style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

מה זה AMP ולמה זה חשוב לעסק ולאתר שלך?

עדכון 18 למאי 2021

גוגל הורידו את המסך, סתמו את הגולל, על AMP ופרסמו באופן רשמי:

"This means that using the AMP format is no longer required…"

"…we will no longer show the AMP badge icon to indicate AMP content…"

הצעה שלי: אני מציע לא להוריד את AMP מהאתר בשלב זה. אני מפרש את ההודעה של גוגל על כך ש- AMP הוא לא מרכיב בדירוג, הוא מעכשיו לא מועיל אבל גם לא מזיק.

לראייה, גוגל לא הסירו מהאתר של התכנים למפתחים בנוגע ל- AMP. נכון שהם עודכנו לאחרונה רק באוקטובר 2020 אבל הם עדיין בתוקף.

זהו סרטון רשמי של גוגל בנושא AMP. הסרטון דובר אנגלית ולמענכם תרגמתי אותו לעברית. התרגום לעברית מופיע מתחת לסרטון.

תהנו ותלמדו והעיקר תיישמו. הכי חשוב ליישם. אורך הסרטון 6:35 דקות.


להלן מובא תרגום הסרטון. התרגום אינו מדוייק למקור. הרשיתי לעצמי לנסח מחדש, להוסיף הערות ודוגמאות כדי שהתוכן יהיה יותר קל להבנה.

אם אתה גולש באינטרנט באמצעות מכשירים ניידים (אנדרואיד, אייפון), אתה מצפה לראות גרפיקה עשירה, גלילה חלקה ומעברים מהירים בין עמוד לעמוד – בקיצור, אתה רוצה טעינה ופעילות אתר מהירה.

החדשות הטובות הן כי בנושא פלטפורמה (Windows, Mac ומערכות הפעלה אחרות) וסוג הדפדפן (בעיקר Chrome, אבל גם דפדפנים אחרים), אנחנו בגוגל עושים התקדמות גדולה לקראת אתר שיטען וגם יעבוד מהר יותר.

איך להדריך לקוחות בקלות, במהירות, ובנוחות שלך ושלהם מבלי לצאת מהמשרד?

חשבתם שאפשר להעביר הדרכה ללקוחות הנמצאים בארץ או בעולם מבלי לצאת המשרד?

כן, זה אפשרי. עזבו את `כאב הראש` הכרוך בהפקת אירוע פיזי: חנייה, פקקים, כיבוד, אנשי צוות, אבטחה, תגיות…

בעזרת וובינר – הרצאה אינטרנטית בשידור חי – המשתתפים שומעים ורואים אתכם ואת המצגת שלכם, שואלים אתכם שאלות בזמן אמת ואתם עונים להם וכל זאת בנוחות מבלי לצאת מהמשרד, עם כל מכשיר המחובר לאינטרנט.

כדי שלאחר הוובינר תוכלו להמשיך את הקשר עם המשתתפים, בסוף הוובינר תקבלו את רשימת המשתתפים: שם, מייל, טלפון, חברה, מתי נכנס לוובינר, מתי עזב ואיזה שאלות שאל במהלך הוובינר.

החדשות הרעות, עם זאת, היא למרות כול השיפורים האלה, שאנחנו עושים בגוגל, הרבה אתרים מספקים חוויית משתמש גרועה בכך בהם נטענים לאט ועובדים לאט ובהרבה פעמים זה קשר לאופן בו מאוחסן האתר.

תחשוב על זה לרגע. אתה בתחנת אוטובוס וגולש בטוויטר (זה יכול להיות גם פייסבוק, WhatsApp או מחפש בגוגל). אתה לוחץ על קישור לאתר ומחכה. מחכה 5 שניות, ממתין 10 שניות ובזמן שאתה ממתין אתה חושב לעצמך: "אם זה לוקח כול כך הרבה זמן להיטען, בטח שזה תוכן מדהים!".

ובדיוק אז אתה חוזר למציאות: מסך מלא פרסומת מופיע לך מול העיניים ומנסה למכור לך משהו: רכב, חופשה בחו"ל, משקפיים (מספיק שתגלשו ל- ynet, mako, globes, calaclist וברשימה ארוכה של אתרים ותבינו). כול אלה הם מודעות שלא אתה ביקשת והם נמצאות בינך לבין התוכן, אליו מועדות פניך ושאותו אתה רוצה לראות, לא את המודעות.

גם שהצלחת לדלג מעל המודעות, הדף עדיין בטעינה של כול מיני סקריפטים שגומרים במהירות את הסוללה במכשיר הנייד שלך.

זה לא עניין כזה גדול עבור המו"לים של אתרים אלה אם רק היית מוכן להמשיך לסבול.

אבל אתה לא.

אתה כועס על המצב הנוכחי.

אתה כל כך זועם שאתה לא טורח ללחוץ על המודעה או שאתה פשוט מוותר על גלישה באתר הכול כך איטי הזה וחוזר למקום ממנו הגעת: טוויטר, פייסבוק או גוגל.

מחקרים מצביעים כי 40% אחוז מהמשתמשים נוטשים את האתר, אם האתר לא עולה (נטען) לאחר שלוש שניות בלבד!

או שאתה מחליט להתקין חוסם מודעות. רק לידיעה, בגרסאות הבאות של גוגל כרום, דפדפן האינטרנט הפופולארי בעולם עם 42% שימוש, חוסם מודעות יהיה חלק מובנה built-in.

 

נטישה היא מצב של הפסד לכול הצדדים:

אתה הגולש מתוסכל כי לא הגעת לצפות / לקרוא את התוכן שהחברים שלך פרסמו (הם ראו),

בעלי אתרים מתוסכלים כי הם לא קיבלו הזדמנות להראות לך את התוכן שהם טרחו עליו כה רבות והם גם מפסידים מכיון שמודעות שעבורן הם מקבלים כסף כדי לתפעל את האתר וליצור בו תכנים עבורך בחינם אינן מוצגות בפני הגולשים.

חוסמי מודעות עשויים לפעול לטובתך כגולש, אבל עבור בעלי אתרים זאת פגיעה קשה במודל העסקי שלהם כי הם תלויים במודעות העוזרות להם לממן את פעילות האתר וגם להרויח.

אבל הנה העניין.

ברור שהמוציאים לאור לא גורמים בכוונה לדפים שלהם להטען לאט. כל התוספות שמעבר לתכני הדף נועדו כדי לתמוך במוניטיזציה של האתר כדי למשוך יותר קוראים ולגרום לאותם גולשים ללחוץ על המודעות וכך לשמור על המשכיות העסק שלהם.

עכשיו עליהם להחליט מה הם מעדיפים: לשפר את חוויית המשתמש או להתמקד במונטיזציה, באופן שבו הם עושים יותר כסף מהפעילות באתר?

כל התוספים האלה שאנחנו חווים כמו פרסומת לפני, פרסומת קופצת Pop Up וכל מיני גימיקים אחרים, הם כדי לעשות יותר כסף, למכור יותר שטחי פרסום והם ממש לא ידידותיים למשתמש, אבל זאת אינה בעיה חדשה, נכון?

כמה מהם ניסו למצוא פתרונות.

לפתרון הראשון אני קורא "גנים נעולים". זוהי פלטפורמה להפצת תכנים שבה בעל הפלטפורמה קובע את תכניה, לא נותן לגוגל גישה לתכנים ולא מאפשר לאחרים לקשר לתכנים שלו. זה בדיוק ההיפך מגישת האינטרנט הפתוח.

כמה דוגמאות ל"גנים נעולים":

ערוצי טלויזיה: יש ערוצים פתוחים ויש ערוצים סגורים שרק מי שמשלם יכול לצפות בתכנים שלהם.

הקינדל של אמאזון: אם אתה רוצה לקרוא ספר דיגיטלי, אתה חייב את המכשיר של אמאזון הנקרא קינדל Kindle וזאת לעומת פורמט PDF שהוא פורמט פתוח.

ניתן גם ליצור אפליקציה שעוד יותר מקשה על הגולשים כי כדי להגיע לתכנים הם צריכים להוריד ולהתקין תוכנה. זה לא פתרון שמושך לקוחות.

הפתרונות האלה מקשים על הלקוחות שצריכים ליישם פתרון מותאם אישית עבור כל פלטפורמה בנפרד ושלום לאינטרנט הפתוח.

הרגשנו (בגוגל) שזו בעיה שמצריכה פתרון פשוט ואלגנטי, דרך חדשה ליישם ולהבטיח גישה לתוכן יעילה ומהירה ללא כל העומס הנוסף.

הפתרון בנוי על הפתיחות של האינטרנט ואינו מנסה להחליף אותה. זהו פתרון המאפשר לכולם להשתתף ולשתף פעולה: כותבי התוכן, פלטפורמות, ומפתחים – כל אחד מהם יכול רק להרוויח.

הפתרון נקרא AMP זזה ראשי תיבות של Accelerated Mobile Pages.

פרויקט AMP משפר באופן דרמטי את הביצועים של אתרים לנייד באינטרנט עד לנקודה שבה האתר נטען מהר, מהר מאוד

זוהי יוזמה של קוד פתוח המסתמך על טכנולוגיות אינטרנט קיימות ובנוי בשיתוף פעולה עם שותפים רבים ושונים – אפשר להתייחס לזה בתור תקן, אם כי באופן רשמי זה לא הוכרז ככזה.

יש היום טכנולוגיות רבות עם תהליכים סופר מורכבים שאנו נהנים מהם מאוד מצד אחד אבל משלמים עליהם בזמן טעינה מהצד האחר, למשל: סליידרים, הצגת סרטי וידאו ברקע, קרוסלה של תמונות וכדומה.

אני רוצה לתת לכם הסבר קצר על מה קורה מאחורי הקלעים בשרת האתר בעת בקשה להצגת דף. השרת, בו נמצא האתר, מקבל את הבקשה להצגת דף ומתחיל באיסוף התכנים. אהה?!? או.קיי. אני אסביר. השיטה שבה עובדים אתרים בעשור האחרון היא שיטה דינמית. דף האינטרנט אינו קיים פיזית בשרת, הוא נבנה באופן דינמי ברגע שהוגשה בקשה להצגתו וזה לוקח זמן.

באתר שלי, בו אתה נמצאים כרגע, כאשר השרת מקבל בקשה להצגת דף הוא מתחיל באיסוף הרכיבים/תכנים וביניהם: ראש האתר, תוכן, פוטר, סיידבר וזה רק חלק. בתוך אותם רכיבים יכולים להיות רכיבים נוספים. למשל, בסיידבר יכול להיות רכיב מציג פוסטים אחרונים – זה עוד תהליך שצריך להתבצע.

כול התהליכים האלה קורים בשרת האוסף את כל התכנים ורק שהכול מוכן הוא בונה אותם לדף HTML אחד ושולח אותו למחשב הלקוח שביקש לראות את הדף.

לא כך עם AMP.

למעשה, דף AMP הוא דף HTML רגיל עם כמה הגבלות ותוספות.

אין בו תהליכים,

אין צעדים נוספים לביצוע. מה שיש, זה מה שיוצג.

בגלל זה, זה לא דורש עבודה נוספת של השרת, שלא כמו ביישומים מותאמים אישית כמו gmail' facebook ומוצרים כמו WhatsApp, Messenger ועוד. בכל פעם שאתה פותח את אחד היישומים שהזכרתי, מתבצעים תהליכים דינמיים בשרת כדי להציג לך את התוכן שלך.

למעשה, אם האתר שלך אינו משתמש ב- JavaScript והוא סטטי בעיקרו, אתה כנראה אפילו לא צריך ליצור גרסת AMP.

כל מסמך AMP כולל את ספריית AMP JS המספקת ביצועים אופטימליים על ידי הוספת ואימות כמה כללים חשובים בתגיות HTML.

כאשר מסתכלים על דף AMP, ההבדל הגדול ביותר שתראה זה שכמה אלמנטים, כמו תג התמונה, מוחלפים באלמנטים מותאמים אישית. זה נעשה כדי להבטיח שטעינת האתר תהיה מהירה בשני מצבים:

ראשית, זה מאפשר לקוד AMP JS לשלוט על האופן שבו יטענו הרכיבים ולתעדף אלמנטים מסוימים ובקשות על פני אחרים. בפועל, משמעות הדבר היא שרוב התוכן של צד שלישי, ואלמנטים שמופיעים בחלון השני Under the Fold , נטענים לאחר התוכן העיקרי מוצג. באופן זה המשתמשים שלך יוכלו להתחיל לקרוא בהקדם האפשרי כאשר המשך הדף נטען.

שנית, המאפיינים המותאמים של AMP דורשים הגדרה בקוד של רוחב, גובה. אלה הם תכונות שחובה להגדירן.

בדרך זו, AMP JS יודע איך בדיוק ייראה הדף שלך לפני שכול התכנים נטענים, והוא יכול לפרוס את הדף כבר מהתחלה.

הסבר קצר לפני שנמשיך: בוודאי קורה לך שאתה לוחץ על קישור ומגיע לדף שמתחיל להיטען. אתה מתחיל לראות משהו על המסך ופתאום, הסידור על המסך משתנה. מכיר? בוודאי שאתה מכיר. ב- AMP זה לא יקרה כי הכול מסודר ומאורגן כבר מראש, לכן יש חשיבות לפרמטרים של גובה ורוחב לכל רכיב של תוכן בדף.

