style> .imageRS { border:1px solid black; box-shadow: 10px 10px 5px #888888; } p { font-size: 13pt; } li { font-size: 13pt; } .zbox4 {padding-left:4px;padding-right:4px;border:2px solid navy;}

תוכן באתר – כל מה שבעל עסק צריך לדעת על תוכן באתר האינטרנט שלו

נוכחות דיגיטלית עבור כול עסק היא הכרח, נכון לתחילת 2017, והיא לא מתבטאת רק בבנייה של אתר אינטרנט. עסק צריך נוכחות ברשתות החברתיות, מנועי חיפוש ובערוצים דיגיטליים אחרים כדי לעודד תנועה נכנסת ובלתי פוסקת של לקוחות פוטנציאלים לעסק.

ערוצי שיווק באינטרנט, לכולם צריך תוכן
ערוצי שיווק באינטרנט, לכולם צריך תוכן

יש כמה טקטיקות מקוונות שיכולות לעזור לחברות להצטיין באינטרנט שרובן בנויות על תכנים: טקסט, תמונה, וידאו, ספר אלקטרוני, וובינר, מצגות, קטעי קול ופורמטים נוספים של תוכן באתר.

בעל עסק לא יכול לחמוק מיצירת תכנים גם כאשר מדובר בפרסום, כי כמו כול פרסום, גם פרסום באינטרנט, בין אם זה בגוגל, בפייסבוק או בכול ערוץ מדיה אחר מחייב יצירת תכנים: טקסט, תמונה, וידאו.

אחת האסטרטגיות הפופולאריות ביותר עבור עסקים לבנות נוכחות מקוונת שלהם היא להתחיל לכתוב תכנים באתר. ההערכה היא כי חברות אשר מייצרות באופן קבוע תוכן באתר, מייצרות 67% יותר פניות מאשר חברות שלא מייצרות תוכן בכלל, וזה גם הגיוני ואני סביר מדוע, אבל לפני שאני מראה איך תוכן יכול לקדם את האתר בדירוג בגוגל כן אני רוצה לענות על אחת השאלות היותר שכיחות בנושא:

למה צריך תכנים נוספים באתר מעבר לתיאור השירותים והמוצרים?

באתר של עסק בין אם העסק מוכר מוצרים או שירותים יש כנראה דף לכול מוצר או שירות ודפי קטגוריה המתארים קבוצה של מוצרים או שירותים. מעבר לכך באתר יש גם דפי מנהלה כמו: דף צור קשר, דף אודות, תנאי שימוש ואולי דפים נוספים שכולם יחד מרכיבים את האתר, אז למה צריך עוד תכנים?

בקורסים ובאירועים בהם אני מרצה על שיווק באינטרנט בהקשר של יצירת תוכן, תמיד יש מישהו שקופץ (מה הוא קופץ?) ואומר: אז למה ב- ebay, amazon ו- 6pm.com אין תכנים?

התשובה שלי מתחלקת לשניים:

  1. לחברה שלכם לא קוראים לו ebay ולא amazon ותקציבי הפרסום שלכם לא מדגדגים את התקציב שלהם,
  2. אם היה להם תכנים מעבר לתיאור המוצרים, כנראה הם היו מקבלים עוד יותר תנועה.

יש חברה ישראלית אחת, אותה אני מכיר, המייצרת תכנים. מכירים את יד 2 ? ובכן אתר יד 2 מכיל לוחות מודעות במיגוון נושאים: דרושים, דירות להשכרה, דירות למכירה, בתים למכירה, בתים להשכרה, העברת בתים, הובלות, לימודים, קניות, חיות מחמד, בעלי מקצוע, אצבע, תיירות ועוד. אבל, יש בו גם חלק גדול של תכנים, הנקרא מגזין בכתובת magazine.yad2.co.il המכיל נכון להיות 235 דפי תוכן.

