיתון או פרסום בטלוויזיה היו שלבים בדרך, בדרך אל הקנייה.

גם גוגל וגם פייסבוק מנסים להשתלט כמה שיותר על חיינו הדיגיטלים והם מרכיבים את סל השירותים, בין על ידי פיתוח עצמי או על ידי רכישת חברות, דבר המקובל בתחום. לאחרונה, גוגל שיחררה את הניסיון השלישי או הרביעי שלה לרשתות חברתיות Google +1 ואין לי ספק שפייסבוק+מיקרוסופט יציגו מנוע חיפוש חכם יותר בתוך פייסבוק – כך שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

לסיכום

כנראה פייסבוק אינה צינור התנועה העיקרי לאתר שלך ובהתאם חלקה ברווח, אבל הנוכחות בפייסבוק משפיעה על הדרך בה אנחנו קונים וצורכים מידע אודות מוצרים אותם אנחנו עומדים לרכוש.

לעומת פייסבוק, לקוח שמחפש את מוצר או שרות מראה את הנכונות שלו לצרוך מידע או מוצר, אולי הרבה יותר מכל מדיה אחרת: פורומים, אתרי מאמרים, בלוגים או וידאו.

מקור הרווח נמצא בשילוב הערוצים on-line ו- off-line כמו שהרבה חברות עושות. פייסבוק, לטעמי, נותנת את חלקה בכך שהיא מהווה פלטפורמה לפיתוח דו-שיח עם הלקוחות במקום שהם נמצאים. פייסבוק היא נקודת מגע שהיא אפשר להתעלם ממנה.

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

4 comments

  1. לזוהר שלום,
    אני מבקשת לדעת איך מפרסמים בפייסבוק או בגוגל
    מודעה שממליצה על מוצר או שרותים?
    איפה עדיף?
    איך עושים?
    ומה בנוגע לעלויות בפייסבוק / בגוגל?
    אודה לך אם תשיב לשאלתי
    תודה
    אור ג.

    • שלום אור ותודה על פנייתך,
      השאלה היכן לפרסם היא שאלת השאלות. כדי לענות עליה, כדי שאת תוכלי לענות עליה, צריך להשקיע כסף.
      כדי שההשקעה לא תהיה לחינם יש לוודא שאת יכולה למדוד. עכשיו, משיש לך מערכת מדידה, פרסמי ומדדי ואז
      תוכלי לראות איזה ערוץ יותר טוב עבור המוצר או השירות שלך?
      גוגל מאפשרים פרסום בתוצאות החיפוש וחיפוש במדיה.
      פייסבוק מאפשרים חיפוש דומה מאד לפרסום מדיה של גוגל.
      יש בינהם עוד הבדלים כמו תמונה, גודל מודעה וכדומה, אבל אלו הם ההבדלים העיקריים.
      העלויות בפייסבוק נמוכות יותר מאשר גוגל, אבל זה לא בדיוק מעניין אותנו, נכון? לנו חשוב כמה אנשים קונים/ממלאים פרטים וכדומה ולכן צריך לבנות מהתחלה מערכת מדידה.
      בהצלחה

  2. קיימים כבר מנועי חיפוש מבוססים על סטטוסים בפייסבוק,וגם טוויטר
    אבל בהחלט פייסבוק צריכים להוציא מנוע חיפוש מתקדם משלהם שיתחרה עם גוגל,ואני בטוח
    שזה יהיה מהפכני

    • שלום אורן ותודה על המידע,
      אשמח אם תוכל לציין בתגובה שלך את אותם מנועי חיפוש עליהם אתה מדבר,
      אבל, צריך לזכור שנתח השוק של גוגל בארה"ב הוא כ- 2/3
      ואכן על מנוע החיפוש המשוכלל של פייסבוק כבר מדברים הרבה זמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן