השאיפה היא שהאתר שלך יהיה ללא שגיאות 404, עד כמה שהדבר ניתן. הדגש הוא על "עד כמה שהדבר ניתן". אפס טעויות, אמנם זאת השאיפה, אבל שגיאות באתר קורות, זאת עובדה או יותר נכון זאת המציאות, וצריך להתמודד איתן.
שגיאה מסוג 4xx מתרחשת במקרה והדפדפן ביקש משאב (דף, תמונה, קובץ) שאינו נמצא באתר, כאשר השגיאה הנפוצה היא שגיאה 404 או במילים אחרות File Not Found.
קרה לכם בוודאי שלחצתם על קישור וראיתם אחת מהודעות אלו:
איך מתרחשת שגיאה 404?
כל בקשה של מחשב הלקוח (בו אתם רואים את האתר, בין אם זה מחשב שולחני, מחשב נייד, טאבלט או מכשיר נייד מסוג אנדרואיד או אייפון) לקבלת תוכן ממחשב השרת עליו מאוחסן האתר היא למעשה URL.
URL לפעמים ארוך ולפעמים קצר, אין זה משנה. את הבקשה שהיא URL תוכלו לראות אותה כמו כתובת של דירה בעיר. אם הדירה במושב, אז הכתובת יכולה להיות קצרה כמו: "בית מספר 33, מושב בן שמן" ואם הדירה בעיר, אז היא תהיה יותר ארוכה, למשל: "דירה 16, בית מספר 259, רחוב בן-גוריון, רמת גן".
כתובת URL היא למשאב: דף אינטרנט, תמונה, קובץ PDF, קובץ CSS, קובץ Javascript וכדומה.
האתר, הנמצא במחשב השרת בו הוא מאוחסן, מקבל את הבקשה URL שהיא למעשה כתובת בו נמצא המשאב המבוקש:
- אם המשאב נמצא בכתובת URL, אז הוא (המשאב) מוחזר לדפדפן שביקש אותו,
- אם המשאב אינו נמצא בכתובת URL, אז מחשב השרת מחזיר 404, לאמור: "לא מצאתי"
דוור המחלק דואר בתיבות המכתבים, ולא מוצא את הכתובת המדוייקת, מפעיל שיקול דעת ועושה מאמץ להביא את המכתב ליעדו, אבל לא ככה מתנהג המחשב במקרה זה. למחשב יש רק 2 מצבים במקרה זה: מצא או לא-מצא (בינרי: אפס או אחד).
שגיאות 404 קורות
טעויות באתר הן דבר יחסי (relatively). אם יש אתר ובו 10 קישורים (בין אם אלה קישורים פנימיים או חיצוניים) ומתוכם יש 4 קישורים שמובילים לשום מקום, זה לא מתקבל על הדעת. לעומת זאת, אתר שיש בו אלפי קישורים ורק 4 מהם קישורים שבורים, זה מתקבל על הדעת.
הבה נבהיר: בשגיאות מסוג 404 צריך לטפל תמיד. בעלי עסקים שיש להם אתר צריכים לפעול להקטנת מספר השגיאות כדי לשפר את מיקום האתר בגוגל.
בהמשך הדיון בנושא אציג את הדרך לטפל בשגיאות 404 באתר. כאשר נוצרת שגיאה, עליהם לדעת כיצד לטפל בה גם לתיקון באתר וגם כלפי הגולש. נדון בכך בהרחבה.
ניווט בין אתרים וגם ניווט בתוך האתר נעשה באמצעות קישורים. אם הקישור אינו מוביל לשום מקום, השרת, שהאתר מאוחסן בו, יחזיר לדפדפן שבמחשב הלקוח את התשובה 404 במקום פריט המידע (דף אינטרנט, תמונה, קובץ CSS וכדומה) שהיה צריך להחזיר לבקשה. אם פריט המידע/המשאב לא נמצא בשרת, מתקבלת שגיאה מסוג 404.
שגיאות 404 הן לרוב עניין פנימי שנוצר בתוך האתר שלכם. להלן שלוש דוגמאות:
- יצרתם באתר שלכם קישור למאמר שהתפרסם באתר אחר. בזמן שיצרתם את הקישור באתר שלכם, המאמר (שקישרתם אליו) היה פעיל. לאחר זמן, החליט מי שהחליט להסיר את המאמר שהתייחסתם אליו,או לשנות את הכתובת שלו (ה-URL). לפיכך, הקישור באתר שלכם מפנה לכתובת באתר אחר – שאינה קיימת עוד. גולשים באתר שלכם שילחצו על הקישור לא יראו את מה שהתכוונתם להראות להם. הדף אליו הפניתם אותם באתר שאינו שלכם יחזיר שגיאה 404.