יד 2 מגזין
מאות כתובת תוכן במגזין יד 2

אז המסקנה שלי היא:

  1. מישהו באמזון ו/או באיביי עשה את החשבון וקיבל החלטה להביא תנועה בצורה ממומנת (בתשלום) על פני תשלום ליצירת תוכן. יד2, לעומת זאת, חשבו אחרת.
  2. אי-אפשר להעתיק את ההתנהגות של "הגדולים" ככה על "עיוור" וצריך שיקול דעת הידוע בכינוי Common Sense וזה גם, דרך אגב, נכון לכול דבר בעסקים ובחיים.

אם אתם חושבים על הקמת אתר עבור העסק והפעילות שלכם או שיש לכם אתר בו אין חלק גדול ומכובד של תוכן מעבר לתיאור המוצרים והשירותים, הנה כמה דברים שאתם צריכים לדעת על תוכן, כי תוכן הוא המלך באינטרנט.

כדי להביא תנועה לאתר שלכם גוגל זקוק לתוכן

גוגל הוא אחד מנתיבי התנועה המרכזיים להרבה מאוד אתרים, נתח תנועה שגודלו כמה עשרות אחוזים, לפעמים 40% ולפעמים יותר ובכול מקרה זה אינו נתח תנועה שניתן להתעלם ממנו!

גוגל כבר מזמן "מבין" את התכנים אותם כתבתם והוא שיבצע את השידוך בין מי שחיפש ביטוי חיפוש לבין התוכן באתר שלכם. גוגל יביא לכם יותר תנועה של מחפשים ככול שיהיו יותר תכנים באתר, אז הוא יוכל לנתח וגם להבין הרבה יותר טוב על מה האתר ובהתאם להציג את התכנים שבו.

כמה עובדות על תוכן שכדאי לכם לדעת:

37% מהמשווקים אמרו כי תוכן ויזואלי הוא התוכן החשוב ביותר לעסק שלהם,

עסקים שפונים לקהל B2C נותנים יותר משקל ליצירת תוכן ויזואלי מאשר עסקים שפונים לעסקים B2B,

הוידאו צפוי לתפוס 74% מנפח התנועה באינטרנט (מקור)

34% מעסקי B2C תלויים את הצלחת בשיווק באמצעות תוכן על יצירת וידאו

43% מהלקוחות רוצים לראות יותר ויותר תוכן ויזואלי (מקור)

85% מהמבוגרים צורכים תוכן במכשירים שונים באותו זמן

הצגת תכנים חדשים באתר שלכם הינה סיבה מספיק טובה לפנות ללקוחות ולהודיע להם על תוכן חדש / טרי באתר: סטטוס בפייסבוק, משלוח מייל לרשימת התפוצה, שליחת SMS, כתיבת הודעה בקבוצת ה- WhatsApp – כול אלה הם פעילויות שיווקיות הפונות למי שמכיר ועוקב אחריכם וגם למי שלא, כדי לומר לו: "בוא אלינו, יש לנו תוכן שהכנו שהוא בעל ערך עבורך".

אם לא יהיה לכם תכנים, איזו סיבה תהיה לכם לפנות ללקוחות? מה תאמרו כשתפנו ללקוחות באמצעות ערוצי המדיה השונים? מבצע 1+1, מוצר שני ב- 20% הנחה, קבל קופון הנחה, קנה היום שלם מחר – בקיצור, האם תציגו בפניהם רק מסרים מכירתיים?

אני לא אומר שזה טוב, אני לא אומר שזה לא עובד. כן, זה טוב וזה עובד אבל תחשבו לרגע: האם הלקוחות שלכם רוצים לשמוע מכם רק על מבצעים ומכירות! כנראה שיש חלק גדול מהם שמעוניינים לשמור אתכם על קשר אבל לא להיות "מופצצים" בפרסומות. יש רבים מביניהם שרוצים לקבל מכם ערך (תוכן), בין אם אתם מוכרים מוצר (ביגוד, תכשיט, עוגה) או שירות (יועץ מס, תוכנה, איפור).

יש לכם שליטה מלאה על התוכן

תכנים באתר שלכם נותנים לכם הזדמנות להציג את עצמכם תוך כדי שליטה מלאה על תוכן המסר, מבנה / פורמט (טקסט, תמונה, וידאו ו/או כול שילוב ביניהם), אורכו (מספר מילים, אורך סרט) ומאפיינים נוספים.

התוכן מפורסם בנכס שלכם, בבעלותכם ובשליטה מלאה שלכם ואין אף גוף שיטיל עליכם מגבלות כלשהן: לא של תוכן ולא של מבנה. למשל, כאשר אתם מפרסמים סטטוס בדף העסקי שלכם בפייסבוק יש מבנה מאוד מסויים שפייסבוק מכתיב: טקסט לחוד, תמונה או וידאו לחוד. לא ניתן לעשות אחרת כי פייסבוק לא מאפשרת זאת. לעומת זאת, כאשר אתם מפרסמים תוכן באתר שלכם, אתם הם אלה שקובעים היכן התמונות והוידאו ישתלבו בטקסט.

בפלטפורמה כמו טוויטר Twitter ניתן לכתוב הודעה עד 140 תווים ולא נראה לי שזה הולך להשתנות בקרוב. כאשר אתם מפרסמים תוכן באתר שלכם אתם יכולים לכתוב כמה שאתם רוצים ויש לכם את היכולת לשלוט בחוויית המשתמש בצורה טובה יותר מאשר בערוצי שיווק אחרים.

מהן המטרות של תוכן באתר?

בעזרת התוכן אתם יוצרים תקשורת עם העוקבים אחריכם שמשאירים תגובות בהתייחס לתכנים שקראו באתר שלכם. נכון, מעטים משאירים תגובה, אבל מי שהשקיע זמן ומאמץ בהשארת תגובה הוא לקוח פוטנציאלי הרבה יותר מאשר לקוח שקרא ולא הגיב, כך לדעתי.

בעזרת תוכן אתם בונים לכם את השם שלכם, מה שנקרא מיתוג. אנשים שקוראים את המאמר הכתוב היטב שלכם מתרשמים מהידע והניסיון שלכם וכאשר יגיע העת לקנות את המוצרים או את השירותים שלכם, הם יזכרו אתכם כמקצוענים / מומחים בתחומכם ויפנו אליכם.

תוכן באתר שלכם, במידה ויחשף ללקוחות רלוונטיים, יש בו ערך והוא כתוב היטב, ימצב אתכם כמובילים בתחומכם. על ידי פרסום תוכן בעל ערך המבקרים יתחילו לשייך את המותג שלכם לערכים החשובים להם. זה עוזר לבנות אמינות, מובילות וכן, זה בסופו של דבר יתרום גם להגדלת המכירות.

יצירת תוכן באתר שלכם מאפשר לכם לפנות ללקוחות reason to call ולומר: "היי, כתבתי תוכן חדש באתר במיוחד עבורכם. לחצו כדי לקרוא" ולא רק להציג בפניהם פרסומות כאלה ואחרות.

תוכן כתוב היטב מחזק את הקשר שלכם עם הלקוחות הפוטנציאלים כמו גם הלקוחות הקיימים. לא פעם פונים אלי לקוחות בטלפון ומשאירים בי את הרושם שהם מכירים אותי שנים רבות. הם מדברים אליי כמו אל חבר או מכר ולא כך הוא הדבר. הם קראו את התכנים שפרסמתי, צפו בסרטי הוידאו שהכנתי ומרגישים קרוב אליי ולכן סביר להניח שהם יקנו ממני בעתיד.

איזה תכנים לפרסם בבלוג?

אתם צריכים לחשוב לקוח: מה מעניין את הלקוחות שלכם? מה יגרום להם ללחוץ על הקישור כדי לקרוא או לצפות בתכנים שאתם יצרתם?

כמובן שהתוכן צריך להיות בנושאי העסק שלכם או בנושאים קרובים מאוד לעסק שלכם:

אם יש לכם למשל מסעדת בשרים תוכלו לתת לעוקבים אחריכם מתכון, ללמד אותם איך להתאים יין למזון, להסביר להם מה ההבדל בין אנטריקוט לבין טי-בון ועוד. תוכן שייתן להם ידע, יגלה להם דבר חדש ולכם תהיה סיבה לפנות אליהם.

