דף הבית » בלוג » איך Google מעריכים קישורים חיצוניים?

איך Google מעריכים קישורים חיצוניים?

Real Estate Website Link Matrix
גוגל מודיעה, מעת לעת, על שינויים באופן שבו הם מעריכים קישורים נכנסים. כיצד זה משפיע על דירוג האתר שלך ואיך בדיוק מעריכים בגוגל קישורים חיצוניים המפנים לאתר שלך?

מה זה backlink?

קישור המפנה לאתר שלך בין אם הוא לדף הבית או לדף אחר באתר נקרא backlink. קישור חיצוני יכול להיות קישור שאתה בנית, כמו למשל כאשר נרשמת לאינדקס אתרים בתחום פעילות האתר, או קישורים שאחרים עשו לאתר שלך מהאתר שלהם או מכול נכס אינטרנטי אחר שיש להם, תהא הסיבה אשר תהא.

תהליך זה של בניית קישורים הוא חלק מהותי במה שקרוי קידום אתרים בגוגל.

הנ הלדוגמה נוסח הודעה של גוגל על שינוי אלגוריתם דירוג וביניהם על שינוי בניתוח קישורים נכנסים או בקיצור backlink וזה לשון ההודעה:

"Link evaluation. We often use characteristics of links to help us figure out the topic of a linked page. We have changed the way in which we evaluate links; in particular, we are turning off a method of link analysis that we used for several years. We often re architect or turn off parts of our scoring in order to keep our system maintainable, clean and understandable."

מה זה אומר עבורך?

למרבה הצער, גוגל לא מפרטים למה הכוונה. כפי שצוין בהצהרה של גוגל, Google משתמשת "המאפיינים של קישורים" (characteristics of links) כדי להבין את נושא הדף המקושר.

אז מה הם מאפייני קישור חיצוני שגוגל לוקחים בחשבון?

מאפיין 1: טקסט הקישור

טקסט העוגן של הקישור היה הגורם החשוב ביותר זה זמן רב. אם יש הרבה קישורים מאתרים רבים לדף עם טקסט עוגן "תפוח ירוק", אז הדף, אליו מופנים הקישורים, יקבל דירוג גבוה עבור הביטוי "תפוח ירוק".

זכור הסיפור עם הנשיא בוש. האקרים הפנו אל הדף שלו באתר של הבית הלבן, המוני קישורים עם טקסט עוגן "miserable failure". לאחר זמן מה, גוגל "הבין". מי שחיפש "miserable failure" קיבל במקום הראשון את הדף של הנשיא בוש.

טקסט קישור שחוזר על עצמו שוב ושוב מדליק "נורה אדומה" לאלגוריתם של גוגל כי הרי זה לא טבעי שכול או מרבית הקישורים לדף מסויים יהיו עם אותו טקסט עוגן, נכון?

ברור שמאפיין זה כשלעצמו כבר לא מספיק היום. גוגל כבר הספיקו לתקן את האלגוריתם שלהם כך שטקסט העוגן זה טוב אבל לא מספיק ולכן צריך עוד מאפיינים כדי לקבוע את כוחות ומשמעותו של קישור.

מאפיין 2: כוח הקישור של העמוד המקשר

קישורים מדפים שיש להם הרבה קישורים נכנסים יש השפעה גבוהה יותר מאשר קישורים מדפים עם מעט קישורים נכנסים. במקרה זה "כוחו" של הדף נקבע לפי מספר הדפים המצביעים אליו.

המשמעות היא שלדף עם הרבה קישורים נכנסים יש איזושהיא הכרה. בוא נאמר שאם אתה כותב פוסט ואף אחד לא מקשר אליו, גם קישור ממנו החוצה לא יהיה שווה.