- באתר שלכם הטמעתם סרט וידאו לא שלכם שנמצא ביוטיוב. עברה תקופה ובעל הסרט החליט למחוק אותו מיוטיוב וטעמיו עימו. הגולשים שיגיעו לאתר שלכם, אל הדף שבו מוטמע הסרט יראו את הדבר הבא:
- באתר שלכם פרסמם פוסט ויצרתם אליו קישור מדף הבית וגם מדפים אחרים באתר. לאחר תקופה, החלטתם שאין מקום לפוסט הזה באתר שלכם ומחקתם אותו. הקישור שיצרתם מדף הבית נשאר, אבל עכשיו הוא אינו מוביל לשום מקום, כי הדף נמחק. כתוצאה, לחיצה עליו תשלח בקשה לשרת להביא דף שאינו קיים עכשיו (פעם הוא היה) ולכן השרת יחזיר שגיאה 404 או במילים אחרות: "לא מצאתי".
בעלי עסקים הם האחראים כלפי המשתמשים לטפל בכל שגיאות 404, אבל שגיאות 404 פנימיות, הן שגיאות שבעלי עסקים יצרו, בין אם זה קישור חיצוני או קישור פנימי.
שגיאות 404 נוצרות גם על ידי גורמים חיצוניים. הנה שתי דוגמאות:
- טעויות הקלדה – קורה לכם שאתם משמיטים אותיות או מסכלים אותיות וכך יוצאת כתובת שגוייה. למשל, התכוונתם להגיע ישירות לדף של חברת "רבלון ישראל" שכתובת facebook.com/RevlonIsrael ובמקום זאת הקלדתם facebook.com/RevlonIsreal, ואז – זה מה שיופיע על המסך.
- אתר אחר עשה קישור אל דף באתר שלכם. היו לו כוונות טובות: את שם הדומיין הוא כתב כראוי, אבל בהמשך (לאחר ה- / ) הוא טעה. כך, מי שילחץ על הקישור, שם באתר שלו, השרת שלכם יקבל בקשה שלא יוכל למלא ויחזיר קוד שגיאה מסוג 404, לאמור: לא מצאתי.
שגיאות 404 והאתר שלך
דף אינטרנט בנוי מקוד HTML אשר אינו מכיל תמונות ואינו מכיל סרטי וידאו. הגישה הנוכחית לפיתוח אתרים באינטרנט עושה הפרדה בין תוכן טקסטואלי לעיצוב. הטקסט נמצא בקובץ HTML, ואילו הגדרות העיצוב –כמו צבע, גופן, גודל ומיקום – נמצאות בקובץ נפרד, קובץ CSS. יש יותר מקובץ CSS אחד עבור כל דף מדפי האתר.
דף אינטרנט כולל גם תוכניות קטנות שנמצאות "מאחורי הקלעים". כאשר לוחצים על התפריט ונפתח תפריט נגלל – הפעולה נעשית באמצעות תוכנית. מילאתם טופס באתר ורשמתם בטעות מספר טלפון בשדה מייל ולכן קיבלתם הודעת שגיאה – גם כאן מעורבת תוכנית. כל התוכניות האלו נמצאות בקבצי JavaScript, או בקיצור קבצי JS. מן הראוי לדעת שיש יותר מקובץ אחד בכל עמוד אינטרנט.
דף אינטרנט בנוי מחלקים שונים והדבר שונה מאוד ממסמך Word או קובץ PDF שמכילים הכול: טקסטים, תמונות ועיצוב.
לפניכם דרך העבודה באינטרנט: הגולש יוצר בקשה על ידי הקלדת כתובת URL בשורת הכתובת בדפדפן, או לוחץ על קישור בגוגל או על קישור באתר.
קישור זה למעשה כתובת URL המורכבת משני חלקים: שם הדומיין ו- כתובת הדף באתר
- הבקשה (הקישור) נשלחת אל השרת. נדלג על ההסבר איך נמצא השרת ברחבי האינטרנט וגם נצא מתוך הנחה שהדומיין נרשם נכון והוא קיים ברשת.
- השרת מקבל את הבקשה ומחזיר למחשב הלקוח דף HTML. להזכירכם, דף HTML אינו מכיל תמונות, אינו מכיל סרטי וידאו ואינו מכיל קבצים אחרים.
- מחשב הלקוח, במקרה זה הדפדפן, פותח את דף HTML ומבין שיש להציג תמונה על פי הקישור שרשום בדף .
- מחשב הלקוח שולח בקשה אל השרת כדי לקבל ממנו את התמונה,
- השרת מקבל את הבקשה לתמונה ובתגובה מחזיר אותה אל מחשב הלקוח שבו פועל הדפדפן.
- שלבים 4 ו- 5 חוזרים על עצמם עבור כל תמונה שבדף. אם בדף יש 10 תמונות, התהליך שמתואר בשלבים 4 ו- 5 ומהותו בקשה–תגובה, יחזור על עצמו 10 פעמים.
- רק אחרי שהדפדפן אסף את כל הרכיבים הדרושים, הוא מציג את הדף.
אני מקווה שאתם עדיין איתי 🙂
ולמה אני טורח לספר לכם את כל זה? כי בתהליך הזה יכולות להיות מספר תקלות שיובילו לשגיאה 404:
תקלה ראשונה: השרת לא מצא את כתובת הדף (סעיף 2) ולכן, במקום להחזיר קובץ HTML למחשב הלקוח, הוא יחזיר שגיאה 404.