AMP מונע את הכיעור של דף שתוכנו טעון למחצה שמתחיל לקפוץ בכל פעם שנטען תוכן אחר בין אם זה תמונה, וידאו. בכול פעם שנטען לדף רכיב אחר, הדף מועבד מחדש והיחידות בו מסתדרות בהתאם, רק שזה מכוער, לוקח זמן ומרגיז.

התוצאה של עיבוד מחדש ופריסה נוספת היא עומס של חישובים שמאיטים את טעינת הדף.

כל הגבלה או תוספת למסמכי AMP מתוכננת בקפידה תוך תיאום עם הצוות של דפדפן כרום (עוד סיבה לעבוד עם כרום).

הקוד AMP JS מגיע עם validator מובנה שעוזר למפתחים ליישם טעינת דפים מהירה.

בדף AMP, התוכן הוא תמיד המלך והמלכה היא חוויית המשתמש.

אין פשרות.

אבל אם אתה אומר עכשיו, חכה שנייה, זה נשמע פתרון נהדר עבור משתמשים, אבל איך זה עוזר לבעלי אתרים?

חשבו על זה באופן הבא:

משתמשים אוהבים תוכן שנטען במהירות.

AMP מאפשר לפלטפורמות כמו גוגל, טוויטר, Pinterest או LinkedIn לדעת בוודאות כי תוכן באתר המיישם AMP הוא תוכן שנטען במהירות וכך הם יכולים להבטיח למשתמשים שהדף אליו הם מפנים יטען במהירות.

אם אני יודע שזה לוקח לי רק חמש שניות עד שהמאמר יטען, הייתי עושה את זה לעיתים קרובות עם מאמרים רבים יותר.

אני שמח.

הפלטפורמות שמחות כי אני מאושר.

והמו"לים שמחים, כי הם יכולים בגלל AMP  להראות לי יותר תוכן.

ובדיוק ככה, כולם מנצחים.

התחל ליישם AMP כבר היום. פרטים נוספים תמצא באתר ampproject.org

ועכשיו תורכם

האם כבר יישמתם AMP באתר?

כתבו לי כאן למטה בתגובות את השאלות שלכם בנושא AMP

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google Ads PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

8 comments

  1. צלם מגנטים

    תודה על המאמר, האם גוגל מזהה את האתר אוטומטית וממקמת אותו באותו מיקום אורגני שהאתר הרגיל קיים?

    • שלום אושרי,
      גוגל מזהה קיומו של AMP באתר שלך באופן אוטומטי. תוכל לראות זאת דרך ה- Google Search Console.
      לגבי המיקומים, AMP זה רק תכונה אחת מבין מאות התכונות שגוגל בודק ומשקלל, כך שמעבר ל- AMP אינו מבטיח מיקום בהכרח טוב, אבל זהו צעד נבון.
      בהצלחה

  2. שלום זוהר
    בניתי ללקוחה אתר. הוסיפו לו AMP (לא אני, אלא החברה שמקדמת את האתר) וקורה שבחיפוש בנייד מגיעים אל דף מעוות לגמרי.
    האם לדעתך זה בגלל הגדרות לא נכונות ב- AMP ?

    • שלום נגה,
      אכן AMP היא גירסה "קלה" ולפעמים מנוונת של הדף המעוצב, אבל היתרון לה הוא מהירות, וכנראה זה מה שחשוב, לא רק בעיני גוגל אלא בעיני הגולשים.
      לא כל פלאגאין של AMP מתאים לכל תבנית Theme גם שהאתר הוא אתר וורדפרס WordPress.
      יש להמשיך ולחפש פלגאין AMP מתאים לאתר ותמיד אפשר להתערב ידנית באיך נראה דף AMP.

      להצלחה שלך,

      זהר עמיהוד

  3. שלום זוהר,
    תודה על המאמר.
    אשמח לדעת אם מותקן קוד AMP באתר שלי ואם לא, איך מוסיפים את הקוד לדף הבית ויתר הדפים הפנימיים.
    תודה

  4. מאמר מעולה!
    שאלה, האם כשאני בונה אתר AMP אני צריך להוציא אליו קישור מאתר הראשי והוא ישר מאונדקס בגוגל?

    • כשאתה בונה אתר ויש בו AMP, אתה לא צריך לעשות דבר, גוגל כבר יזהה שיש לך AMP
      באתר שלך יש AMP רק לדף הבית ולא לשאר הדפים.
      בדוק!
      בהצלחה,
      זהר עמיהוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן