דף הבית » Featured » האם לעסק שלך מתאים שידור חי בפייסבוק?

האם לעסק שלך מתאים שידור חי בפייסבוק?

וידאו היא דרך מצוינת עבור אנשי עסקים להגדיל את הנראות של המותג שלהם ואת המוצר שלהם. המשווקים באמצעות תוכן צריכים לבחור באיזה סוג של שידור חי עליהם לבחור ושידור ישיר בפייסבוק Facebook Live בהחלט על הפרק.

רוב הסיכויים ששמעתם על Facebook Live, Periscope, Steamup, Meerkat וכמובן על Youtube Live Streaming. יישומים אלה מאפשרים לשדר תוכן וידאו חי באינטרנט – סטרימינג בשידור חי. אולי כבר קראתם את הפוסט שכתבתי לפני שנים על מלחמת הוידאו בין טוויטר לאינסטרגם שנרכשה על ידי פייסבוק.

לאור ההצלחה של יישומים אלה, טוויטר רכשה את פריסקופ (periscope) ופייסבוק פיתחה את Facebook Live כדי לתת מענה ללקוחות שרוצים לצרוך יותר וידאו.

כמו שזה נראה עכשיו יש מאבק בין 3 גופים ענקיים: פייסבוק, גוגל ורחוק מאחור טוויטר שלכולם יש יכולת שידור חי של וידאו. כל אחד מהם רוצה לשמור את הלקוחות אצלו, על הפלטפורמה שלו. לא הופתעתי מכך שחברת Meerkat, החלוצה בתחום השידורים החיים באינטרנט, הודיעה בתחילת אוקטובר 2016 כי היא מפסיקה את פעילתה ועוברת למודל עסקי אחר, עדיין בתחום שידורי וידאו חיים, אבל בנישה שלא תתחרה ראש בראש מול פייסבוק וגם לא גוגל.

אז עכשיו יש לפייסבוק יכולות של שידור חי (Live Streaming) והיא מקדמת את השידורים החיים במלוא העוצמה. לפי מה שדווח, פייסבוק משלמת (כן, אתם קוראים נכון), פייסבוק משלמת 50 מיליון דולר לחברות ועסקים כדי שהם ייצרו שידורים חיים בפייסבוק.

לפני שאתם לוחצים על הכפתור ומתחילים בשידור החי כדאי לדעת כמה עובדות שיש לקחת אותן בחשבון. איך שידור וידאו חי שונה מהעלאת סרט וידאו בפוסט? האם ניתן לעשות שימוש חוזר בתוכן וידאו ששודר בזמן אמת? שאלות, שאלות ועוד שאלות, אז בואו נתקדם.

מישהו יכול להסביר את מספר הצפיות המטורף לסרט הוידאו הזה בפייסבוק?!?

שידור חי זאת שיחה

כמו כל ערוץ מדיה חברתית, המטרה של פייסבוק, גוגל וטוויטר היא לשמור את המשתמשים פעילים בפלטפורמה עצמה. פייסבוק, בגישה הזאת,  דומה ל- YouTube במובן הזה, בכך שהיא מסייעת לעסקים להגיע לקהלים כל עוד הם נמצאים בפלטפורמה עצמה ואין לה כוונה להוציא את הלקוחות החוצה, למשל לאתר שלך.

אחד המפתחות להצלחה במדיה החברתית הוא המעורבות (engagement) של קהל האוהדים שלך. לייק זה לא מספיק. לכן כל אסטרטגיה באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט אינה "שגר ושכח" אלא דורשת "להאכיל את המפלצת" בתכנים ולהיות בקשר עם לקוחות.

פייסבוק עושה שימוש במדד המעורבות כדי להציג את הפוסטים שלך לקהל האוהדים שלך. עברו הימים בהם סטטוס שכתבת הופיע אצל כול האוהדים שלך. האלגוריתם של פייסבוק מציג את הפוסט שלך לאחוזים בודדים מבין אוהדי הדף העסקי וכול הזמן בודד מעורבות: לייקים, שיתופים, תגובות.

כאשר מדובר בשידור חי, אתה לא יכול סתם ככה לעלות לשידור, לומר את מה שיש לך ולהמשיך הלאה. אתה חייב לייצר מעורבות עם המאזינים בזמן אמת והרי זה שידור חי! עם Facebook Live, הקהל הצופה בשידור יכול ללחוץ לייק, לשתף, להגיב, ממש כמו בכול פוסט אחר בפייסבוק ונותן אפשרות לקהל לייצר שיחה.

אני בכוונה מדגיש את נושא השיחה המתנהלת תוך כדי השידור כי זה מה שמבדיל את השידור החי ברשתות החברתיות על פני שידור חי בטלויזיה. כאשר אתה צופה בשידור בטלויזיה, גם אם הוא שידור חי, אין לך מה לעשות אלא רק לצפות. אין לך אפשרות לשאול שאלה, להעיר הערה, ללחוץ לייק ולשתף אחרים.

יכולת הדו-שיח במהלך השידור החי נותנת אפשרות לאוהדים / עוקבים לא רק לראות את מי שהם עוקבים אחריו בשידור חי אלא גם לייצר איתו שיחה. תחשבו על זה רגע. מתי יש לך הזדמנות ליצור שיחה עם ידוען (סלב)? כנראה הדרך היחידה האפשרית היא במהלך שידור חי בפייסבוק או יוטיוב או טוויטר. זאת הסיבה שפייסבוק פתחה את עידן השידורים החיים עם רשימה ארוכה של ידוענים שאני בטוח שאתם מכירים, לפחות את חלקם. אז הנה הרשימה:

Luke Bryan, Larry Hernandez, Ben Phillips, Alton Brown, Lester Holt, Serena Williams, Lindsey Vonn, Dwayne The Rock Johnson, Ricky Gervais, Stephen Amell, Michael Bublé and Donald Trump.

כדאי לעשות שידור חי?

הימים בו כל אחד שסימן אהבתי (לייק) בדף העסקי שלך ראה את כל התכנים שלך עברו, חלפו מן העולם. בשלב מסויים זה ירד ל- 10% והמשיך והידרדר עד לאחוזים בודדים. במקביל השתכלל המנגנון שלפיו נקבע מי יראה את התוכן שאתה מעלה בדף העסקי שלך. וראו זה פלא: מדד חשוב אם לא החשוב ביותר הוא רמת המעורבות עם התכנים. במילים אחרות: אם אני עוקב אחר דף עסקי ומתייחס לתכנים שלו: לוחץ לייק, משתף, מגיב, זה מראה שיש לי ענין בתכני הדף ולכן אראה יותר תכנים מדף זה.

נכון לעכשיו, האלגוריתם של פייסבוק נותן עדיפות ל… שידורי חיים, מכול סוג שהוא, בפיד האישי. פה המעורבות נמדדת לא רק בלייקים ושיתופים אלא האם האוהדים הפעילו את עוצמת הקול והאם הם עברו להסתכל בוידאו במסך מלא, מה שמראה שהם עוד יותר מעורבים בתוכן.

כשמדובר בשידור חי באינטרנט, פייסבוק כמו יוטיוב כמו טוויטר יעשו כל מאמץ לחשוף את השידור לאוהדים הנמצאים עכשיו אוןליין, מה שמגדיל עבורך את הסיכויים להיחשף בפני העוקבים אחריך.

צריך לזכור שאת השידור החי שלך יראו מי שנמצאים עכשיו אוןליין. פייסבוק יציג את השידור החי בפיד ו- יוטיוב ישלח פוסטים ברשתות החברתיות: גוגל פלוס ו- טוויטר.

יתרונות של שידור חי בפייסבוק

הלקוחות שלך כבר שם

כן, כן, סביר להניח שהלקוחות שלכם כבר שם, בפייסבוק ובכלל ברשתות החברתיות. אולי לא כול הלקוחות שלכם בפייסבוק ואולי הם לא "חיים" בפייסבוק, אבל יש להם נוכחות כלשהיא בפייסבוק ותוכלו להיחשף בפניהם גם שם. הם מצפים לראות אתכם היכן שהם נמצאים, במקום שנוח להם ואם נוח להם להימצא בפייסבוק, גם אתם צריכים להיות שם ועם וידאו העוצמה והחשיפה יהיו עוד יותר גדולים.

זהו וידאו

היתרון הראשון הוא שזה בצורה וידאו, שהוא, כפי שכולנו כבר יודעים, מושך צופים ותשומת לב כאשר הוא נראה בפיד (על הקיר). מספר הצפיות בוידאו רק עולה משנה לשנה ו- וידאו נחשב לצורת התוכן שהכי מושכת משתמשים והכי יוצרת מעורבות, יותר מתמונה והרבה יותר מטקסט.

תחושה של דחיפות

היתרון השני הוא ששידור של וידאו חי יוצר תחושה של דחיפות. "בשידור חי" זה גורם למשתמשים להרגיש כמו בסרט שהם לא רוצים להחמיץ. זה עכשיו, וזה עושה תחושה שזה חשוב, גם אם ידוע שיהיה ניתן לצפות בסרטון מאוחר יותר.

זה אמיתי!

היתרון השלישי, לדעתי, הוא שבגלל זה חי זה מרגיש יותר אמיתי. אנחנו מקבלים מבט לא-ערוך במשהו וזה מרגש הרבה צופים מתוך תקווה שמשהו בלתי צפוי יכול לקרות. זאת הסיבה שאנשים מרותקים לשידורים חיים בטלוויזיה כמו "הפח הגדול" וגם שידורים חיים אבל ערוכים כמו "מאסטר שף", "המירוץ למיליון" ותוכניות דומות אחרות.

לא צריך להוריד אפליקציה

היתרון הרביעי הוא שאנשים מכירים את פייסבוק ויודעים איך להפעיל וידאו. זוהי סביבה מוכרת שאינה מצריכה משאבים מיוחדים כדי לצפות בשידור החי, ללחוץ לייק או להגיב.

בסופו של דבר, שידור חי הוא כלי שאנחנו אנשי שיווק ובעלי עסקים יכולים להשתמש בו כדי לשמור על המשתמשים שלנו מעורבים בתכנים שיש לנו להציע להם.

חסרונות של שידור חי בפייסבוק

חוסר בכלים ליצירת מעורבות

נכון שיש אפשרות ללחוץ לייק, לשתף ולהגיב אבל מה לגבי האפשרות לשאול שאלה (poll) ולתת למשתתפים להצביע? מה לגבי הצגת סקר משוב בסיום השידור או למי שסיים את הצפייה? נכון להיום, אין אפשרות להצביע בלחיצת כפתור שזה שווה ערך להרמת יד.

לא בונים רשימה

זה נכון שאפשר לעניין אנשים באמצעות שידורי חיים ואפשר להגדיל באמצעותם את מספר הלייקים בדף, אבל הכסף הגדול נמצא ברשימת התפוצה שלך ולא במספר הלייקים. פרטי המשתמשים שצפו בשידור החי שלך נשארים ברשותה של הרשת החברתית ולך אין יכולת להגיע אליהם.

חוסר בדוחות פעילות

פייסבוק מציגה נתונים שיכולים לעזור למשווקים להבין מה קרה במהלך השידור החי כמו: מספר צופים בכל רגע נתון, סה"כ דקות צפייה, כמה צופים היו בשעת שיא, כמות הצופים שצפו בשידור החי פחות מ- 10 שניות ועוד. כל אלה הם נתוני סה"כ ולא ניתן לראותם עבור כל אחד ואחד מהצופים. ומה לגבי נתונים כמו: זמן כניסה, זמן עזיבה? תשכחו מזה בפייסבוק.