תקלה שנייה: הדפדפן ביקש משאבים שונים מהשרת – כמו תמונה, סרט וידאו וקבצים כדוגמת קבצי CSS ו- Javascript לצורך הצגת הדף – אבל כמה מהם לא נמצאו. כך נראה המסך לאחר שהוגשה בקשה לתמונה אך היא לא נמצאה:
שגיאות 404 והגולשים באתר שלך
האינטרנט היא מערכת ניווט. כלומר, הפעולה הבסיסית שלה היא לחיצה על קישורים כדי לעבור מדף לדף, וזו המשמעות של "גלישה באינטרנט", אשר דומה במהותה לגלישה בים שבה עוברים מגל לגל.
כדי שהגולשים באתר שלך יתקדמו, ויגלו תכנים נוספים באתר, עליהם ללחוץ על קישורי טקסט בתפריט או על קישורי טקסט או קישורי תמונה בתוכן הדף.
הניווט בין דפי האתר, שנעשה באמצעות לחיצה על קישורים, צריך להיות מהיר ועליו להביא את הגולש לדף הרצוי לו במהרה ככל שניתן. אכזבתו של הגולש תהיה גדולה כאשר הוא ילחץ על קישור באתר שלכם ויראה דף כזה:
אם הדבר קורה פעם אחת, מילא. אבל אם הגולש באתר שלכם לוחץ על קישור ועוד קישור ומקבל הודעות "דף זה לא נמצא" שוב ושוב – זוהי חוויית משתמש לא טובה: זה מתסכל, זה מטריד ולא עושה רושם טוב על הגולש. להיפך, הגולש מרגיש שבעל האתר אינו מכבד את זמנו.
שגיאות 404 שחוזרות ונשנות באתר, אינן גורמות לגולש לחזור לאותו אתר בגלל חוויית משתמש גרועה, ויותר מזה – האתר למעשה מרחיק אותו.
שגיאות 404 וקידום אתרים SEO בגוגל
בחברת גוגל טוענים באופן עקבי ששגיאות 404 אינן פוגעות בקידום האתר, אבל הם מעודדים בעלי עסקים לתקן שגיאות אלו על ידי הצגתם ב- Search Console. כלומר, מצד אחד אומרים בגוגל ששגיאות 404 אינן פרמטר בדירוג, אבל מצד שני – השגיאות נשמרות במאגרי הנתונים של גוגל, והמשמעות היא שהדבר כן חשוב לחברה. ומכאן הפנייה של גוגל לבעלי האתרים לתקן שגיאות אלו, כפי שמוצגות בפניהם.
לגוגל חשובה מאוד חוויית המשתמש. יש לחוויית המשתמש שני היבטים:
פעם אחת, בגוגל רוצים שהמשתמש (הגולש) שלוחץ על הקישורים בדף תוצאות החיפוש של גוגל, יגיע ליעדו. בגוגל רוצים להפנות את הגולש אל דף שקיים.
אם הגולש שחיפש בגוגל ילחץ על קישור ויגיע לדף שעליו רשום בגדול "דף זה אינו נמצא", את מי הוא יאשים? את בעל האתר? לא! הוא יאשים את גוגל שהציגה לו קישור לתוכן שאינו קיים, אינו בנמצא. בעקבות כך, תחול פגיעה במוניטין של גוגל.
המחפשים בגוגל יחשבו לרגע שבגוגל עשו עבודה רשלנית במנוע החיפוש ועל כן הוא מציג דפים שכבר אינם קיימים, וכתוצאה – יחפשו חלופות במנועי חיפוש אחרים יותר מדוייקים, יותר אמינים שאפשר לסמוך עליהם ואשר מציגים לדעתם דפים קיימים (בישראל ובעברית קשה למצוא חלופות כאלו).
פעם שנייה, גולש המחפש בגוגל הגיע לדף בעקבות לחיצה על אחת התוצאות בדף (רשימת) תוצאות החיפוש של גוגל והמשיך לנווט באתר, אבל ניתקל בהודעות "דף זה לא נמצא". זו אמנם בעיה של האתר, אבל הלקוח של האתר רואה לפניו את גוגל שהביא אותו לאתר הלא כול כך ידידותי הזה, מלא שגיאות 404.
בגוגל רוצים לתת שירות טובה וחוויית משתמש טובה ללקוחות ולכן חשוב לעקוב אחר מה שקרה לגולש לאחר לחיצה על פריט בתוצאת החיפוש.
חוויית משתמש לא טובה באתר: במקרה זה חוויית משתמש לא טובה עלולה להיות בעקבות שגיאות 404. הדבר עלול לפגוע באמינות האתר בעיני הגולשים עד כדי הימנעות מלחזור לגלוש בו. בעקבות כך, גם אם גוגל תציג אתר זה במקום גבוה בתוצאות החיפוש, לקוחות ימנעו מללחוץ עליו בגלל החווייה שעברו, ואשר לא השביעה את רצונם.
לקוחות לא יבינו למה גוגל ממשיכה להציג אתר שיש בו חוויית משתמש גרועה ויעדיפו ללחוץ על אתרים אחרים בדף תוצאות החיפוש. במילים אחרות, אחוז ההקלקה ירד.
התנהגות זאת של הגולשים תשפיע באופן שלילי על דירוג האתר ואז – גוגל תציג אתרים אחרים במקומו.
