דף הבית » בלוג » הקוליברי של גוגל, על מה כל המהומה?

הקוליברי של גוגל, על מה כל המהומה?

במסגרת חגיגות 15 שנה ליסודה של גוגל, הודיעה ענקית החיפוש על השקתו של אלגוריתם חדש בשם Hummingbird או בעברית קוליברי כדי לתת תשובות יותר לשאילתות החיפוש היותר מורכבות של הגולשים.

ההכרזה של קוליברי נערכה בגארז' ב- Menlo Park, קליפורניה, במקום בו סרגיי ברין ו- לארי פייג, מייסדי גוגל, שכרו את הגארז' כדי להקים את חברת גוגל.

קוליבריים (שם מדעי: Trochilidae; באנגלית: Hummingbird) הם משפחת עופות קטני גוף מסדרת הקוליבראים (שם מדעי: Trochiliformes). משפחה זו כוללת את מיני העופות הקטנים בעולם. הקוליבריים הם משפחה בסדרת הקוליבראים, והם נפוצים ביבשת אמריקה בלבד. הקוליברי נודע בעיקר בזכות ממדיו הזעירים ובשל יכולתו לרחף באוויר באותו מקום על ידי רפרוף מהיר מאוד של כנפיו, בין 12 ל-90 פעמים בשנייה.

הקוליברי הוא הציפור היחידה המסוגלת, בזכות חבטות כנפיה המהירות ומבנה הכנפיים הייחודי, לעוף למעלה ולמטה, אחורה וקדימה, ימינה ושמאלה, ואף לרחף באותו המקום. רפרוף הכנפיים כה מהיר, עד כי לעתים קרובות בני אדם אינם יכולים לעקוב אחר הכנפיים ורואים את הקוליברי המעופף ככתם מטושטש.

ניתן לעקוב אחרי תנועת כנפיו של הקוליברי כהלכה רק על ידי מצלמה משוכללת המצלמת את תנועות כנפיו כל כמה אלפיות שנייה. מחקרים שונים בדקו את אופן הריחוף של הקוליברי; וכיום ידוע כי יכולתו לעוף למגוון צדדים ולהישאר באוויר קיימת כתוצאה ממבנה הכנפיים הייחודי והסתמכות על זרמי אוויר, כמו גם על נפנוף כנפיים מהיר מאוד ועל ממדי גופו הזעירים.

מקור: ויקיפדיה

אז למה גוגל קוראת לאלגוריתם החדש Hummingbird?

התשובות חלוקות, יש אומרים שהדינמיות של הציפור, הדיוק שלה, השליטה המוחלטת בתנועה הם אלה שגרמו לגוגל לבחור בה. אולי לגוגל פשוט נמאס מהחיות בצבעי שחור/לבן כדוגמת פנדה ופינגווין והפעם בחרו בציפור צבעונית, מרהיבה ביופיה.

The art of SEO

לי יש סברה אחרת. הספר The Art of SEO יצא לראשונה בשנת 2011 ועל עטיפת הספר התנוססה בגאווה הציפור המדוברת Hummingbird. את הספר חיברו ארבעה: Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola, Rand Fishkin. הספר זכה להצלחה רבה ויש לו כבר מהדורה שנייה ואולי זה מה שמצא חן בעיני גוגל?

מה קרה שגוגל הבינה שצריך להחליף מנוע?

במהלך השנים היינו עדים למספר שינויים גדולים במנוע החיפוש גוגל, החל מקפאין בשנת 2010, דרך פנדה שהתמקד ביכולת לזהות תוכן איכותי ו- פינגווין שהתמקד בהערכה טובה יותר קישורים, והיה לנו גם את גרף הידע של גוגל שהיה האות הראשון לקראת Hummingbird.

הדרך בה הגולשים מחפשים משתנה עם הזמן ככול שהם מבינים את היכולת של מנוע החיפוש לתת להם תשובות יותר מדוייקות. גוגל לא עמדה בצד ונתנה לגולשים השלמה אוטומטית שתעזור להם לנסח את השאילתה שלהם יותר טוב וזה הכריח את גוגל לתת תשובות יותר טובות לשאלות הגולשים.