אם אתם נותנים שירותי הנהלת חשבונות תוכלו לכתוב על השיקולים לפתיחת עוסק מורשה או חברה, טיפים לבחירת רואה חשבון, כללים לניהול מסמכים פיננסיים וכדומה.

איך מביאים תנועה לקריאת התכנים?

ברור לי שתביאו תנועה משלכם לקריאת התוכן כמו משלוח מייל לרשימת התפוצה, פרסום סטטוס בדף העסקי וגם פעולות שיווק בתשלום.

ערוץ תנועה מרכזי לאתר של העסק שלכם הוא מנועי החיפוש בישראל זה גוגל ועוד פעם גוגל. בארצות אחרות יש מנועי חיפוש אחרים וכדאי להתעדכן. לכן, התכנים שלכם צריכים להיות כאלה שלא רק מעניינים אנשים בשר ודם אלא גם את התוכנה של מנוע החיפוש.

גוגל יביא לתוכן שלכם תנועה במידה והוא ייבחר להציג את הדף שלכם בדף תוצאות החיפוש לשאילתה של מישהו. זה לא חייב להיות באותן מילים. כדי להציג את האתר שלכם בדף תוצאות החיפוש, גוגל צריך להיות משוכנע שהתוכן בדף שלכם מכיל את התשובה או הפיתרון לבעיה הלקוח חיפש בגוגל.

שלא יקל הדבר בעיניכם. גוגל, בתפקיד השדכן, עושה עבודה מורכבת, מדוייקת ומהירה כדי להציג תוצאות רלוונטיות לגולש, אבל בשביל לבצע את עבודתו הוא זקוק להרבה תכנים באתר.

תוכן איכותי באתר שלכם נותן לכם הזדמנות לקבל קישורים מאתרים אחרים, קישורים שיעזרו לכם בקידום האתר בדף תוצאות החיפוש של גוגל, אבל גם יביאו אליכם קהלים נוספים שיקראו עליכם באתר של אחרים בהם הם מבקרים ולחצו שם על הקישור לאתר שלכם.

ככול שיש לכם יותר תכנים באתר ויותר איכותיים, כך גדל הסיכוי שאנשים ישתפו אותם ברשתות החברתיות. תראו את השיתוף כמו "הכרת תודה" בו הגולשים מוקירים את המאמץ שהשקעתם בתוכן.

ככול שיש לכם יותר תכנים באתר ויותר איכותיים, כך גדל הסיכוי שאנשים יעשו אליהם קישורים. למה שמישהו יעשה לכם קישור? אני יכול להעלות מספר השערות מדוע מה קורה. קישור לתכנים באתר שלכם יכולים להיות לאות הוכרה על התוכן באיכותי שפירסמתם ואתן לכם דוגמה אישית שלי:

פרסמתי באתר שלי מאמר על 7 טעויות SEO של מתחילים שלא יעזרו לכם בקידום האתר

שבע טעויות SEO

למרות זה היה המאמר השני שלי על שגיאות קידום באתר (הקודם היה רק על 4 שגיאות קידום אתרים) התברר לי שכבר פורסם מאמר על 40 ויותר טעויות נפוצות בקידום אתרים שעשוי לעניין את הקוראים את המאמר שלי. אז מתוך רצון לתת לקוראים שלי ערך ומתוך רצון לפרגן בקישור למי שהתאמץ לפרסם את המאמר על 40 ויותר טעויות בקידום אתרים נתתי קישור מהאתר שלי לאתר של דניאל זריהן שם פורסם המאמר על 40 טעויות קידום אתרים. זה מה שאתם רוצים שיקרה אצלכם: שמישהו שיש לו אתר יקרא את התוכן שאתם כתבתם באתר שלכם, יתרשם ממנו ומכם, וייתן לכם קישור מהאתר שלו.

כיצד להפעיל אסטרטגיה של תוכן

אם אתם מוכנים להתחיל את העסק הדיגיטלי של שיווק עם בלוג יש כמה דברים שאתם צריכים להבין.

היכן יימצא התוכן?

אם לאתר הנוכחי שלכם יש מערכת ניהול תוכן (CMS) כמו WordPress תוכלו לפרסם את התכנים באתר שלכם. בכול אתר וורדפרס, היכולת לפרסום תכנים (עמודים או פוסטים) היא מובנת ולא נדרשת שום התקנה או רכישה נוספת.