אז לסיכום נקודה זו. אמנם בגוגל אומרים ששגיאות 404 אינן פוגעות בדירוג האתר, אבל לדעתי יש להם משמעות בעיני גוגל וכן יש להן השפעה עקיפה על דירוג האתר.
איך מזהים שגיאות 404 באתר
לא תקבלו הודעה במייל על הימצאות שגיאות 404 באתר שלכם, אם לזה חיכיתם. עליכם להיות פרו-אקטיביים ולחפש שגיאות אלו בעצמכם.
להלן רשימה של כלים שניתנים בחינם ובתשלום, אשר יעזרו לכם למצוא שגיאות מסוג 404. איתור השגיאה היא כבר 50% מהפתרון.
Search Console ושגיאות 404
כלי חינמי של גוגל לבעלי עסקים אשר מציג את מה שגוגל מצא באתר שנסרק על ידו. תוכנת גוגל סורקת מידי פעם את האתר שלכם ואם נמצאת שגיאה כלשהי – היא מוצגת. הנה כך עליכם לפעול:
- היכנסו ל- Search Console
- בחרו סריקה בתפריט,
- בחרו שגיאות סורק
ייתכן ולא יימצאו שגיאות באתר שלכם. אם זה המצב, זהו המסך שיוצג:
כאשר מתגלות שגיאות, יש להמשיך.
שימו לב להימצאות של שתי לשוניות (טאבים): מחשב שולחני ו- סמארטפון בחלק "שגיאות כתובת אתר",
וגם כך:
- לחצו על לשונית "מחשב שולחני",
- לחצו על לשונית "לא נמצא",
- מתחת לגרף המוצג, יוצגו כתובות הדפים (URLs) שלא נמצאו בטבלה.
- לחצו הורדה, אם ברצונכם לשמור את נתוני הטבלה.
- לחצו על אחת השורות בטבלה
- חלון צף ייפתח ובו כתובת המשאב שלא נמצא, וגם שתי לשוניות: "פרטי שגיאה" ו- "קושר מ:"
- לחצו על הקישור בחלק העליון של החלונית
הערה: גוגל מציגה את הקישור שלא מצא, אבל לא זה מדוייק. יכול להיות שבמהלך הסריקה של האתר על ידי גוגל קרתה תקלה או אירוע אחר ששיבשו את סריקת המשאב באתר שלכם. לכן, כדי לבדוק אם הדף קיים או לא צריך ללחוץ על הקישור
אם הגעתם לדף, כלומר ההודעה של גוגל שהדף לא נמצא הייתה שגויה, לחצו על הלחצן "סמן כמתוקנת" ו- "אישור".
אם הגעתם לדף 404
לחצו על לשונית "קושר מ:",
לפניכם מוצגת רשימה של דפים שתוכנת גוגל מצאה שיש בהם קישור למשאב שלא נמצא. אלה יכולים להיות דפים בתוך האתר שלכם או דפים באתרים אחרים.
גוגל אינה מציגה בפניכם את כל הדפים שלכם אשר מקשרים לדף שלא נמצא: התצוגה מכילה 10 דפים בלבד. על כן ייתכן שישנם דפים נוספים, שאינם נמצאים ברשימה של גוגל.
יתרונות השימוש ב- Search Console לטיפול בשגיאות 404:
- מראה קישורים מתוך דפים מחוץ לאתר ודפים בתוך האתר למשאב שאינו נמצא
- מראה מתי הדף, שעכשיו לא נמצא, נסרק לראשונה ומתי הסטטוס שלו הוחלף למצב "לא נמצא".
- חינם.
חסרונות השימוש ב- Search Console לטיפול בשגיאות 404:
- הצגה רק של עד 1,000 משאבים שלא נמצאו
- הצגה של עד 10 קישורים (פנימיים וחיצוניים) המפנים למשאב שלא נמצא
SEMrush Site Audit ושגיאות 404
התוכנה SEMrush היא כלי עזר למשווקים באינטרנט. בעזרתה אפשר לערוך מחקר מתחרים, למצוא קישורים חיצוניים לאתר שלכם ולאתרים אחרים, וגם לערוך בדיקה מקיפה על האתר שלכם.
האפשרות לביצוע בדיקה באתר (Site Audit) נמצאת בתפריט Projects. האתר נסרק, ואם נמצאו בו שגיאות הן מוצגות.
יתרונות השימוש ב- semrush לטיפול בשגיאות 404:
- מראה קישורים מתוך דפים מחוץ לאתר ודפים בתוך האתר המפנים למשאב שאינו נמצא.
- הצגה של כל הקישורים מתוך דפים המפנים לדף שאינו נמצא, בין אם הם באתר או מחוצה לו.
- מוצג מתי התגלה שהמשאב לא נמצא.
- הצגה של כל המשאבים שלא נמצאו.
חסרונות השימוש ב- semrush לטיפול בשגיאות 404:
- בתשלום
Screaming Frog SEO Spider וטיפול בשגיאות 404
את ה'צפרדע' הזו יש להוריד ולהתקין במחשב. גירסת החינם מאפשרת סריקה של עד 500 משאבים (דפי HTML, קבצי CSS וכדומה) ומתאימה לאתרים קטנים.