מאפיין 3: תוכן הדף המקשר

אם אתה מוכר פרחים באתר האינטרנט שלך, אז כדאי שתקבל קישור מדף שהתוכן שלו עוסק בפרחים או בנישה של מתנות. אם הקישור לאתר שלך יבוא מתוך קטע של טקסט העוסק בפרחים, אז הוא יהיה שווה יותר עבורך. אם הקישור לאתר שלך מוקף טקסט שאינו קשור לחלוטין אז הקישור הוא עדיין קישור טוב אבל שווה פחות.

אם התוכן של הדף המקשר יהיה ממש שונה, באופן קיצוני, מהתוכן שבאתר שלך, אז סביר להניח שגוגל לא יתייחס לקישור בכלל. לצורך הדוגמה, אם יש לך דף בנושא "סידור זרי פרחים" וגוגל ימצא קישור לדף "סידור זרי פרחים" מדף שעניינו "הפרעות איכלה לילדים בגיל הגן" אז הקישור הזה לא יהיה שווה הרבה, אם בכלל. אבל, אם גוגל ימצא קישור לדף "סידו זרי פרחים" מדף שעניינו "עיצוב סלון בדירת רווקים" הקישור הזה יהיה שווה יותר.

בזאת גוגל שמה סוף לקישורים בתחתית העמוד. מקדמי אתרים כמו גם בעלי עסקים הנוהגים להחליף קישורים עושים זאת דרך קישורים בתחתית האתר. זה הרבה יותר קל מאשר קישורים מתוך תוכן. שם, בתחתית האתר יש קישורים לא קשורים: הגדלת חזה בצד חשמלאי רכב, פרחים בצד תמ"א 38, ביטוח לרכב בצד השתלת שיניים והחגיגה גדולה. אם גם יש לך קישור שם, בפוטר, עם המילה "פרחים" אז מעכשיו הוא לא יהיה שווה יותר.

יש כאלה שנוהגים לכלול את הקישורים בדף לו הם קוראים "קישורים". אם גם שם הקישורים לא קשורים ביניהם בהקשר תוכני, אז הם לא שווים.

מאפיין 4: קישור עם nofollow

קישור עם המאפיין rel = nofollow הוא סימון עבור גוגל שבעל האתר מודיע לגוגל: "יש אמנם קישור באתר שלי, אבל אני לא אחראי לו". איך מצב כזה ייתכן בגלל? ובכן בהרבה מאמרים שמפורסמים באינטרנט יש מקום לקהל הקוראים להשאיר תגובות. שם בתגובות, כול הקישורים הם nofollow.

המשמעות של האיתות הזה הינה המלצה של מנהל האתר לדרך בה מנוע החיפוש של גוגל יתייחס לקישור, אבל גוגל רשאי להתייחס אליו איך שהוא רוצה. לא אומר שגוגל לא יתייחס אליו וזה לא אומר ההיפך.

אם תשאלו אותי, אם ניתן לי לבחור בין קישור dofollow מאתר בסדר, לבין קישור nofollow מאתר סמכותי, אני הייתי בוחר באפשרות השנייה.

הידעת? גם קישור מיוטיוב מוגדר nofollow, כלומר גוגל מגדירים לעצמם לא להתייחס לקישורים מאתר שלהם.

הידעת? כול הקישורים בתגובות של אתר וורדפרס הם nofollow.

מאפיין 5: מאפיין title בקישור

מנהלי אתרים חושבים כי למאפיין title בקישור יכולה להיות השפעה חיובית אם תוכן המאפיין מכיל ביטוי מפתח. גם אני חושב כך, אבל מציע שהתוכן של מאפיין title יהיה שונה מהטקסט הנמצא בטקסט הקישור.

מאפיין 6: הפניות וכתובות URL מקוצר

הפניות וכתובות מקוצרות כגון http://bit.ly/a4X4th הן כתובות URL המפנות לכתובת אחרת. לכתובות אלה יש משקל מלא כאילו הן היו קישורים ישירים.

מאפיין 7: גיל האתר והדף המקשר

ככל שהאתר ותיק יותר, כך נוטה גוגל ליחס יותר חשיבות לקישור ולכן קישור מאתר "צעיר" נחשב פחות מאשר קישור מאתר "ותיק", אבל זה לא מספיק.

נניח ויש אתר "ותיק" שאינו מוכר ברשת, יש לו מעט קישורים נכנסים והפעילות בו מעטה, אז עם כל הכבוד, אין לאתר הזה הרבה כבוד. ותק בלבד אינו מספיק.

מאפיין 8: גיל הקישור

ככל שהקישור אל האתר שלך קיים יותר זמן, כך הוא שווה יותר. גוגל נוטה לסמוך יותר על קישור "ותיק". לקישורים שנותרו זמן רב נראה שיש השפעה גדולה יותר מאשר קישורים באים והולכים.

מאפיין 9: החלפת קישורים

גוגל מייחס חשיבות פחותה להחלפת קישורים. אם גוגל מזהה קישור לאתר שלך וגם קישור מהאתר שלך לאתר ממנו קיבלת קישור, אז הוא מעריך שבוצעה החלפת קישורים בבחינת: תן לי קישור ואתן לך ובהתאם הוא מייחס פחות חשיבות.

מאפיין 10: מיקום הקישור בדף

היכן ממוקם הקישור בדף יש משקל בהערכתו. האם הקישור נמצא בחלקו העליון של הדף, בתפריט, בעמודה הימנית/שמאלית או האם הוא נמצא בפוטר (בתחתית האתר).

מה עושה קישור טוב?

קידום אתרים בגוגל SEO כבר מזמן הוא אומנות יותר מאשר מדע וכך גם בנושא בניית קישורים. אמרו היום איך אני מרוויח קישורים ולא איך אני בונה קישור במו ידי. כדי להרוויח קישור יהיה עליך לכתוב תוכן איכותי, בעל ערך בצורה כזאת שתגרום לאתרים לקשר אליו, מבלי שתבקש. חלום? לא.

אם אתה רוצה, ואתה רוצה, קישורים איכותיים יהיה עליך להשקיע ולאורך זמן.

אם ניקח את כול 10 הסעיפים שציינתי לעיל, ניתן לתאר אותם במילה ART שזה קישור של Authority, Relevance, Trust ובעברית: סמכות, רלוונטיות ו- אמון.

סמכות Authority

כל קישור הוא הצבעה בין אם הוא dofollow או nofollow. קישורים שנמצאים באתרים סמכותיים, עליהם גוגל סומך וגם נותן בהם אמון, כך הקישור שווה יותר. למשל, אתר סמכותי יכול להיות "אתר ראש הממשלה". אם גוגל ימצא באתר ראש הממשלה קישור לאתר שלך, זכית ובגדול, גוגל יעריך אותך ולמה? כי אתר ראש הממשלה לא מחלק קישורים לכול אחד, נכון?

איזה קישור סמכותי יותר לדעתך: קישור מאתר פעיל של רופא מזה 15 שנה או אתר של השכן שלך שבנה אך לפני שנה אתר בפלטפורמה חינמית? יכול להיות ששניהם רלוונטים לתוכן האתר והדף שלך אבל במי גוגל יותר יבטח?

הלוואי והיתה בידי הרשימה של האתרים עליהם גוגל סומך, אבל צר לי לאכזב אותך, אין לי אחת כזאת ואני לא חושב שלמישהו יש, פרט לגוגל, כמובן.

סמכותיות האתר נמדדת בפרמטר הנקרא Domain Authority או בקיצור DA. זהו עוד מדד שיכול לעזור לך להעריך את סמכות האתר המקשר. גוגל לא יציג לך מדד זה לעולם, אבל יש תוכנות אחרות שינסו להעריך עבורך כמו SEMrush ויש עוד הרבה אחרות.