ככול שמכשירי הסמארטפון נכנסו לשימוש והמשתמשים שואלים את גוגל בקולם (במקום הקלדה) השאלות שלהם נעשות בשפה חופשית יותר ולכן מורכבות יותר. אם פעם החיפוש התבסס על חיפושים קצרים שהכילו מילות מפתח, הרי שעכשיו החיפושים ארוכים יותר (מכילים מילים רבות יותר) ודומים יותר לדו שיח הנעשה בטלפון או בשיחה פנים אל פנים.

המענה למורכבות השאילתות הוא Hummingbird. האלגוריתם החדש של גוגל אמור לזהות הרבה יותר טוב את כוונת השאלה, כלומר, את המשמעות שמאחורי המילים. למשל, אם מישהו מחפש: "היכן אוכל למצוא מסעדה בקרבת מקום", גוגל צריך להבין את המילה "אוכל" שלא מדובר פה על "אוכל" במובן מזון או "אוכל" במובן יכול ואת הביטוי "בקרבת מקום", מקום הימצאו של הגולש כרגע.

האלגוריתם החדש של גוגל אמור להתייחס להקשרים שבין המילים במשפט ולא לכל מילה בפני עצמה. המטרה היא להציג דפים שעונים יותר טוב לשאילתה ולא להציג רק דפים שמילות המפתח נמצאות בתוכן.

התהליך של הבנת משמעות המשפט או המילים אינו חדש בגוגל והם כבר הרבה זמן משפרים את האלגוריתם אבל עד כה במסגרת של גרף הידע עליו הכריזו במהלך 2012. עכשיו שגרף הידע מכיל למעלה מ- 570 מיליון ערכים ואת הקשרים ביניהם, גוגל מיישמת את הבנת הנקרא על כל תוצאות החיפוש.

כמו תמיד, יהיו כאלה שיאמרו SEO מת, ולא כך הוא הדבר. ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים לא השתנו בגלל הכרזתו של Hummingbird אלא נשארו כמו שהן: תוכן איכותי ומקורי, חוויית משתמש מעולה ותשתית ידידותית לגוגל.

גם האלגוריתם החדש של גוגל Hummingbird כולל למעלה מ- 200 פרמטרים שונים בהם נבחנת כל פיסת תוכן באתר וביניהם גם PageRank, אבל כמו שתמיד אמרתי: לא הכול זה PR למרות שזה חשוב. חשובה גם התהודה שיש לתכנים האיכותיים במדיה בחברתית כמו גם הנגישות של התכנים שבאתר בכל המכשירים כולל מובייל.

John Mueller נציג חברת גוגל צייץ ב- 10 לנובמבר 2016 כי מטרת Hummingbird זה לא להלחם באתרי ספאם וכך הוא אמר:

כתוצאה מהחלפת המנוע לא אמורות להיות תזוזות במיקומים, אבל לאורך זמן אמור דף תוצאות החיפוש של גוגל להציג תוצאות טובות יותר.

אם האתר שלך מתדרדר במיקומים שווה לבדוק. אני מזמין אותך לבחון את האפשרות שאערוך לך אבחון אתר.

הנגשת אתרי אינטרנט

אודות זהר עמיהוד

מוביל בעלי עסקים להצלחה באינטרנט: יותר פניות ויותר מכירות. מומחה קידום אתרים (SEO), שיווק ופרסום באינטרנט (Google AdWords PPC). יועץ לחברות בינוניות וגדולות בנושאי שיווק באינטרנט תוך התמחות בקידום אורגני SEO, פרסום ממומן בגוגל. בוגר תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב. שותף גוגל ומוסמך פרסום בגוגל. צלצלו עוד היום 09-8910462

2 תגובות

  1. מאמר יפה של גילה גדעון המתארת איך המדיה החברתית משפיעה על גוגל בסריקת האתר וגם בדרוג האתר בתוצאות החיפוש. גוגל מוצא ברשתות החברתיות את מה שהוא ניסה להעריך במשך שנים. הרשתות החברתיות מבחינה זו עשו לו חיים קלים. קריאה מומלצת מפי אחת הנשים הפעילות והמבינות מדיה חברתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כמה זה? *

נגישות