ה'צפרדע' הצווחת (הצורחת) היא כלי שימושי מאוד לסריקת האתר, והיא פועלת כמו תוכנת גוגל. אם נמצאו שגיאות הן מוצגות.
ה'צפרדע' תציג דפים שלא נמצאו בסריקה הנוכחית ואין דרך לדעת ממתי הם אינם קיימים.
ניתן לייצא את רשימת הדפים שלא נמצאו אל קובץ אקסל.
יתרונות השימוש ב- Screaming Frog לטיפול בשגיאות 404:
- הצגה של כול המשאבים שלא נמצאו.
- הצגה של כול הקישורים מתוך דפים באתר המפנים לדף שאינו נמצא.
- חינם עד 500 דפים באתר.
חסרונות השימוש ב- Screaming Frog לטיפול בשגיאות 404:
- מראה קישורים למשאב שאינו נמצא מתוך דפים באתר בלבד.
- לא מראה קישורים חיצוניים שמקשרים למשאב שאינו נמצא.
- לא מראה ממתי המשאב לא נמצא.
- בתשלום עבור אתרים גדולים, מעל 500 דפים באתר
Xenu וטיפול בשגיאות 404
תוכנה חינמית הסורקת את האתר, קטן כגדול, "טוחנת" אותו כהוגן ומציגה שגיאות במידה ונמצאו.
- סמנו את השורה (קישור) שלא נמצא ומוגדר Not Found,
- לחצו לחיצה ימנית בעכבר,
- בחרו URL Properties,
בחלונית הצפה תראו את כתובת המשאב שלא נמצא (Page URL), את קוד HTML שנמצאה בו השגיאה (Title or link text, לא תמיד) ואת הדפים המקשרים אליו (pages linking to this one). לפחות דף אחד יוצג בתיבה התחתונה.
יתרונות השימוש ב- Xenu לטיפול בשגיאות 404:
- הצגה של כל הקישורים הפנימיים המפנים למשאב שאינו נמצא.
- חינם
חסרונות השימוש ב- Xenu לטיפול בשגיאות 404:
- מראה קישורים למשאב שאינו נמצא מתוך דפים באתר בלבד.
- לא מראה קישורים חיצוניים שמקשרים למשאב שאינו נמצא.
- לא מראה ממתי המשאב לא נמצא.
404 רך ו- 404
יש Soft 404 ויש 404. לעניינו, התוכנה מצביעה על שגיאה 404, ולא חשוב כיצד שגיאה 404 מוגדרת בעיני גוגל: רכה או קשה – זאת עדיין שגיאה 404. עלינו לטפל בה. העניין הוא בכך שנמצא קישור למשאב שאינו קיים, אינו נמצא, ולכן דרוש טיפול.
שגיאה 404 מה עושים?
בעלי עסקים צריכים לעשות כמיטב יכולתם כדי למזער שגיאות 404 באתר שלהם. עם זאת, כאשר מתגלה שגיאה מסוג 404 באתר, צריך להתייחס אליה כראוי כדי לשקם את הקישור ולשמור על אמון הגולשים שנפגע.
לא לעשות דבר
אפשר לא לעשות דבר, כמו שמוצג בדוגמאות הבאות:
טיפול טכני בקישורים שבורים
הכלים שתיארתי לעיל מאפשרים לדעת כמה דברים בסיסיים על כל קישור שבור שהם מציגים:
- קישור שלא נמצא. אולי הקישור פעל בעבר ואולי לא, אין לכך כל חשיבות. כרגע, כתובת URL אינה מובילה למשאב, זהו "קישור שבור".
- דפים שיש בהם את כתובת המשאב (דף, תמונה, קובץ) שיכולים להיות באתר עצמו, או באתרים אחרים שייתכן שאינם בשליטתכם.
תמונה לא נמצאה
המקרה זה קל לזיהוי. למה? כי רואים שהתמונה חסרה. הדפדפן מציג סמל במקום התמונה שאין לו גישה אליה וכך זה נראה:
מה עושים?
בודקים שוב אם הקישור הוא אכן קישור לתמונה שלא נמצאת. לפעמים הסריקה של גוגל או כלי סריקה אחר שמשתמשים בו אינו מצליח, ולכן הוא מציג שגיאה 404 למרות שהתמונה קיימת. בדקו שנית, זה בחינם!
אם מצאתם שאכן התמונה לא נמצאה:
- פתחו בדפדפן את הדף שנמצא בו קישור לתמונה שאיננה.
- סרקו בעיניכם את הדף ומצאו את המקום שיש בו סמל במקום תמונה
- החליטו מה עושים? להלן האפשרויות:
- בדקו את הכיתוב של הקישור URL, אולי הוא הועתק או נרשם בצורה לא נכונה מבחינה תחבירית, או
- מחקו את התמונה, או
- קשרו אל תמונה קיימת
- פתחו את הדף במערכת ניהול תוכן האתר שלכם, בין אם זאת מערכת WordPress או כל מערכת אחרת,
- בצעו את מה שהחלטתם בסעיף 3 או העבירו את פרטי השגיאה למפתח האתרים שלכם ובקשו ממנו לתקן.