סיכום

אם אתם משוכנעים כי שידור חי בפייסבוק שווה ניסיון, זה הזמן להתחיל לחשוב על סוגי הסרטונים שאותם תיצרו. זיכרו כי וידאו בשידור חי דורש הערכות שונה מאשר וידאו שמוקלט מראש וגם ערוך, בדרך כלל.

חשוב לי לשמוע (במובן לקרוא) האם אתם מתכוונים להיכנס לתחום השידור החי בפייסבוק במהלך שנת 2017? אם כבר אתם משדרים בלייב, שתפו למטה בתגובות את הפעילות שלכם.

נ.ב. לקח לי 12 שעות, בערך, לכתוב את המאמר הזה ולתת לכם מידע עדכני ועצות מעשיות. אודה לכם מאוד אם תוכלו לשתף את חבריכם. תודה רבה!

אודות זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google AdWords PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

6 תגובות

  1. עד היום לא חשבתי להעלות סרטונים בשידור חי אבל אחרי המאמר אשקול זאת בחיוב, החיסרון הגדול הוא בחוסר השליטה על הנעשה על ה"סט" טעויות "פדיחות" ועוד דברים בלתי צפויים שיכולים אולי אפילו להזיק לעסק, בכך שתצלם בלא לשים לב "סודות" שלא תרצה לשתף עם אחרים ,אבל רק הזמן ידבר

    • שלום רפי,
      אני בהחלט מבין את החשש שלך משידור חי אבל זה בגלל שאתה משווה את השידור החי שלך לצילום חדשות באולפן. ובכן, הצילום באולפן מבויים על ידי צוות גדול של אנשים שדואג שהכול יעבוד כפי שתוכנן אבל גם באולפן קורים דברים בלתי מתוכננים כמו תפאורה שקורסת, מנחה שנתפס לא מוכן – יוטיוב מלאה בסרטונים שכאלה.
      גם את השידור החי צריך לארגן, לביים: מקום הצילום, התסריט (הטקסט), הרקע אבל אתה צריך לזכור שלא משווים את הצילום לך לסרט של שפילברג 🙂
      בהצלחה,
      זהר עמיהוד

  2. משום מה אני לא ראיתי את הסירטון לפני זה….
    מדהים. איזה מספר צפיות על סירטון כזה. אני שואלת את עצמי איזה ערך היא נתנה לצופים שהם ככל הנראה שיתפו אחרים.
    התשובה שעולה לי קשורה לרגשות. וכידוע, רגש מניע אנשים.
    זוהר, תודה על מאמר מעניין. כמו תמיד, אתה נותן ערך רב.
    אני רוצה בהזדמנות זו להמליץ על שירותיך. אני נעזרתי בך מספר פעמים ויש תוצאות.
    תודה זוהר:)

    • איזה כיף!
      הסרטון הזה הוא סרטון אישי, אין לו משמעות עסקית לפעילות של אותה גברת.
      "מצחיק, אז צוחקים" אמרו הגששים (קרקר נגד קרקר)
      מסכים איתך בהחלט לגבי רגשות. בסופו של עניין, רגש הוא מה שמניע את הדברים, אחר כך אנחנו מוצאים צידוקים הגיוניים לרגש, אבל הטריגר הראשוני הוא רגש.
      בהצלחה,
      זהר עמיהוד

  3. זהר, כהרגלך מאמר מעולה, עם נקודות חשובות וערך רב,

    אני מתכוון ב 2017 להתחיל לעשות שידורי לייב, בינתיים התחלתי עם העלת סרטונים מצולמים ולא ערוכים.

    (ולדעתי אם הייתה לך כאן אפשרות תגובה דרך פייסבוק, אז יותר אנשים היו מקבלים את הפרגון שלי ואת המאמר שלך (-; )

    קדימה הצלוח'ס
    מיקי ברקל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

נגישות