בדרך כלל התכנים על מוצרים ושירותים נמצאים בדפים ואילו התכנים (מאמרים) נמצאים בפוסטים.

ישנם יתרונות וחסרונות, אבל בדרך כלל תכנים באתר וורדפרס, שהיא פלטפורמת בניית האתרים הפופולארית בעולם וגם בישראל, מתפרסמים במסגרת מה שקרוי בלוג המכיל פוסטים.

אם החלטתם לכתוב תוכן שאינו קשור לתוכן האתר העסקי שלכם, סתם כי בה לכם (לכו על זה!) כדאי שתפתחו אתר נפרד. נניח ויש לכם עסק להשכרת ציוד לאירועים: שולחנות, כיסאות, תאורה וכדומה ואת/ה גם גולש/ת גלים. אם מתחשק לך לכתוב בלוג על "גלישת גלים", אני מציע לעשות זאת באתר נפרד, דומיין www נפרד.

מי הקהל שלכם?

לפני שתתחילו איי פעם בלוג עסקי, אתם צריכים לדעת בדיוק למי אתם כותבים. יותר מדי עסקים מייצרים תוכן מבלי לקחת בחשבון את הקהל שאותו הם מקווים למשוך. התוצאה היא שהם משקיעים מאמצים של זמן וכסף להביא תנועה, אבל הגולשים נוטשים במהרה את האתר ואותם עסקים לא בונים אמינות, לא בונים מותג ובטח שלא מניעים את הקהל שלהם לפעולה.

התחילו מלהסתכל ברשימת הלקוחות הנוכחית שלכם ולראות אם אתם יכולים למצוא נושאים שעשויים לעניין חלק גדול מאותו קהל. ברור לי וגם לכם שמעטים הנושאים שעשויים לעניין את כולם, אבל תחשבו על הרעיון של כתיבת תוכן שעשוי לעניין 40% מהקהל שלכם, זאת תהיה כבר התקדמות.

כאשר אתם מסתכלים על רשימת הלקוחות שלכם תוכלו לראות מגדר או סוג עסקים או גילאים ועוד נתונים שיעזרו לכם להתמקד בנושאים שעשויים לעניין את הקהל שלכם.

אם אינכם מוצאים נושאים לכתיבת תוכן דרך התבוננות ומחקר ברשימת הלקוחות שלכם, אולי כדאי שתעזרו במתחרים העיקריים שלכם או באתרים של מובילי דעה בנישה שלכם וראו מה הם כותבים.

מה אתם רוצים שהם יעשו?

כבר ציינתי בתחילת המאמר את המטרות של כתיבת תכנים באתר שלכם מעבר לתיאור המוצרים והשירותים שלכם.

העסק שלכם מתקיים בגלל שלקוחות משלמים לכם כסף. התוכן שאתם מפרסמים אמור לעזור לכם לקדם אותם לעבר פנייה או רכישה.

אבל פנייה או רכישה אינם הפעולות היחידות שאתם רוצים שהלקוחות שלכם יעשו באתר. לפעולות האלה קוראים המרות ומה הן יכולות להיות:

רישום לרשימת התפוצה – אתם רוצים לשמור על קשר עם לקוחות שהגיעו לאתר שלכם ולא חשוב כיצד הם הגיעו. אם הם קראו באתר מאמר שכתבתם והתרשמו מכם (זאת מטרה, זוכרים?) אז מדוע לא לנסות להציע להם להירשם לרשימת התפוצה כדי להודיע להם על תכנים נוספים, שירותים ומבצעים?

רשימת תפוצה מכילה פרטים, בדרך כלל: שם, מייל וטלפון של לקוחות מתעניינים, כאלה שגילו ענין במוצרים או השירותים שלכם או בתכנים שאתם כותבים. ולפיכך מן הראוי לנסות לרשום אותם לרשימת העוקבים אחריכם, כדי שתוכלו לחזור אליהם בין במייל, ב- SMS או בטלפון. ללא שם, מייל ו/או טלפון איך אתם מתכוונים לשמור איתם על קשר?