ככה תמשיכו לעשות לכל שגיאת 404
קישור באתר שלי לא נמצא
זה מקרה קשה יותר לזיהוי. מדוע? כי רואים את הקישור בדף, ועד שלוחצים עליו לא ניתן לדעת האם הוא קישור "חי" או קישור "שבור".
זה יכול להיות קישור פנימי באתר או קישור חיצוני, כלומר מהאתר שלכם אל אתר אחר.
מה עושים?
בודקים שוב האם הקישור הוא אכן קישור לדף שלא נמצא. לפעמים הסריקה של גוגל או של כלי סריקה אחר שמשתמשים בו אינה יעילה ולכן מוצגת שגיאה 404 שמצביעה על קישור שבור למרות שלמעשה הוא פעיל. בדקו שנית, זה בחינם!
- פתחו בדפדפן את הדף שבו נמצא הקישור אל המשאב שדווח שאיננו עוד.
- בדקו אם הקישור אכן שבור,
- החליטו מה עושים? להלן האפשרויות:
- לבדוק את הכתובת (URL) של הקישור, כי אולי הועתקה או נרשמה בצורה לא נכונה מבחינה תחבירית, או
- למחוק את הקישור, או
- ליצור קישור חדש
- פתחו את הדף במערכת ניהול תוכן האתר שלכם, בין אם זאת מערכת WordPress או כל מערכת אחרת,
- בצעו את מה שהחלטתם בסעיף 3, או העבירו את פרטי השגיאה למפתח האתר שלכם ובקשו ממנו שייתקן.
המשיכו לעקוב אחר שגיאות 404
קישור באתר אחר מפנה למשאב באתר שלכם שלא נמצא
במקרה זה נעשה קישור לאתר שלכם, אבל הקישור אינו מופנה אל הדף הרצוי, זה שאליו התכוון מי שיצר את הקישור. אם כך, לפניכם קישור שבור שיגרור את הודעת השגיאה 404. הבעיה היא שהקישור הזה אינו בשליטתכם. לא אתם יצרתם אותו ולכן אתם לא יכולים למחוק או לעדכן אותו.
מה עושים?
בודקים שוב האם הקישור אכן מופנה לדף שלא נמצא. לפעמים הסריקה של גוגל או של כלי סריקה אחר אינה יעילה ולכן מוצגת השגיאה 404 שמודיעה על קישור שבור כאשר למעשה הקישור פעיל. בדקו שנית, זה בחינם!
אם מצאתם שאכן הקישור שבור:
החליטו מה עושים? להלן האפשרויות:
- לפנות לבעל האתר ולבקש ממנו לתקן את הקישור שמופנה אל האתר שלכם. אני מטיל ספק גדול בסיכויי ההצלחה של מהלך זה. אתם צריכים להסביר לבעל האתר "מה יצא לו מתיקון הקישור השבור" (כדי לתת לגולשים חוויית משתמש טובה יותר).
תיקון הקישור השבור לאתר שלכם תלוי בטוב ליבו של בעל האתר. אם זה אתר קטן ואתם מכירים אישית את בעל האתר, אני מניח שהוא יענה בחיוב לבקשתכם, אבל אם האתר גדול… עברו הלאה.
- האפשרות השנייה היא לעשות הפנייה בשרת. במילים אחרות, כאשר השרת יקבל בקשה עם קישור שגוי, שאתם יודעים בוודאות שאינו קיים או שאינו נכון, תוכלו לציין לו ברמת השרת, "אהה! זו כתובת שאינה קיימת עוד, הכתובת שאתה מבקש היא זאת", והשרת יפנה את הקישור אל הדף המתאים באתר.
ככה תמשיכו לעשות לכל שגיאת 404 עבור קישורים.
המשיכו לעקוב אחר שגיאות 404
שגיאה 404 של כתובת URL מהאתר הישן
במהלך חייו של אתר קורה והוא עובר בנייה מחדש או שדרוג משמעותי מסיבות השמורות עם בעל העסק וזה בסדר. יכול להיות שהפלטפורמה הקודמת לא "סיפקה את הסחורה" והוחלט לבנות אתר חדש על תשתית חדשה. יכול לקרות מצב בו העסק עבר שינויי מהותי: שירותים חדשים התווספו ואחרים הוסרו וכדומה.
תהא הסיבה אשר תהא, הדומיין נשאר אותו דומיין אבל URLs רבים הם עכשיו חדשים. מה לעשות וברשת יש קישורים המפנים לאותם URLs ישנים שכבר לא קיימים.
בתוך ה- Search Console תמצאו שגיאות 404 לאותן URLs ישנים (ולא קיימים), אבל מה עושים איתם?
התשובה הקצרה היא עושים הפניות 301: הפנייה של כל URL ישן ל- URL חדש הכי קרוב לו בתוכנו. אבל התשובה היותר מפורטת נמצאת בוידאו ומפיו של נציג גוגל, אז בבקשה:
בניית דף שגיאה 404
שגיאות 404 קורות ואין לכם שליטה מלאה עליהן, ולכן יהיה נכון להפנות את הגולש לדף מיוחד כאשר מתרחשת שגיאה 404 בלתי צפויה.