אם אתה לא רוצה להסתמך על DA שהכלים מציגים, תוכל לשאול את השאלות הבאות:

  • האם לאתר המקשר יש קישורים חזקים המפנים אליו?
  • האם פרופיל הטקסטים (טקסט העוגן) של הקישורים המפנים אל האתר המקשר, הוא פרופיל טוב?
  • כמה אתרים מקשרים לאתר? מכמה IPs שונים? מכמה ארצות?
  • האם התוכן באתר הוא איכותי באופן קבוע שיכול להצביע על עריכה ותשומת לב?
  • האם האתר הזה מאפשר לאחרים לפרסם תכנים, מאמרי אורח? אם כן, האם יש "רף גבוה" או כול אחד יכול?
  • האם האתר זה מוזכר, מלבד קישורים, בנישה שבה הוא פועל?

אתם כבר מבינים שנדרשת עבודת מחקר מקיפה כדי לאסוף את המסרים השונים.

רלוונטיות Relevance

בניית קישורים מאתרים רלוונטים תיתן לקישור יותר משמעות בעיני גוגל. אם יש לך אתר לכאבי גב ותקבל קישור מאתר משחקים יפני, הרלוונטיות שלו נמוכה מאוד, אם בכלל. זה לא אומר שהקישור לא שווה, אבל הוא שווה הרבה פחות לקישור שתקבל מאתר מומחה, בעל שם עולמי, בטיפול בכאבי גב.

יכול לקרות מצב שיבנה קישור בין שני דפים, שונים בתוכנם באופן מהותי ויכול גם להיות שהקישור ייוצר באופן טבעי.

הענין הוא לא, האם הקישור הוא קישור טבעי או אחד כזה שהוא תוצאה של בניית קישורים. הענין הוא עד כמה האתר המקשר קשור לאתר אליו הוא מקשר מבחינה תוכנית. ואתן לכם דוגמה: נניח רופא עיניים פרסם פוסט באתר שלו שעיניינו ניתוח בכף הרגל וגם עשה קישור מהפוסט שלו. עד כמה הקישור הזה רלוונטי? האם גוגל יכול לסמוך על הקישור הזה? גוגל ייתן משקל קטן מאוד לקישור הזה גם אם האתר זה מאוד סמכותי, יש לה DA גבוה, וגם אם יש לאתר תנועה רבה של גולשים. לענין הרלוונטיות, כול אלה לא נחשבים.

בשיטת עבודה זו גוגל מנטרל למעשה את כול חוות הקישורים המכסות נושאים לא רלוונטים לאתרים אליהם הם מקשרים. יכול להיות מקרה בו תראה שקישור מאתר לא רלוונטי הוא כן משמעותי מבחינת גוגל וכן ישפיע על דירוג האתר שלך, אבל זאת רק שאלה של זמן עד שגוגל "יבין" וייתן לקישור את המשקל האמיתי לו הוא ראוי.

אמון Trust

מדד זה נקרא Trsut Flow או בקיצור TF וגם אותו תוכלו למצוא במספר רב של תוכנות כגון SEMrush, Majestic ואחרות. מדד זה מחושב בהתאם לאיכות הקישורים שנמצאו באינטרנט המפנים לאתר.

למעשה, מדד האמון של האתר נקבע כשקלול של סמכותיות Authority ושל רלוונטיות Relevance. אתר שהוא חזק בנישה שלו יקבל ציון אמון גבוה. האתר של רופא העיניים המקשר לאתר לאתר טיפול בכף הרגל יזכה למדד אמון נמוך. יכול להיות שהאתר של רופא העיניים הוא אתר סמכותי בנישה שלו אבל הרלוונטיות שלו לנושא כף הרגל מוטלת בספר ולכן הוא יזכה לאמון נמוך.

מספר נמוך המבטא את רמת האמון אינו בהכרח אומר שלקישור אין השפעה. יש לקישור הזה השפעה גם אם היא השפעה מועטת.

סיכום

בשביל לקבל קישורים טובים / שווים צריך להתאמץ, כמו למשל כתיבת פוסט אורח: זה דורש זמן, מחשבה אבל אם הפוסט שלך התפרסם באתר 'נחשב' בעיני לקוחות ובעיני גוגל, הרי זכית לקישור איכותי, בכל קנה מידה.

כמובן, אנחנו יכולים רק לשער מה השתנה בשיטת החישוב של גוגל וכדאי לחזור על הכללים מה עליך לדאוג:

  • קישורים מתוך תוכן,
  • קישורים מאתרים רלוונטיים,
  • קישורים חד כיווניים,

גוגל משפר באופן תמידי את הדרך בה הוא מעריך קישורים ואנחנו יכולים להיות בטוחים שזה תהליך שלא ייעצר בעתיד. גוגל רוצה בכל מאודו להציג תוצאות אורגניות טובות בדף תוצאות החיפוש שלו וקישורים מהווים חלק חשוב בחישוב דרוג האתר.

בשביל לקבל קישורים טובים / שווים צריך להתאמץ. נקודה.

מהי אסטרטגיית הקישורים שעובדת עבור האתר שלך? כתוב כאן למטה בתגובות.

אודות זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google AdWords PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

18 תגובות

  1. זוהר תודה רבה על תגובתך
    ומה מומלץ לעשות עם קישורי פוטר המפנים אל האתר שלי, כמובן מאתרים לא רלוונטיים לתחום האתר שלי האם גם אותם מומלץ להסיר לאלתר

  2. הי זוהר
    אכן מאמר מתומצת וקולע
    איך היית מציע לנהוג עם קישורי פוטר אשר קיימים היום,
    להסיר אותם לאלתר, או להשאיר ולהימנע מהוספת קישורי ג'אנק בהמשך
    תודה

    • שלום אבי ותודה על שאלתך, אכן זאת שאלה שאני נשאל פעמים רבות. התשובה שלי היא להסיר. מראש הקישורים האלה נוצרו למען הקידום בגוגל ולא למען הלקוחות. שאל את עצמך: אם לא היית מחוייב לשים את הקישור בגלל החלפת קישורים (שזאת הסיבה העיקרית לכך שהם נמצאים בפוטר) האם היית מקשר לאתר הזה? כנראה, התשובה היא לא, ואם לא, אז תסיר את הקישור.
      נכון, פעם זה עבד ולכן חברות בניית האתרים וחברות קידום אתרים וחברות עיצוב אתרים כ ו ל ן דרשו ממך לשים קישור בפוטר של האתר. למה? כי זה עבד וקידם אותם. היום הקישורים האלה רק הופכים אותם למועמדים לקבלת עונש מגוגל.
      אני אומר לך יותר מזה. אם יש לך באתר קישורי פוטר למעצב, בונה ומקדם אתרים שלך, אני אומר לך באופן שאינו משתמע לשתי פנים – קישורי הפוטר פוגעים במאמצי הקידום של האתר שלך. הסר אותם.

  3. מה הכוונה למאפיין TITLE בקישור?
    זה לא בכותרת הדף?
    לגבי מיקום הקישור, אמרת שיש מקומות שונים אבל היכן הכי טוב עד הכי פחות טוב.
    אני יודע שבפוטר זה לא כ"כ חזק.
    אבל עד כמה יש הבדל מהפוטר לעמודות ימין/שמאל?
    וגם כמובן קישור טקסט – האם זה באמת הכי טוב?
    תודה

    • בכל קישור יש 3 אלמנטים: טקסט הקישור, כתובת הקישור, כותרת הקישור.
      אם תשים את הסמן על קישור תוכל לראות תיבה צהובה קטנה הנפתחת עם טקסט – זהו הטקסט של כותרת הקישור.
      בתגית הקישור a href זהו התוכן של מאפיין tilte.
      לא להתבלבל, יש תגית title ויש מאפיין title

      קישור טקסט הכי טוב, יותר מקישור תמונה.

  4. היי זוהר,
    למה אתה מתכוון בסעיף 5? איפה יש בtitle טקסט קישור? זה לא רק כותרת הדף?
    המאמר איכותי ועוזר מאוד

  5. תודה רבה על המידע החשוב!

  6. היי זהר.
    אני קורא מפעם לפעם את דבריך.
    רציתי לבדוק אם תוכל להסתכל על האתר ולתת לי הצעת מחיר לקידום שלו?
    תודה,
    מיקי

  7. לגבי מאפיין 5 – TITLE: מה קורה כשהקישור הוא מכפתור (תמונה) ? אתה מציע שהתוכן של מאפיין title יהיה שונה בטקסט הקישור. כאן אין טקסט קישור, אלא טקסט ALT. זה עדיין משפיע לדעתך ? והאם להקפיד שה- TITLE יהיה שונה מה- ALT ?

    • שלום גלי ותודה על שנתת לי הזדמנות להבהיר את התמונה בין סוגי הקישורים.
      קישור זה קישור זה קישור אבל אין כמו קישור טקסט – זהו הקישור החזק ביותר, יותר מקישור תמונה.
      לתגית a href יש מאפיין title ולתגית img יש מאפיין title ומאפיין alt
      את צריכה להתייחס לגוגל כמו לעיוור. במשמעות של המאפיין alt זה טקסט חילופי.
      לשם הדוגמה, נניח והתמונה היא שלי מצולם עם אופניים, אז במאפיין alt יהיה רשום: זהר מחזיק אופנים ובמאפיין title יהיה רשום מידע נוסף, כמו: צולם בחבל עדולם בקרבת צומת האלה.
      בהצלחה

  8. יופי של תוכן זהר
    אבל משום מה אני עדיין רואה במיקום גבוה בגוגל
    אתרים עם תוכן מועתק,החלפת קישורים לא קשורים,ועוד הרבה אתרים
    שבכלל לא רלוונטיים לחיפוש.
    ובמיוחד באתרים מחול.

    האם לוקח זמן לגוגל לעדכן את השינויים?

    • שלום אורן ותודה על תגובתך.
      לכל אתר יש פרופיל קישורים משלו. במילים אחרות, יש קישורים מפורומים, בלוגים, אתרי ממשלה, אתרי מאמרים, רשתות חברתיות וכדומה. חלק מהקישורים הם קישורי זבל וחלק מהתכנים הם תכנים מועתקים, השאלה היא כמה?
      אם כל הקישורים הם קישורים מפורומים, אז אין סיכוי רב לאתר הזה, אלא אם הפורומים האלה הם אחד-אחד, וגם אם כל התכנים באתר מועתקים, ספק רב אם הוא יוכל להתרומם בתוצאות.
      לכן, אני חוזר, לענין הכמות. יכול להיות שחלק מהקישורים יהיו סבל אבל האתר יהיה בגדול ממוקם גבוה כי הם מהווים רק חלק קטן מכלל הקישורים.

  9. בוקר טוב,

    פוסט מעולה שמבהיר אחת ולתמיד מהי הדרך הנכונה לשים קישורים באתר וגם מחוצה לו.

    לפי מה שנראה מהפוסט, מגמת התוכן של גוגל ממשיכה גם בקישורים.

    תודה

    • קישורים היו ויהיו מרכיב מרכזי בדרוג האתר בתוצאות החיפוש. גוגל מנסים באופן עקבי לשפר את היכולת שלהם להבחין בין קישור טבעי, איכותי ובעל ערך מול קישור לא רלוונטי שנוצר רק כדי לרמות ולהטות.
      זהו מאבק עיקש בין גוגל המחוייב לתוצאות רלוונטיות ובין בעלי עסקים/מקדמי אתרים המנסים להביא תוצאות קלות ומהירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

נגישות