שיתוף ברשתות חברתיות – אולי אתם רוצים שהנחשפים לתכנים שלכם באתר יפיצו את הימצאותו של המאמר בין חבריהם ברשתות החברתיות, למשל פייסבוק. אם כן, ודאו שיש לכם לחצנים חברתיים בדף.

פנייה – פנייה מהאתר יכולה להיות באמצעות טופס צור קשר, טופס לקבלת הצעת מחיר, טלפון, צ'אט, WhatsApp או כול אפשרות אחרות שאתם מעמידים לרשות הלקוחות הגולשים.

רכישה – אם באתר שלכם יש אפשרות לרכוש מוצרים או שירותים, אז התוכן משמש להפניית הלקוחות אל דפי המוצרים באתר, לאחר שהשתכנעו שהמוצר שלכם עונה על הצרכים והרצונות שלהם ובניתם אמינות וסמכות מספיק טובה שהם ירצו לקנות מכם.

הורדה – חלק מהתכנים באתר שלכם אתם "תארזו" בקובץ PDF שכדי לראותו יש "לשלם" במתן פרטים. זה נכון ללקוחות רשומים ברשימה כמו גם ללקוחות חדשים שאינם רשומים ברשימה. זוהי פעולה של תן שם, מייל, מספר טלפון, קבל ערך שבדרך כלל הוא קובץ PDF אבל יכול להיות גם גישה לסרט וידאו, לדוגמה.

האם פעולת ההמרה ברורה?

מגיעים אליי בעלי עסקים שרוצים שאערוך אבחון לאתר שלהם בגלל שמגיעות מעט מאוד פניות מהאתר, כמו למשל הלקוח הזה:

הנעה לפעולה, היכן?

יש לי הרבה הערות על הדף הזה, אבל במאמר זה, אני רוצה להתייחס להנעה לפעולה. מה רוצה בעל האתר שהביא לקוחות לדף זה? זה לא חשוב כרגע מהיכן הם הגיעו: האם הם הגיעו מפייסבוק, פרסום בגוגל, חיפוש אורגני או מהעיתון, זה בכלל לא משנה. מה בעל העסק רוצה?

ניתן להניח שבעל העסק רוצה שיפנו אליו, נכון? ואיך הם יעשו זאת? בטלפתיה? העברת אנרגיות? איך?

אני פונה אליכם בפנייה נרגשת: אנא עזרו לגולשים לגלות איך והיכן פונים / יוצרים קשר עם בעל העסק.

נכון שזה לא ברור?

אהה, ומה אומר לי בעל האתר: "זה פשוט ליצור קשר. מה שצריך זה ללחוץ על התפריט (תפריט ההמבורגר בצד שמאל למעלה), בתפריט לבחור 'צור קשר', למלא טופס עם 6 שדות וללחוץ 'שלח'. "

נכון שזה כול כך פשוט? אז זהו, זה לא פשוט!

לקוחות נוטשים את הדף הזה כי הם פשוט לא מבינים מה צריך לעשות עכשיו.

חדיי העין שביניכם הבחינו כי בתחתית הדף נמצא מספר טלפון בגודל חצי מגודל הטקסט בתוכן הדף ובצבע חיוור שרק מתיי מעט מסוגלים לראותו.

פלא שאין פניות מהאתר?!?

סיכום

תוכן באתר שלכם מושך אליו תנועה, בונה את האמינות והסמכות שלכם בעיני הלקוחות, גורם להם לחזור, לפנות ולקנות. בשביל זה אתם צריכים ליצור תוכן באיכות גבוהה, לפרסם באופן עקבי ולהוסיף ערך לגולשים ברמות שונות של מחזור המכירות.

ועכשיו תורכם

האם מעת לעת אתם מפרסמים תוכן באתר שלכם שאינו תיאור מוצרים או שירותים שלכם ורואים ברכה בעמלכם? כתבו לי כאן למטה בתגובות.

About זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים, שיווק ופרסום באינטרנט. יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל.

One comment

  1. כרגיל תוכן משובח ואיכותי

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

דילוג לתוכן