יש מספר עקרונות ליצירת דף 404 בתגובה לשגיאה 404:
- ליידע באופן ברור את המשתמשים.
- להזכיר למשתמשים מדוע הם אוהבים אתכם.
- לסייע למשתמשים במשימות באתר.
- לסייע למשתמשים לנווט באתר.
- הוסיפו הומור.
- אפשרו לדווח על קישור שבור שהגולש נתקל בו.
לפני שאפרט איך תבנו דף שגיאה 404 משלכם, אני רוצה להראות לכם מצגת של דפי 404יצירתיים שבעלי עסקים בנו כדי לעזור לגולשים לנווט באתר, חלקם טובים יותר וחלקם טובים פחות. בהמשך תלמדו כיצד לבנות דף 404 באתר שלכם.
ליידע באופן ברור את המשתמשים
עליכם ליידע את המשתמש מה לא פעל. עשו זאת בשפה פשוטה וברורה. אל תנסו "למרוח" את המשתמש ולהסתיר את התקלה. ציינו באופן ברור שהקישור שהוא לחץ עליו או הקובץ שרצה להוריד – פשוט לא נמצא ואם אפשר לשלב גם הומור, הרי זה משובח!
לפעמים אני רואה דף 404 מעוצב להפליא רק כדי להרשים את הגולש ולנסות להסיח את דעתו מכך שקרתה שגיאה בעת גלישתו לאתר – זו אינה גישה נכונה, לטעמי.
הגולש באתר שלכם אינו יודע מה זה "קישור שבור", אין לו מושג מה זו שגיאה 404. אני רק יכול להניח שמרבית הגולשים באתר שלכם אינם עובדים בשיווק באינטרנט, אינם בונים אתרים וגם אינם מקדמים אתרים. אבל, הם יודעים בוודאות שלא הגיעו להיכן שהתכוונו להגיע, ולכן אל תנסו לרמוז להם שהם עשו טעות. קחו אחריות! התנצלו בפניהם בשפה פשוטה וברורה ואז נסו לשקם את האמון בכם.
עשו משהו קרוב למה שג'יקוב נילסן עשה, האיש שהגדיר מהי web usability
או כמו מה שוויקס מציגים
להזכיר למשתמשים מדוע הם אוהבים אתכם
לקוחות שרואים דף שמודיע על שגיאה 404 הם מתוסכלים ומאוכזבים שלא הצליחו לבצע מה שהתכוונו לעשות, והביטחון והאמון בכם נפגע. אתם צריכים "לרכך" את החווייה הלא טובה.
דבר ראשון שעליכם לעשות הוא לדאוג שהלוגו שלכם יופיע ואולי גם תמונה שתזכיר ללקוחות מי אתם ולמה הם אוהבים אתכם, וגם תזכיר להם את המוצרים והשירותים שלכם.
דאגו שעיצוב דף 404 באתר שלכם יהיה בהתאם לעיצוב האתר. לפעמים, מסיבה שאינה מובנת לי, מעצבי אתרים מעצבים את דף 404 כמו מסך שגיאה של חלונות. עיצוב שרק יכול לגרום לגולשים לנטוש את האתר מהר ככל האפשר.
הלקוחות שגולשים לאתר של מחלבות טרה, יודעים מי זאת החברה, הגולשים לאתר lego מכירים את המותג וכך גם מי שגולש לאתר swatch, ולכן גם אתם יכולים להזכיר ללקוחות שוב מי אתם.
לסייע למשתמשים במשימת באתר
תחשבו איך תוכלו לעזור ללקוחות שלכם במה שהתכוונו לעשות, כי הרי הם באו אליכם לאתר מסיבה מסויימת – זאת הדרך שלכם לשקם את האמון שנפגע ולתקן את חוויית המשתמש.
אפשרו להם לנווט לפעילויות שכיחות אצלכם באתר, אשר סביר להניח שירצו לבחור באחת מהן. לא תוכלו לקלוע במדויק לכוונתם, אבל אם תשתמשו בנתוני 'אנליטיקס' תוכלו לדעת מהן דפי הנחיתה היותר מקובלים על הגולשים, ואת אלה תציגו בפניהם.
בעלי אתרים צריכים לדעת מהן הפעילויות שלקוחות עושים באתר ולספק להם קישורים לאותן פעילויות כאשר הם מגיעים, שלא ברצונם, אל דף 404. אם אכן תעשו זאת כהלכה, גם תראו שהלקוחות ממשיכים את גלישתם באתר דרך דף שגיאה 404 או במילים אחרות: דף 404 אינו משמש דף יציאה מהאתר.
ראו למשל את החברות הבאות המאפשרות לגולשים שהגיעו לדף 404 להמשיך ולנווט באתר.
לסייע למשתמשים לנווט באתר באמצעות תיבת חיפוש
באתרים קטנים אפשר לשים בדף 404 מספר קישורים לפעילויות שכיחות באתר, אבל באתר גדול שיש בו מאות ואלפי דפים או מוצרים, כדאי גם להציג תיבת חיפוש שבאמצעותה הגולש יוכל לחפש ולהגיע במהירות אל מבוקשו, גם אם לא תכנן זאת מראש.
אתר Booking.com מציג תיבת חיפוש בדף 404 שמאפשר למי שמגיע אליו "לחזור מיד לעניינים" כפי שהוא כותבים.
אתרים גדולים צריכים לתת לגולש אמצעי חיפוש משוכללים בהתאם למוצרים ולשירותים שהם מספקים.
הוסיפו הומור
אם אתה עומדים לעצב את דף 404 עם טיפת הומור – עשו זאת. בהחלט רצוי! לייק!
הומור יוצר חיבור רגשי ולגולשים שצוחקים יהיה קשה לכעוס עליכם על כך שקרתה תקלה/שגיאה בביקורם באתר.
ודאו שההומור שלכם יובן לכולם. אל תנסחו משפטים מתוחכמים מדי שדורשים ידיעת השפה על בורייה ואל תשתמשו בסלנג שאינו שגור בפני כולם.
כאשר אתם מציגים תמונות או וידאו בדף שגיאה 404 דאגו לתצוגה גרפית שתהיה מוסכמת על ידי רוב הגולשים. עמוד 404 הזה מעט "מטריד", לדעתי:
דפים 404 עם תנועה וצליל
דפי שגיאה 404 הבאים מציגים הומור במולטימדיה: צבע, צליל, וידאו. אז פתחו את הרמקולים וצחקו
ועוד דף אחד לסיום
אפשרות לגולשים לדווח על קישור שבור
אם תיתנו למשתמשים אפשרות לעשות את האתר שלכם יותר טוב (שגיאה 404 אינה מוסיפה לאהדת הגולשים), תוכלו העביר להם הרגשת סיפוק בכך שתרומתם הצנועה תעזור. ספקו להם לפחות כתובת דוא"ל (מייל) כדי שירגישו שדעתם חשובה.
אם תתנו כלים לניווט לתכנים באתר שלכם, יש לכם סיכוי טוב לשקם את הפגיעה באמון שלקוחות נתנו בכם.
שגיאה 404 וורדפרס
ברירת המחדל של WordPress היא להציג את הדף הבא כתלות בתבנית שהותקנה באתר. זהו אחד הדפים הכי "מכוערים" ולכן רבים הסיכויים שאם תיצרו דף 404 משלכם הוא יראה הרבה יותר טוב והרבה יותר מועיל עבור הגולשים שיגיעו לאתר שלכם.
תוכלו ליצור דף שגיאה 404 באתר וורדפרס שלכם שאליו יופנו הגולשים במקרה של Page Not Found ולשם כך תצטרכו להתקין תוסף כדוגמת 404page שהוא תוסף תוכנה (Plug In) חינמי.
ויש גם אחרים, כמו: All 404 Redirect to Homepage, Custom 404 Pro, 404 Error Logger, Redirection, SEO Redirection Plugin ($29), Custom Error Pages, 404 to Start, WordPress Ultimate Redirect Plugin
סיכום
בעלי עסקים צריכים לעקוב אחר שגיאות 404 באתר שלהם כדי להפחית את מספרן. לשם כך יש לערוך בדיקות תקופתיות, ממש כפי שעורכים בדיקת א.ק.ג. במאמץ (מבחן מאמץ, ארגומטריה) תקופתית, בדיקה תקופתית לרכב, לשיניים ועוד.
אשמח לעזור ולסייע לכם. פיתחנו כלים ושיטות לאיתור ו- פתרון בעיה של שגיאות 404 באתר.
תכיפות הבדיקות תלויה בפעילות התוכן שבאתר. באתר שיש בו מאות, אלפי וגם עשרות אלפי מוצרים וכול יום מתווספים מוצרים חדשים ונמחקים מוצרים אחרים – יש לערוך בדיקה פעם בשבוע.
באתר שמתווסף בו מאמר או מוצר פעם בשבועיים, אני ממליץ לערוך בדיקה פעם בשלושה חודשים, אלא אם האתר עבר שינויים כמו מעבר מ-http ל-https או שעבר עדכון של גירסת תבנית, או החלפת שרת אחסון.
בעלי עסקים צריכים לדעת שבמקרה של שגיאות 404 שאינן מתוכננות, והרי אף אחד מכם לא תכנן לייצר שגיאה באתר שלו בכוונה, עליכם לפעול בדרך זו:
- להתנצל (רצוי עם חיוך – הומור אף פעם לא הזיק),
- לספר לגולשים בשפה ברורה ופשוטה כדי שיבינו מה קרה ומה גרם למצב השגיאה,
- להזכיר להם למה הם הגיעו לאתר: כדי לחפש טיסה, לקנות צעצוע או בגד,
- לתת להם כלים להמשיך ולגלוש באתר באמצעות קישורים ו/או תיבת חיפוש
כך תוכלו להחזיק את הגולשים שהגיעו אליכם לאתר ולהגדיל את הסיכויים שהם יהפכו ללקוחות משלמים.
השקעתי מעל 32 שעות בכתיבת מאמר זה. אם היה במאמר זה ערך עבורך, אודה לך אם תשתף/י אותו ברשתות החברתיות. הלחצנים נמצאים כאן למטה.
תודה רבה זהר, אין עליך!